بررسى راههاى انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى
آرشیو
چکیده
موضوع پژوهش حاضر بررسى تأثیر عوامل چهارگانهى آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى از دیدگاه استادان حوزه و دانشگاه است. نظرهاى استادان حوزه و دانشگاه بر حسب متغیرهاى تعدیلکنندهى: جنس، سن، سابقهى تدریس، محل تدریس، سابقهى مدیریتى و رشتهى تحصیلى مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعهى آمارىِ این پژوهش را کلیهى استادان دانشگاههاى آزاد اسلامى منطقهى چهار کشور و کلیهى استادان حوزهى علمیهى اصفهان تشکیل مىدهند. براى انتخاب استادان دانشگاه از روش نمونهگیرى تکمرحلهاى استفاده شد که نهایتا 233 نفر در دسترس قرار گرفتند. در انتخاب استادان حوزه از طریق مشورت با مدیریت حوزهى علمیه، 80 تن از استادان با تجربه برگزیده شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهى محقّقساخته بود که با نظر متخصصان و استادان، روایى آن تأمین گردید. بر اساس ضریب آلفاى کرونباخ، اعتبار پرسشنامه برابر 9078/0=ò به دست آمده است. به طور کلى نتایج تحقیق نشان مىدهد، بنابر معنادار بودن tمحاسبه شده در جدول در سطح 01/0P>، از نظر استادان حوزه و دانشگاه عوامل چهارگانهى یاد شده (آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى) در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى مؤثراند.متن
انسان از نظر اسلام داراى خصوصیات ارزشى و ضدارزشى است. انسان، در جهت ارزشها تا جایى پیش مىرود که مسجود ملائک و جانشین خداوند بر روى زمین مىگردد و در جهت ضدارزشها، کارش به جایى مىرسد که مصداق اُولئِکَ کَالاَْنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ (اعراف، آیهى 179) مىشود و مسیر اسفلالسافلین را طى مىکند. چنین فردى، گرچه داراى علم باشد، اگر مدیریت و رهبرى سازمان را بر عهده بگیرد، آن را ضایع و منحرف مىسازد.
سازمان آموزشى خصوصیاتى دارد که آن را از دیگر سازمانها متمایز مىسازد؛ در نتیجه مدیریت آن از حساسیت خاصى برخوردار است. مدیریت در اسلام یک تلاش منظم و مرتب براى اداره کردن مجموعهاى از مردم با رعایت اصول اسلامى و تمشیت بخشیدن آنهاست. میزان موفقیّت مدیر بستگى به قدرت ایمان، و مهارت و تخصص او دارد. مسلما مدیرى در حیطهى انجام مسئولیت خود موفقتر است که در جهت اهداف مکتب اسلام، که همانا رشد و تعالى انسان است، گام بردارد. در واقع وجه تمایز مدیریت اسلام با دیگر مکاتب مدیریتى این است که اصول و ارزشهاى بیان شده در اسلام، تغییرناپذیر، و در تمام دورهها و مکانها داراى ارزش مستمر و دایمى است (علامه حائرى، 1376). در فرهنگ اسلامى، مدیر کسى است که از گمراهى افراد جلوگیرى کرده، آنان را به سوى حقیقت سیر دهد. مدیریت اسلامى انسانگرا نیست، انسانساز است. در این فرهنگ، انسان به همراه ویژگىها و خصوصیاتش مطرح است؛ در واقع در فرهنگ اسلامى، انسانِ محتوایى مطرح است، نه انسان شکلى. در نظام گزینشى اسلام، اصالت با شخص نیست تا کار را با او انطباق دهند؛ بلکه کار را اصل قرار مىدهند و شخص را با آن منطبق مىسازند. خداوند مىفرماید: ابراهیم بارها آزمایش شد و سرافراز بیرون آمد، آنگاه به مقام امامت رسید. در نهجالبلاغه در نامهى حضرت على(ع) به مالک اشتر آمده است:
درکارهاى کارگزاران توجه کن، آنها را از نظرِ ورود به کار بیازماى، بدون بررسى انتخاب مکن که ضرر مىکنى، از بین آنهایى که با تجربهاند، گزینش کن؛ بهعلاوه، نباید گزینش تو تنها برپایهى فراست خود و اطمینان به نظر خویش وخوشگمانى باشد، چون این مردان با شناسایى حساسیت والیان، خود را در چشم آنان به خوشخدمتى مىآرایند؛ در حالى که چه بسا در پس آن، خیرخواهى و امانت نباشد (بنیاد نهجالبلاغه، 1376).
