ارائه الگوی مفهومی کاربرد علوم انسانی؛ با هدف ارتقای کیفی این علوم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل مولفه ها و عوامل موثر بر کاربرد علوم انسانی و ارائه یک مدل مفهومی در راستای ارتقای کیفی علوم انسانی است. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی با رویکرد آمیخته بود. در بخش کیفی، از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی استفاده گردید و با به کارگیری معیار اشباع نظری، با 20 نفر از اندیشمندان در دانشگاه های اصفهان و خوارزمی مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. جامعه بخش کمی، اعضای هیئت علمی رشته های علوم انسانی دانشگاه پیام نور استان اصفهان و چهار محال بختیاری بودند که به کمک فرمول کوکران تعداد 380 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی گزینش شدند. اجرای بخش کمی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی انجام گرفت. روایی و اعتبار سوالات مصاحبه با روش روایی محتوایی و ضریب توافق تایید گردید. اعتبار پرسشنامه نیز پس از بررسی محتوایی توسط صاحبنظران بخش کیفی، به کمک تحلیل عاملی تاییدی، همسانی درونی و آلفای کرونباخ(83/0) تایید گردید. یافته های کیفی مبتنی بر تحلیل داده ها به روش داده بنیاد و یافته های کمی با استفاده از شاخص های توصیفی، تحلیل عاملی تاییدی و الگویابی معادلات ساختاری می باشد. تحلیل داده های کیفی به کمک کدگذاری و نظریه داده بنیاد، زمینه ساز ارائه الگوی نظری مشتمل بر هفت مؤلفه و شش عامل موثر، گردید. در بررسی وضع موجود از بین مولفه ها، ارزیابی پیگیر و مخاطب شناسی؛ و در بین عوامل، تداخل نگرش های سیاسی-علمی و سیاستگذاری و برنامه ریزی استراتژیک دارای بیشترین سهم در تاثیر بر کاربست علوم انسانی بودند. همچنین مطالعه ضرایب تبیین و میزان F نشانگر آن بود که در صد بالایی از واریانس متغیر ملاک کاربست علوم انسانی به وسیله متغیرهای پیش بین مدیریت حرفه ای، فرهنگ، نگرش اجتماع، سیاستگذاری و برنامه ریزی استراتژیک، قابل تبیین می باشد. بر اساس نتایج پیشنهاد می گردد که توجه به این مولفه ها و عوامل بسترساز و بنیادین در راستای بهره برداری از یافته های علمی حوزه علوم انسانی مدنظر قرار گیرد.A conceptual model for the application of humanities; aiming to quality upgrade of these sciences
The purpose of this study is to analyze the components and factors affecting the application of humanities and to present a conceptual model for improving the quality of humanities. The research method was descriptive survey with a mixed approach. In the qualitative section, purposive sampling method and snowball technique were used. semi-structured interviews were conducted with 20 thinkers in the field of humanities in Isfahan and Kharazmi universities using theoretical saturation criteria. The population of the quantitative section was the faculty members of humanities in Payame Noor universities of Isfahan and Chaharmahal Bakhtiari. 380 people were selected, Using the Cochran's formula, as a sample by random sampling method. The quantitative part was performed with a researcher-made questionnaire obtained from the results of the qualitative part. The validity and reliability of the interview questions were confirmed by content validity method and agreement coefficient. After reviewing the content by experts, the validity of the questionnaire was also confirmed by confirmatory factor analysis, internal consistency and Cronbach's alpha (0.83). Qualitative findings are based on data analysis by data base method. quantitative findings are based on descriptive indicators, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. Qualitative data analysis was performed by coding and grounded theory method. A theoretical model consisting of seven components and six effective factors was presented. Among the components, continuous evaluation and audience studies; Among the factors, the interplay of political-scientific attitudes and policy-making and strategic planning had the largest share in influencing the application of humanities in the current situation. Based on the results, it is suggested that attention to these components and underlie factors in order to exploit the scientific findings in the field of humanities should be considered.