بررسی نقش دیدگاه انسان شناختی دانشجویان دختر در انتخاب نوع حجاب (مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه دیدگاه انسان شناسی دانشجویان دختر با حجاب مناسب و دانشجویان با حجاب نامناسب بود. روش: روش تحقیق حاضر؛ کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. بدین منظور، از بین دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، به طور هدفمند نمونه گیری آغاز و تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. در مجموع تعداد 14 دانشجوی دختر با حجاب مناسب(چادر) و 14 دختر با حجاب نامناسب انتخاب و با آنها به شیوه نیمه ساختارمند مصاحبه انجام گرفت و در نهایت، مصاحبه ها با روش تحلیل مضمون تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که دیدگاه انسان شناسی دختران با حجاب مناسب، عمدتاً حول مؤلفه هایی نظیر مخلوق بودن و خلیفه الله بودن، داشتن روح الهی و کرامت ذاتی، عبد شدن، کسب معرفت و سکینه و داشتن معیار خدایی و پیروی از دستورات دین قرار داشت و تأکید دختران با حجاب نامناسب، پیرامون بی قراری و خودشکوفایی، نبوغ، اجتماعی بودن، ساختار پیچیده مغزی، محور بودن فردیت افراد، همنوایی، عرف و الگوگیری در تصمیمات مختلف قرار داشت. نتیجه گیری: آموزش مبانی انسان شناسی اسلامی از دوران کودکی تا بزرگسالی می تواند در شکل دهی به انواع رفتارها از جمله حجاب اثرگذار باشد.Investigating the Anthropological Perspective of Girl Students in Choosing the Type of Hijab (Case Study: Students of Faculty of Literature and Humanities of Guilan University)
Objectives: The aim of this study is to compare the anthropology Perspective of female students with proper hijab and improper veil. Method: The present research method was qualitative, thematic analysis. To this end, from the students of the Faculty of Literature and Humanities of the University of Guilan, the purposeful sampling was started and until the achievement of theoretical saturation was continued. A total of 14 female students with appropriate hijab and 14 girls with inappropriate veil were selected and interviewed in a semi-structured manner. Finally, interviews were analyzed by theme analysis method. Results: The findings showed that the anthropological view of girls with appropriate hijab was mainly based on components such as being a creature and being the caliph of God, having the divine spirit and inherent dignity, becoming a slave, gaining knowledge and Sakineh, and having a divine standard and following the commands of religion . The emphasis of girls with inappropriate hijab was on restlessness and self-actualization, genius, sociality, complex brain structure, centrality of individuality, conformity, custom and role modeling in various decisions . Conclusion: Teaching the basics of Islamic anthropology from childhood to adulthood can be effective in shaping a variety of behaviors, including the hijab .