آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۵

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر افزایش کارایی و توانمندی زنان روستایی انجام شده است و با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها (DEA) به بررسی سازوکار تأثیرگذاری فناوری اطلاعات(ICT) بر کارایی و توانمندسازی زنان روستایی در روستای قرن آباد استان گلستان می پردازد. در این مطالعه با استفاده از روش پیمایشی ، تعداد 38 نفرکاربر فناوری و 25 نفر غیر کاربر (گروه شاهد) به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. زنان کاربر فناوری اطلاعات از نظر سطح کاربری به هفت سطح طبقه بندی شدند، به نحوی که میزان استفاده از فناوری به ترتیب از سطح یک تا هفت افزایش می یافت. بر اساس نتایج به دست آمده میزان شاخص کارایی زنان روستایی در سطوح ابتدایی کاربری فناوری، دارای وضعیت بهتری نسبت به سطوح بالاتر است. نتایج این پژوهش همچنین ضمن تأیید نظریه شکاف دیجیتالی، تأثیرات مثبت فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی را بر توانمندسازی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روانی و افزایش کارایی زنان روستایی نشان می دهد.

Reviewing the Mechanism of Information Technology on Rural Women's Empowerment Based on Model DEA (case study: the village of Gharn Abad)

This study has investigated the effects of ICT to increase efficiency and empowerment of rural women using data envelopment analysis (DEA) to investigate the mechanism of effectiveness of information technology (ICT) on the efficiency and empowerment of rural women in the village of Gharn Abad, Golestan province. In this study, using survey methods, 38 users and 25 non-users of technology (control group) were selected by stratified random sampling. Female users of technology were classified into seven levels, with level 1 the least and level 7 the most users. Based on the results, the performance of rural women in basic levels of IT users is better than their performance in higher levels. The study also confirmed the theory of digital gap, and the positive effects of information technologies and communication on empowering women in the economic, social, political, and psychological, dimensions and shows an increase in rural women's performance.

تبلیغات