تأثیر شیوه ی سؤال پرسیدن سقراطی بر آموزش تفکر انتقادی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی از طریق شیوه ی سؤال پرسیدن سقراطی، بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان رشته روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. جامعه این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته روان شناسی عمومی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد اهواز بودند. برای انتخاب نمونه، از بین کلیه کلاس های ارائه شده برای دانشجویان کارشناسی روان شناسی، یک کلاس 44 نفره به شیوه نمونه گیری خوشه ای، انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده، به دو گروه 22 نفری تقسیم و در گروه های مداخله و گواه قرار داده شدند. طرح پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. پس از برگزاری پیش آزمون، برنامه آموزشی تفکر انتقادی، طی 13 جلسه و هر هفته یک جلسه به مدت 90 دقیقه به گروه مداخله ارائه شد و سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش آزمون تفکر انتقادی واتسون گلیزر (فرم الف) بوده است. اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ 75/0 به دست آمد و تجزیه و تحلیل داده ها به روش کوواریانس یک طرفه (آنکووا) در سطح 05/0 p< (با استفاده از نرم افزار SPSS19)، انجام شد. یافته ها نشان دهنده ی وجود تفاوت معنی دار بین گروه مداخله و کنترل در نمره ی کلی تفکر انتقادی و چهار خرده مقیاس از 5 خرده مقیاس مربوطه بودند. هم چنین یافته ها نشان دهنده ی عدم تأثیر متغیرهای جنسیت و وضعیت تأهل در گروه مورد بررسی بودند.The effectiveness of Socratic questioning on critical thinking skills
The purpose of this study was to investigate the effect of critical thinking training using Socratic questions on critical thinking skills of psychology students of Islamic Azad university Ahvaz branch. The study sample included one class among all offered classes for under graduate students consisted of 44 students randomly into intervention and control groups .Pretest, post test control group design was used. After random selection of experimental and control groups, first for all two groups, pre test was performed, then the pilot intervention in 13 sessions of 90 minutes for the experimental group were presented and after the training program, post-test was taken for both groups. The students’ critical thinking skills were measured by Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal (Form A). The reliability of test were measured with Kronbakh alfa method (α=0.75) and data was analyzed with Analysis of Covariance (ANCOVA), in level of p<0.05(using SPSS 19).Results showed a significant difference between the treatment and control groups in critical thinking total score and four subscales among the five subscales. Findings also determined that variables of, gender and marriage style have not affected critical thinking scores in this study.Therefore we can conclude thattraining critical thinking using Socratic questions can play essential role in increasing critical thinking skills