حریم شکنی های فرهنگی سایبری و ابزار کنترل اجتماعی ادراک شده در میان کاربران ایرانی اینستاگرام (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حریم شکنی ها (رفتارهای غیرهنجارمند اجتماعی) و سوء رفتارها، راه های جدیدی برای ظهور خود در رسانه های اجتماعی آنلاین یافته اند. ازاین روی، کنترل اجتماعی این نوع رفتارها برای تضمین آرامش و امنیت کاربران و جلوگیری از تسری این حریم شکنی ها به جامعه واقعی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر، با هدف کاوش در حریم شکنی های ادراک شده کاربران ایرانی اینستاگرام و ابزار کنترل اجتماعی مؤثر ادراک شده توسط آنان، انجام شده است. در این راستا، تحلیل محتوای کیفی بر روی داده های گردآوری شده از 58 مصاحبه آنلاین انجام شده توسط پرسشنامه دارای سؤالات باز و بسته پاسخ، صورت پذیرفت. نتایج، وقاحت نگاری، اطلاعات حریم شکن، تخلیه هیجانی، محتوای بازار-محور، رفتارهای مخاطره آمیز و رفتارهای مجرمانه را به عنوان حریم شکنی های ادراک شده کاربران نشان داد. پنج ابزار فردی ادراک شده (ویژگی های شخصیتی؛ جایگاه اجتماعی؛ نگرش های فردی؛ عادات استفاده رسانه ای؛ نادیده گرفتن/ بی کنشی) و نیز شش ابزار اجتماعی ادراک شده کنترل اجتماعی حریم شکنی های فرهنگی سایبری (ساختار خانواده؛ گروه های اجتماعی؛ ابزار تکنولوژیک؛ عوامل قانونی؛ آگاهی افزایی؛ و نگرش های اجتماعی) شناسایی شدند. از نتایج می توان استنباط نمود که فیلترینگ و رسانه های اجتماعی داخلی، ابزار کنترل اجتماعی مؤثری نیستند. از نتایج پژوهش حاضر می توان برای توسعه سیاست ها و اقدامات کنترل اجتماعی رسمی و غیررسمی برای کاهش حریم شکنی های رسانه های اجتماعی بهره برد.Perceived Cybercultural Transgressions and Social Control Means among Iranian Instagram Users
Transgressions (socially non-normative behaviors) and misconducts find a brand-new way of manifestation through online social media. Hence, social control of such behaviors is crucial to assure users’ tranquility and safety and to restrain the contagion of these transgressions into real society. The current study aimed at exploring Iranian Instagram users’ perceived transgressions, and perceived effective social control means. A qualitative content analysis was conducted on the data from online interviews by a questionnaire, with closed- and open-ended questions, filled out by 58 participants. The results showed Obscenity, Transgressive Information, Emotional Release, Market-Related Content, Risky Behaviors, and Criminal Behaviors as perceived transgressions. Five perceived personal means (Personality Traits; Social Status; Personal Attitudes; Media Use Habits; Ignoring/ Inaction), and also six perceived social means of social control of cybercultural transgressions (Family Structure; Social Groups; Technological Tools; Legal Factors; Awareness Raising; and Societal Attitudes) were identified. It can be inferred from the results that filtering and domestic social media are not effective social control means. The results can be used to devise formal and informal social control policies and initiatives to decrease social media transgressions.