آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی بر باورهای هوشی و درک مطلب دانش آموزان در درس علوم انجام گرفت. این مطالعه به روش شبه تجربی و با یک طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی شهرستان فراهان در سال تحصیلی ۹8-1397 بود که به روش نمونه گیری در دسترس 34 نفر از آن ها انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس باورهای هوشی بابایی (1377) و خرده مقیاس درک مطلب وکسلر (1974) برای کودکان استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل تفاوت معناداری را در ترکیب خطی متغیرهای وابسته (باورهای هوشی و درک مطلب) در دو گروه نشان داد (724/0 =تی پیلایی، 015/38 = 29،2 F، 001/0 =p، 724/0 =مجذور ایتای تفکیکی). بعلاوه،  آزمون های تک متغیری تحلیل کوواریانس نشان داد که روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با گروه کنترل، تأثیر معناداری بر افزایش باورهای هوشی (001/0 =p، 640/0 =مجذور ایتای تفکیکی) و درک مطلب (001/0 =p، 562/0 =مجذور ایتای تفکیکی) داشته است؛ بنابراین، استفاده از روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی برای ارتقای باورهای هوشی و درک مطلب در درس علوم دانش آموزان پیشنهاد می شود.

The effectiveness of concept mapping teaching method on students' intelligence beliefs and comprehension in science

The present study aimed to investigate the effectiveness of concept mapping teaching method on students' intelligence beliefs and comprehension in Science. This research was conducted in a quasi-experimental method with a pretest- posttest control group design. The statistical population of the study included male students in the sixth grade of elementary school in Farahan city in the academic year 2018-2019, 34 of whom were selected by convenience sampling and divided to experimental and control groups. To collect the data, Babaei’s Questionnaire of Intelligence Beliefs (1998) and Wechsler’s Comprehension Subscale (1974) for children were used. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results indicated significant difference in the linear composition of dependent variables (intelligence beliefs and comprehension) in two groups. (Pillai's Trace= 0.724, F 2, 29 = 38.015, p< 0.001, Partial Eta Squared= 0.724). Furthermore, univariate analysis of covariance indicated that the concept mapping teaching methods had significant effect on intelligence beliefs (p< 0.001, Partial Eta Squared= 0.640) and comprehension (p< 0.001, Partial Eta Squared= 0.562). In conclusion, it proposed using the concept mapping teaching method to improve students' intelligence beliefs and comprehension in science.

تبلیغات