آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

اشتیاق تحصیلی یکی از عواملی است که به نظر می رسد در تحقق اهداف آموزشی، موثر باشد، به همین جهت شناخت عوامل موثر و مرتبط با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دارای اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین سبک های اسناد و سرمایه های روانشناختی به واسطه تجربه شیفتگی با اشتیاق تحصیلی انجام شد. نوع تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و به روش مدل یابی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش دانشجویان پسر و دختر دانشگاه یزد در سال تحصیلی 1399-1398 بودند (14470 نفر)، که تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های سبک های اسنادی پترسون، سلیگمن و آبرامسون (1984)، تجربه ی شیفتگی جکسون و اکلند (2002)، سرمایه روانشناختی لوتانز، آولیو، آوی و نورمن (2007) و اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار PLS 2 SMART انجام شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه های روانشناختی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم(به واسطه تجربه شیفتگی) به صورت مثبت و معنادار نقش داشت. سبک اسناد مثبت در پیش بینی اشتیاق تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم به صورت مثبت و معنادار نقش داشت(05/0> P). همچنین سبک اسناد منفی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر منفی و معنادار داشت(05/0> P). در نهایت با توجه به نقش سبک های اسناد و سرمایه روانشناختی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی تشکیل کارگاه های آموزشی برای ارتقای سرمایه روانشناختی و اصلاح سبک های اسنادی دانشجویان ضروری به نظر می رسد.

Structural equation model for predicting academic enthusiasm based on attribution styles and psychological capital with the mediation of infatuation experience in University students

This research investigates the relationship between attribution styles and psychological capital through the flow with academic engagement. The type of research was descriptive and correlational. The statistical population of the research is male and female students of Yazd University in the academic year 1398-1399 (14470), in which 384 students were selected by convenience sampling. The research instruments included standard questionnaires of attributional styles by Patterson and Seligman (1984), flow by Jackson and Auckland (2002), psychological capital by Luthans, Avolio, Avey, & Norman (2007) academic engagement by Fredericks, Blumenfeld & Paris (2004). Data analysis was performed using SmartPLS2 and software. The results of structural equation modeling showed that psychological capital plays a role in predicting academic engagement. Positive attribution style plays a role in predicting academic engagement. Negative attribution style plays a role in predicting academic engagement. Psychological capital plays a role in predicting academic engagement by mediating the flow. Positive attribution style plays a role in predicting academic engagement by mediating the flow (p<0/05). Negative attritional style plays a role in predicting academic engagement through the mediating role of the flow (p<0/05). Finally, considering the role of document styles and psychological capital in predicting academic enthusiasm, it seems necessary to establish educational workshops to improve psychological capital and improve students' document styles.

تبلیغات