از اینرو باید در گزینش مدیر آموزشى دقت کرد و او را از جوانب مختلف مورد ارزشیابى قرار داد. در سایهى ارزش یابى صحیح مىتوان به نظریهها و الگوهاى رفتارى مدیر پىبرد و توجه وى را به معیارهاى اخلاقى در مدیریت اسلامى جلب نمود. اگر مدیر متخلق به اخلاق اسلامى باشد و مطابق کتاب، سنت، سیره و روش پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) و علوم و فنون و تجارب بشرى عمل کند، مىتواند موجبات رشد انسان به سوى الله را فراهم سازد (اصغر مشبکى، 1372). هدف غایى تعلیم و تربیت این است که زمینهى رشد و شکوفایى دانشآموزان را در جهت رسیدن به مراتب کمال فراهم کند. عمل تربیت به اعلا درجه واجد خصوصیات اخلاقى است؛ از قبیل عدالت، ایثار، همکارى، احترام، حقوق شاگردان (غلامحسین شکوهى، 1378). توجه به عواملِ انگیزشى در انطباق رفتار مدیر آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى مؤثر است. مسئلهى انگیزش در کتب مدیریت، براساس نظرگاههاى مختلف، دیدگاه دانشمندان غربى و علماى اسلامى همواره مورد بحث بوده است. طبق نظر علما و دانشمندان، عوامل مختلفى در ایجاد انگیزه در افراد مؤثرند. نکتهى مهم اینکه با اجبار نمىتوان انگیزه ایجاد کرد.
هر کارى که آگاهانه از یک انسان صادر گردد، نیازمند اشتیاق جدى براى وصول به هدفى است که براى انسان داراى انگیزش مىباشد (علامه محمد تقى جعفرى، 1371).
مدیریت اسلامى علاوه بر توجه به عوامل مادى در انگیزش، و فراتر از آن، به عامل معنوى که اثر آن بسیار وسیع، عمیق و تعیینکننده است، توجه مىکند. هر اندازه ایمان و اعتقاد افراد به معنویات بیشتر باشد، آن جامعه بهتر و بیشتر مىتواند از این عامل براى انگیزش در مدیریت بهرهمند شود. در سیستم آموزشى باید از معنویات و اعتقادات مذهبى در راستاى ایجاد انگیزه و انطباق رفتار با معیارها و موازین اخلاقى ـ اسلامى بهره گرفت (عبدالله جاسبى، 1378). عامل مؤثر دیگر در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاقى اسلامى، آموزش مىباشد. انسان در سایهى آموزش، متحول و اصلاح مىشود.
در مورد مبانى رفتار انسان دیدگاههاى مختلف وجود دارد که هر یک از بُعد خاصى به آن نگریستهاند؛ مثلاً از نظر رفتارگرایان(1) نقش تجارب محیطى در رشد و تکامل انسان بسیار مهمتر و بیشتر از عامل تکوینى یا وراثت است؛ اما دیدگاه اسلام در مورد رفتار انسان از سایرین جامعتر است. دیدگاه اسلامى در مورد رفتار انسان، مبتنى بر مبانى اکتسابى (محیط) و غیراکتسابى است.
