طراحی الگوی فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف : پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در دانشگاه بوعلی سینا بود. روش : روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی- توسعه ای و ازنظر ماهیت روش، توصیفی و از نوع تفسیری - پیمایشی محسوب می شود. بعلاوه، پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری و نوع داده ها از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی- کمی) است. جمع آوری داده ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 18 نفر از خبرگان علمی و اجرایی و در بخش کمّی از طریق پرسشنامه و نظرسنجی از 400 نفر از کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا انجام شد. در بخش کیفی، تجزیه وتحلیل داده ها مبتنی بر روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی، مبتنی برتکنیک مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد . یافته ها : پس از پیاده سازی متون مصاحبه، ۱۵۲ عبارت کلیدی و ۶۳ مضمون پایه، استخراج گردید که در ۱۱ مضمون سازمان دهنده دسته بندی شدند و در نهایت، با طبقه بندی محتوایی این مضامین، دو مضمون فراگیر حاصل شد . ابعاد فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در دانشگاه بوعلی سینا، شامل دو بُعد فرهنگ پذیری فردی با ۶ مؤلفه (نگرش فرهنگ پذیری، هویت پذیری فرهنگی، خودتوسعه ای فرهنگی، تاب آوری فرهنگی، الگوسازی فرهنگی و دلبستگی فرهنگی) و بُعد فرهنگ پذیری اجتماعی با 5 مؤلفه (ظرفیت سازی فرهنگی، انعطاف پذیری فرهنگی، جامعه پذیری فرهنگی، مشارکت فرهنگی و انضباط فرهنگی) است. نتیجه گیری : ضروری است مدیران دانشگاه بوعلی سینا در راستای برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های فرهنگی خود به ابعاد و مؤلفه های فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی توجه نمایند.Designing Human Resources Acculturation Model for the Realization of the Modern Islamic Civilization
Objectives: The current research sought to design a HR acculturation model for the realization of the modern Islamic civilization in Bu-Ali Sina University. Method: The current research is applied-developmental in terms of purpose and it is descriptive and interpretative-survey in terms of nature. In addition, the research is a mixed type of research (qualitative-quantitative) in terms of data type and collection method. Data collection was done in the qualitative part through semi-structured interviews with18 scientific and executive experts and in the quantitative part through a questionnaire and a survey of 400 employees and faculty members of Bu-Ali Sina University. In the qualitative part, data analysis was done based on thematic analysis method, and in the quantitative part, based on the structural equation modeling technique . Results: After implementing the interview texts,152 key phrases and 63 basic themes were extracted, which were categorized into11 organizing themes, and finally, by classifying these themes, two overarching themes were obtained. The dimensions of HR acculturation for the realization of modern Islamic civilization in Bu-Ali Sina University, including two dimensions of individual acculturation with 6 components(acculturation attitude, cultural identity development, cultural self-development, cultural resilience, cultural modeling, and cultural attachment)and social acculturation dimension with5 components(cultural capacity building, cultural flexibility, cultural socialization, cultural participation, and cultural discipline). Conclusion: It is necessary for the managers of Bu-Ali Sina University to pay attention to the dimensions and components of HR acculturation in their cultural planning and policies in order to realize the new Islamic civilization