ارائه تبیینی بدیل از انسان، ارزش و پول براساس رویکردی جامعه شناسانه به انسان اقتصادی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اگرچه چارچوب والراسی به عنوان مبنای نظریه خرد اقتصاد نئوکلاسیک در تبیین زیربنای «ارزش اقتصادی»، ترجیحات کنشگران اقتصادی (با ماهیت مقوله های ذهنی) را وارد محاسبات خود می کند، اما چون این ترجیحات را ثابت، رتبه بندی شده و غیرمرتبط با کنش سایر انسان ها در نظر می گیرد؛ درنهایت مقادیری از ارزش را به کالاهای مختلف نسبت می دهد که این مقادیر را می توان ارزشِ انضمامی و ذاتی کالاها دانست. در این نگاه، پول موجودیتی ثانویه و صرفاً شمارنده ارزش ذاتی کالاها برداشت شده که به عنوان یک «واسطه خنثی» مبادله کالاهای واجد ارزش های ذاتی را تسهیل می کند؛ در مقابل در این پژوهش در راستای ارائه تبیینی بدیل از ارزش و پول، رویکردی جامعه شناسانه مورد استناد قرار می گیرد. سؤال مشخص پژوهش حاضر آن است که آیا هر کالا واجد یک ارزش ذاتی و بنیادینِ یکتا است؟ در راستای پاسخ به این پرسش و با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی، فهمی جامعه شناسانه از انسان اقتصادی ارائه می شود؛ به گونه ای که چنانچه کنش انسان در بستر جامعه تحلیل شود، نتایجی با ماهیتی متفاوت به دست خواهد آمد. نتیجه پژوهش آن است که ارزش، واقعیت عینیِ مجزا از مبادله و ویژگی ذاتی کالا به شمار نمی رود بلکه ارزش، انگاره ای ذهنی و برخاسته از کنش و قضاوت جمعی است و تنها پول است که می تواند ارزش گذاری کالاها را تجسم ملموس دهد و از راه ارجاع به مجموعه قیمت ها، مبادلات بازاری را میسّر کند. ویژگی منحصربه فرد پول آن است که به مفهوم ارزش اقتصادی، تجسم فیزیکی می دهد و به دنبال آن، بازارها متولد می شوند. دلالت اصلی پژوهش آن است که برخلاف چارچوب نظری نئوکلاسیک، این گونه نیست که هر کالا واجد یک ارزش ذاتی و بنیادینِ یکتا باشد.an Alternative Explanation of Human, Value, and Money based on a Sociological Approach to Economic Man
Although the Walras's framework, as the basis of the micro theory of neoclassical economics in explaining the basis of "economic value", includes the preferences of economic actors (with the nature of subjective categories) in its calculations, But because it considers these preferences fixed, ranked and unrelated to the actions of other people; inevitably, it assigns some value to different goods, which can be considered as the concrete and inherent value of the goods. In this view, money is taken as a secondary entity and merely a counter of the intrinsic value of goods, which facilitates the exchange of goods with intrinsic values as a "neutral medium". On the contrary, in this research, in order to provide an alternative explanation of value and money, a sociological approach is invoked. The specific question of the current research is whether each product has a unique intrinsic and fundamental value? To answer this question, a sociological understanding of economic man has been presented in such a way that if human action is analyzed in the context of society, inherently different results will be obtained. The result of the research indicated that value is not an objective reality separate from the exchange and an intrinsic property of the commodity, but the value is a mental idea arising from collective action and judgment. It is money that can visualize the valuation of goods and facilitate market exchanges by referring to price sets. The feature of money is that it embodies the concept of economic value and, consequently, markets were born. The main implication: contrary to the neoclassical theoretical framework, The intrinsic and fundamental value of a commodity has no place in alternative theory