خداوند اساس رفتار انسان را بر پایهى شاکله، که همان تعبیر قرآنى شخصیت است، مىداند آنجا که مىفرماید: قُلْ کُلُّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتَهَ فَرَبُّکُمْ اَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ اَهْدَى سبیلاً (اسراء، آیهى 84)؛ بگو هر کسى بر شاکلهى خویش عمل مىکند و خداى شما به کسى که راهش از هدایت بیشترى برخوردار است. داناتر است.
از معانى شاکله، خلق و خوى است و از آن جهت به خلق و خوى، شاکله گفته مىشود که انسان را مقید مىکند و نمىگذارد در آنچه مىخواهد، آزاد باشد.
فرهنگ نیز عامل مهمى است که در شکلگیرى رفتار انسان نقش دارد. یارمحمدیان به نقل از شریعتمدارى مىنویسد:
فرهنگ مجموعهاى از آداب و رسوم، سنتها، افکار، ارزشها و باورهاى یک نسل است (یارمحمدیان، 1377).
فرهنگ اسلامى حاوى روایات، احادیث و گفتار ارزنده است؛ لذا مىتوان براى توسعهى اخلاق اسلامى در افراد، آنها را با احادیث و روایات ائمهى معصومین(ع) و آیات قرآنى آشنا نمود. از نظر اسلام، انسان داراى کرامت و شرافت ذاتى است. خداوند انسان را برترین مخلوقات معرفى مىکند. کرامت و شرافت انسان در صورتى توسعه مىیابد که شاکلهى وى با ارزشهاى مذهبى و دینى در هم آمیزد؛ از اینرو براى حفظ کرامت و شرافت دانشآموزان باید از مدیرانى بهره گرفت که شاکلهى آنها برخوردار از ارزشهاى اخلاقى ـ اسلامى باشد. هدف کلى پژوهش حاضر، بررسى راههاى انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى است.
سؤالات اصلى تحقیق
1. آیا عوامل آموزشى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاقى اسلامى مؤثر است؟
2. آیا عوامل انگیزشى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى مؤثر است؟
3. آیا عوامل فرهنگى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى مؤثر است؟
4. آیا سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى مؤثر است؟
فرضیات تحقیق
1ـ نظر استادان در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب جنسیت مختلف، متفاوت است.
2ـ نظر استادان در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب سنین مختلف، متفاوت است.
3ـ نظر استادان در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب سابقهى تدریس مختلف، متفاوت است.
4ـ نظر استادان در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب محل تدریس مختلف، متفاوت است.
5ـ نظر استادان در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب داشتن یا نداشتن سابقهى مدیریتى، متفاوت است.
6ـ نظر استادان در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب رشتهى تحصیلى مختلف، متفاوت است.
روش تحقیق
پژوهش حاضر از نوع توصیفى ـ پیمایشى است. تحقیق توصیفى آنچه را که هست توصیف مىکند و دخل و تصرفى در شرایط نمىکند؛ بنابراین، در این پژوهش، راههاى انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى از دیدگاه استادان حوزه و دانشگاه مورد مطالعه و بررسى قرار مىگیرد. جامعهى آمارى این پژوهش را کلیهى استادان دانشگاه آزاد اسلامى در منطقهى چهار کشور و همچنین کلیهى استادان حوزهى علمیهى شهر اصفهان تشکیل مىدهد.
