سنجش تأثیر جنسیت بر مصرف رسانه ای در ایران (تحلیل ثانویه داده های پیمایشی ملی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این مقاله تحلیل تأثیر متغیر جنسیت بر مصرف رسانه ها و ترجیح و اولویت دادن برخی از این رسانه ها و محتواهای آنها در جامعه ایران است. مطالعاتی که در زمینه نسبت میان رسانه ها و جنسیت صورت گرفته است، بیشتر بر مباحثی همانند بازنمایی، تحلیل دریافت و ژانرهای مورد علاقه زنان پرداخته اند. به طورکلی، جنسیت نقش تعیین کننده ای در مصرف و استفاده از رسانه های گوناگون دارد و مطالعات مرتبط با نوع و محتواهای رسانه ای مورد استفاده از این منظر جایگاه ویژه ای در مطالعات ارتباطی دارد. بیشتر پژوهش های صورت گرفته درباره مصرف جنسیتی رسانه-ها، بر زنان متمرکز شده اند؛ در اینجا نیز توجه به موضوع نسبت رسانه ها و جنسیت، با اولویت به زنان مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر، مسأله اصلی در اینجا این است که جنسیت در استفاده از رسانه های گوناگون با توجه به رضایتمندی های مختلفی که ایجاد می کنند تا چه میزان عاملی تعیین کننده محسوب می شود. یافته های این پژوهش حاکی از این است که در مجموع جنسیت - به استثناء رسانه نوین اینترنت، که همانند اکثر نقاط جهان تحت سلطه مردان قرار دارد- در نوع رسانه مورد استفاده در ایران عاملی تعیین کننده محسوب نمی شود که می تواند دال بر برابری جنسیتی در ایران، دست کم از منظر مصرف رسانه ای باشد.Gender and Media: A Comparative Analysis of Impact of Gender on Media Usagein Iran-(Secondary Analysis of Survey of National Data)
The objective of the paper is to analyzethe impact of gender on media usage, and the preference and precedence given to various types of this media and their contents, in Iranian Society. Most of the relevant studies concentrate on representation, reception analysis and on the norms of women’s favorite genres. In general, gender plays a determining role in the use of different media sources and research concerningthis issue, has aspecial position in media studies. Most gender-based studies on media usagehave focused their attention on women; likewise, in this paper, we have also preferred to concentrate our attention onwomen.The main question is to investigate,taking into consideration the different kinds of pleasures and preferences, to what extent the gender variable could be a determining factor. Findings show that, with the exception of the internet,which is dominated worldwide by men, in general, gender is not a determining factor in researching the norms of media usage in Iran. This conclusion could imply gender equality in Iran, at least in terms of media usage.