آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی مفهوم پول برای زنان در خانواده با تمرکز بر زنان متأهل شهر تبریز انجام گرفته است. برای این منظور، از رهیافت پول های خاص زلیزر به منزله چارچوب نظری استفاده شده است. این تحقیق با تکنیک پیمایشی انجام گرفته و حجم نمونه شامل 400 نفر از زنان متأهل شهر تبریز است. نتایج تحقیق نشان داد که برای 8 / 61درصد از زنان مطالعه شده مفهوم پول خانواده محور، 5 / 31درصد خودمحور/خانواده محور و 7 / 6درصد خودمحور است. بین متغیرهای میزان تحصیلات، وضعیت اشتغال، میزان درآمد، پایگاه اقتصادی و اجتماعی، و الگوهای تخصیص پول در خانواده با مفهوم پول برای زنان در خانواده رابطه معناداری وجود دارد، اما بین متغیر سن و مفهوم پول برای زنان در خانواده رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین متغیرهای وارد شده در رگرسیون چندمتغیره به ترتیب متغیرهای میزان درآمد زن، پایگاه اقتصادی و اجتماعی، و وضعیت اشتغال باقی ماندند که در مجموع 4 / 36درصد از تغییرات واریانس متغیر وابسته را تبیین کردند.

Sociological study of the concept of money for women in the family (Case study: Tabriz married women)

The main purpose of this research is to study the concept of money for women in the family, in sociological prespective. The case sudy of the research was Tabriz married women. In doing so, we have used Viviena Zelizer’s Special monies approach as theoritical framework. In order to ghather data we have used the survey technique. This study has been done upon 400 married women in the Tabriz city, Iran. The findings of research show that the concept of money for 61.8 percent of women is family-oriented, for 31.5 percent is self-family-oriented, and for 6.7 percent of women is self-oriented. Also, results show that variables edjucation, employment status, income, social and economic status, money allocation system in family have a significant relationship with concept of money for women in the family, but there is no relationship between variable age and independent variable. The result of stepwise regression showed that three factors explain the variance of the total by 36.4 percent, respectively.

تبلیغات