آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

سرمایه اجتماعی دارایی و اعتباری است که از روابط اجتماعی حاصل می شود. برخورداری از این سرمایه موجب کاهش هزینه ، افزایش اثربخشی و بهینه شدن امور برای بهره برداری از سایر سرمایه ها می شود. بر این اساس سازمان ها با افکارسنجی و ارزیابی میزان سرمایه اجتماعی موجود در جامعه می کوشند به این هدف دست یابند. هدف مقاله حاضر واکاوی وضعیت سرمایه اجتماعی در استان قزوین و تدوین راهبردهای مناسب برای ارتقای آن است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است که بهدنبال ارائه تصویری از میزان سرمایه اجتماعی در میان افراد هجده سال به بالای دوازده شهر مرکزی و دوازده روستای استان قزوین است. حجم نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران 2266 نفر است. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی، آزمون فریدمن موردتحلیل قرار گرفته و مؤثرترین عوامل در سطوح کلان، میانی و خرد شناسایی شدند. براساس نتایج آزمون فریدمن، در میان مؤلفه های سرمایه اجتماعی، در سطح کلان مؤلفه پنداشت از عملکرد نظام در رفع مشکلات، در سطح میانی آمادگی مشارکت در کمک به سازمان ها و در سطح خرد عام گرایی اجتماعی دارای بالاترین رتبه هستند. وضعیت مؤلفه های سرمایه اجتماعی در سطح کلان و میانی پایین تر از میانگین و تنها در سطح خرد کمی بالاتر از میانگین قرار دارد که نیاز است سازمان های متولی در استان قزوین با اتخاذ رویکردهای آیندهمحور و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب در صدد ارتقای این وضعیت برآیند

Analysis of social capital; Identify dimensions and existing status for future action (Qazvin province Case)

Social capital is property and credit that results from social relationships. Having this capital reduces the cost, increases the effectiveness and optimizes things for the exploitation of other funds. Based on this, organizations try to achieve this goal by polling the amount of social capital in the society. The purpose of this article is to analyze the state of social capital in Qazvin province and develop appropriate strategies for its promotion. The current research is a survey type that seeks to present an image of the amount of social capital among people over the age of eighteen in twelve central cities and twelve villages of Qazvin province. The size of the research sample using Cochran's formula is 2266 people. The data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods, Friedman's test, and the most effective factors were identified at the macro, medium and micro levels. Based on the results of the Friedman test, among the components of social capital, at the macro level the component of thinking about the system's performance in solving problems, at the intermediate level, the readiness to participate in helping organizations, and at the micro level, social generalism have the highest rank. The status of the components of social capital at the macro and medium level is lower than the average and only at the micro level, it is slightly higher than the average, which requires that the trustee organizations try to improve this situation by adopting future-oriented approaches and presenting appropriate strategies and solutions.

تبلیغات