آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفه های کلیدی حاصل از تجارب کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) از سکوت سازمانی و ارائه الگوی مفهومی آن مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری، بر مبنای رویکرد آمیخته اکتشافی و طراحی مدل بود. روش: در این پژوهش، روش آمیخته به کار گرفته شد؛ در بخش کیفی، از روش پدیدارشناسی و در بخش کمّی از روش توصیفی، همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) بود که در بخش کیفی، با روش تمایز حداکثری، مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند و پس از انجام 20 مصاحبه، اشباع حاصل شد. به منظور بررسی روایی داده های کیفی، از روایی سازه، بیرونی، توصیفی و تفسیری لینکلن و گوبا و به منظور بررسی قابلیت اعتماد، از رویکرد سه گانه رائو و پری استفاده شد. یافته ها: عوامل سکوت سازمانی در چهار مقوله اصلی عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل گروهی و عوامل فرهنگی طبقه بندی شدند و پیامدهای حاصل از سکوت سازمانی در دو طبقه عوامل سازمانی و عوامل فردی دسته بندی شدند. نتیجه گیری: تأثیر عوامل تعدیلگر از طریق عوامل سازمانی به پیامدهای سازمانی و تأثیر عوامل تعدیلگر از طریق عوامل گروهی به پیامدهای فردی معنادار نبوده و سازه عوامل فردی با مقدار 71/0، بیشترین تأثیر را بر پیامدهای فردی گذاشته بود.

Represanting an Explaining Model For Organizational Silence In Cultural Organization Based on Exploratory Mixed Methoded Case (Case Study: Islamic Azad University of Isfahan Branch (Khorasgan)

Aim: The purpose of this research is to identify the key components resulting from the experiences of employees and faculty members of Isfahan Azad University (Khorasgan) of organizational silence and to present its conceptual model based on structural equation modeling, based on the mixed exploratory approach of model design. Method: In this research, a mixed method was used, in the qualitative part, the phenomenological method was used, and in the quantitative part of the descriptive method, correlation based on structural equations was used. The statistical population of this research in the qualitative part consisted of employees and faculty members of Isfahan Azad University (Khorasgan), who were selected in the qualitative part with the maximum discrimination method, and saturation was achieved after 20 interviews. In order to check the validity of qualitative data, the construct, external, descriptive and interpretive validity of Lincoln and Goba (2007) was used, and in order to check the reliability, the triple approach of Rao and Perry (2003) was used. Results: The results showed that that organizational silence factors were classified into 4 main categories of individual factors, organizational factors, group factors and cultural factors and the consequences of organizational silence were categorized into 2 categories of organizational factors and individual factors. Conclusion: The effect of moderating factors through Organizational factors were not significant to organizational outcomes, and the influence of moderating factors through group factors to individual outcomes was not significant, and the structure of individual factors had the greatest impact on individual outcomes with a value of 0.71.

تبلیغات