اثربخشی برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی بر ادراک شایستگی، اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی بر ادراک شایستگی، اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر سقز که تعداد آن ها بر اساس اعلام نظر آموزش وپرورش (2300N=) در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه های ادراک شایستگی (هارتر، 1982) اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد و پاریس، 2004) و احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2005) بودند. دانش آموزان گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای و به مدت 5 هفته متوالی (هر هفته 2 جلسه) تحت آموزش برنامه سازگاری اجتماعی (نجاری، جدیدی، مرادی و کریمی، 1397) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه سازگاری اجتماعی تأثیر معناداری برافزایش ادراک شایستگی (048/0p=)، اشتیاق تحصیلی (049/0p=) و احساس تعلق به مدرسه (040/0p=) در دانش آموزان پسر دارد. درمجموع نتایج حاکی از اثربخش بودن برنامه سازگاری اجتماعی به عنوان یک روش مؤثر در افزایش ادراک شایستگی، اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر بود. لذا پیشنهاد می شود که این برنامه توسط متولیان آموزش وپرورش و نهادهای تربیتی جهت طراحی برنامه های آموزشی پیشگیرانه و بهبود دستاوردهای آموزشی مورداستفاده قرار بگیرد.Effectiveness of Social Adjustment Training Program on Perceived Competence, Academic Enthusiasm and Sense of School Belonging in Boy Students
The aim of this study was to investigate the effectiveness of social adjustment training program on perceived competence, academic enthusiasm and sense of school belonging in boy students. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population consisted of all boys' secondary high school students in the academic year of 2020-2021in the city of Saqqez (N = 2300) and 30 people were selected through the convenience sampling method and randomly divided into experimental (n=15) and control (n=15) groups. For gathering data the questionnaires of perceived competence (Harter, 1982) academic enthusiasm (Fredericks, Blumenfield and Paris, 2004) and sense of school belonging (Barry, Batey and Watt, 2005) were used. The students of the experimental group underwen 10 sessions of 90 minutes for 5 consecutive weeks (2 sessions per week) of social adjustment training program (Najari, Jaidi, Moradi and Karimi, 2017) and the control group did not receive any intervention. data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results of this study showed that social adjustment training program had a significant effect on increasing the perceived competence (p=0.048), academic enthusiasm (p=0.049) and the sense of school belonging (p=0.040) in boy students. overall, the results showed the effectiveness of the social adjustment training program as an effective method for increasing perceived competence, academic enthusiasm and the sense of school belonging in boy students. It is suggested that this program be used by custodians of education and educational institutions to design preventive educational programs and improve educational achievements.