آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی تأثیر ادراکات کیفیت کلاسی و عدالت آموزشی بر تقلّب تحصیلی با توجه به نقش میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم آباد در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 9981 دانش آموز بود که از این میان 240 نفر براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ادراکات کیفیت کلاسی جنتری، گابل و ریزا (۲۰۰۲)؛ عدالت آموزشی گل پرور (1389)؛ خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) و تقلّب تحصیلی علیوردی نیا، جانعلی زاده و عمرانی (1394) استفاده شد. تحلیل داده ها به روش آماری مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان داد که عدالت آموزشی دارای اثر منفی و مستقیم بر تقلّب تحصیلی بود (01/0 p<)؛ اما دارای اثر مستقیمی بر خودکارآمدی تحصیلی نبود (05/0< P). ادراکات محیط کلاسی اثر مستقیمی بر تقلّب تحصیلی نداشت (05/0< P)؛ اما دارای اثر مثبت و مستقیمی بر خودکارآمدی تحصیلی بود (01/0 p<). همچنین اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر تقلّب تحصیلی منفی و معنادار بود (01/0 p<). نتایج غیرمستقیم مسیرها نشان داد که فقط ادراکات کیفیت کلاسی با میانجی گری خودکارآمدی می تواند از میزان تقلّب تحصیلی دانش آموزان بکاهد.  با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه می شود برای کاهش تقلّب تحصیلی، ادراکات مناسبی بر اساس تکالیف چالش انگیز، جذاب، معنادار، توأم با حق انتخاب و خودکارآمدی ایجاد گردد؛ و همچنین ایجاد فرصت های برابر آموزشی در مدارس، می تواند به کاهش تقلّب تحصیلی در دانش آموزان منجر شود.

Presenting a causal model of the effect perceptions of classroom quality and educational justice on academic cheating with regard to the mediating role of self-efficacy

The present study was done with the aim of presenting a causal model of the effect perceptions of classroom quality and educational justice on academic cheating with regard to the mediating role of self-efficacy. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of the study included all upper secondary girl students in khorramabad city in the academic year 2015-2016 to 9981 students, of which 240 were selected based on stratified random sampling method. To collect the required data from perceptions of classroom quality Gentry, Gable and Rizza (2002), educational justice golparvar (2011), Jinks and Morgan academic self-efficacy (1999) and academic cheating aliverdini, janalizade & amrani (2016) was used. Data analysis was performed by the SPSS-22, and AMOS-24 software. The results showed that educational justice had a negative and direct effect on academic fraud (p<0.01); But it did not have a direct effect on academic self-efficacy (P<0.05). Perceptions of classroom quality had no direct effect on academic fraud (P<0.05); But it had a positive and direct effect on academic self-efficacy (p<0.01). Also, the direct effect of academic self-efficacy on academic fraud was negative and significant (p<0.01). The indirect results of the pathways showed that only perceptions of classroom quality mediated by self-efficacy can reduce students' academic cheating. According to the results obtained, it is recommending for reduce academic cheating, develop appropriate perceptions based on challenging, engaging, meaningful tasks with choice and self-efficacy; and also, creating equal educational opportunities in schools can lead to a decrease in students' academic cheating.

تبلیغات