پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان بر اساس اهداف پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه ای تاب آوری تحصیلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان براساس اهداف پیشرفت تحصیلی و نقش واسطه ای تاب آوری تحصیلی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه های آزاد شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰0 بودند، که 352 دانشجو با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی فردریکز و بلامفرد و پاریس (2004)، جهت گیری هدف میدگلی و همکاران (1998) و تاب آوری تحصیلی ساموئلز (2004) پاسخ دادند. داده ها پس از جمع آوری با روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل تدوین شده، با داده های این پژوهش از برازش کاملی برخوردار بود. همچنین نتایج حاکی از این بوده که جهت گیری هدف اجتنابی به رت منفی (011/0>P) و جهت گیری هدف رویکردی (011/0>P) و تبحری (001/0>P) و نیز تاب آوری تحصیلی (001/0>P) به صورت مثبت و معنادار اشتیاق تحصیلی را در دانشجویان پیش بینی می کردند. علاوه بر این، تاب آوری تحصیلی رابطه بین جهت گیری هدف اجتنابی و اشتیاق تحصیلی (011/0>P) را به صورت منفی و رابطه بین جهت گیری هدف رویکردی با اشتیاق تحصیلی (011/0>P) را به صورت مثبت و معنادار میانجیگری می کرد. با توجه به نتایج پژوهش اشتیاق تحصیلی از جمله عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی و یکی از ملزومات یادگیری است که با تقویت تاب آوری تحصیلی و جهت گیری هدف تبحری و رویکردی و کاهش استفاده از جهت گیری هدف اجتنابی، می توان سطح آن را در دانشجویان افزایش داد.The prediction of Students’ Academic engagement based on Academic Achievement Goals: The Mediating Role of Academic Resilience
The purpose of this study was to predict of students' academic engagement based on achievement goals and the mediating role of academic resilience. The statistical population of the present study were all students who studying in Tehran Azad University in the academic year 2021-2022 that 352 students were selected as the research sample by convenience sampling method and virtually answered the questionnaires of Fredricks, Blumenfeld, & Paris's academic engagement scale (2004), Midgley's & et al Achievement Goal Orientation Questionnaire (1998) and Samuels's Academic Resilience Scale (2004). Data after collection, were analyzed by Structural equation modeling method. The results showed that the developed model had a complete fit with the data of this study. The results also showed that the avoidance goal orientation in a negative way (P<0/011) and the approach (P<0/011) and mastery goal orientation (P<0/001) as well as academic resilience (P<0/001) in a positive and significant way predicted the academic engagement in students. In addition, academic resilience mediated the relationship between avoidance goal orientation and academic engagement (P<0/011) in a negative way and the relationship between approach goal orientation and academic engagement (P<0/011) in a positive and significant way. According to the results of the research, academic engagement is one of the factors affecting academic performance and one of the essentials of learning, which can be increased in students by strengthening academic resilience and mastery and approach goal orientation and reducing the use of avoidance goal orientation.