روش نمونهگیرى
در پژوهش حاضر براى انتخاب استادان دانشگاه از روش نمونهگیرى خوشهاى تک مرحلهاى استفاده شده؛ بدین صورت که72 از تعداد کل دانشگاههاى آزاد اسلامىِ موجود در سطح منطقهى چهار کشور به صورت تصادفى انتخاب شدند و بین همهى اعضاى هیأت علمىِ تماموقت آن دانشگاههاى برگزیده؛ یعنى 270 نفر، پرسشنامهى محقِّق ساخته توزیع گردید که نهایتا به دلیل عدم بازگشت همهى پرسشنامههاى توزیع شده، نمونهاى برابر 233 مورد براى تجزیه و تحلیل در دسترس قرار گرفت. براى انتخاب استادان حوزهى علمیه از طریق مشورت با مدیریت حوزه علمیه، پرسشنامهى محققساخته بین تعدادى از استادان با تجربه که از دیدگاه کارشناسى بر خوردار بودند؛ براى پاسخگویى توزیع و جمعآورى شد که نهایتا نمونهاى برابر 80 مورد براى تجزیه و تحلیل در دسترس قرار گرفت.
ابزار تحقیق
ابزار تحقیق در این پژوهش، پرسشنامهى محقّقساخته، حاوى 32 سؤال با طیف پنج درجهاى لیکرت (خیلى زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلىکم) در خصوص عوامل مؤثر در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بود. براى تأمین روایى(2) پرسشنامه از روایىِ وابسته به محتوا استفاده شد و نظرهاى کارشناسان و متخصصان در تهیّهى پرسشنامه اعمال شد براى به دست آوردن اعتبار(3) پرسشنامه از ضریب آلفاى کرونباخ(4) استفاده شد که نتیجهى 91/0 به دست آمد. اطلاعات به دست آمده از این پژوهش در دو سطح آمار توصیفى (فراوانى، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطى (آزمون t تکمتغیره، آزمون تحلیل واریانس و آزمون توکى) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتههاى تحقیق
مقایسهى میانگین نمرهى استادان در خصوص تأثیر عوامل آموزشى در انطباق رفتارمدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى
جدول شمارهى 1 نشان مىدهد، میانگین نمرهى استادان، 806/3 با انحراف معیار 483/0 است. با توجه به اینکه tمشاهده شده در جدول در سطح 01/0P> معنادار است؛ بنابراین از نظر استادان، عوامل آموزشى بیش از سطح متوسط در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى مؤثر است.
جدول شمارهى 1
X S t P
عوامل آموزشى 608/3 384/0 205/92 000/0
مقایسهى میانگین نمرهى استادان در خصوص تأثیر عوامل انگیزشى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى
جدول شمارهى 2 نشان مىدهد، میانگین نمرهى استادان، 007/4 با انحراف معیار 506/0 است. با توجه به اینکه tمشاهده شده در جدول در سطح 01/0 P>معنادار است؛ بنابراین از نظر استادان، عوامل انگیزشى بیش از سطح متوسط در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاقى اسلامى مؤثر است.
جدول شمارهى 2
X S t P
عوامل انگیزشى 007/4 506/0 179/35 000/0
مقایسهى میانگین نمرهى استادان در خصوص تأثیر عوامل فرهنگى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى
جدول شمارهى 3 نشان مىدهد، میانگین نمرهى استادان، 550/3 با انحراف معیار 575/0 است. با توجه به اینکه tمشاهده شده در جدول در سطح 01/0 P>معنادار بوده؛ بنابراین از نظر استادان، عوامل فرهنگى بیش از سطح متوسط در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاقى اسلامى مؤثر است.
جدول شماره 3
X S t P
عوامل فرهنگی 550/3 575/0 939/16 000/0
مقایسهى میانگین نمرهى استادان در خصوص تأثیر سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى
جدول شمارهى 4 نشان مىدهد، میانگین نمرهى استادان، 982/3 با انحراف معیار 568/0 است. با توجه به اینکه tمشاهده شده در جدول در سطح 01/0P> معنادار است؛ بنابراین از نظر استادان، سیستم ارزشیابى بیش از سطح متوسط در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى مؤثر است.
جدول شماره 4
X S t P
سیستم ارزشیابی 982/3 568/0 606/30 000/0
بررسى نظرهاى استادان مرد و زن دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى
فرضیهى HO: بین نظرهاى استادان مرد و زن دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى، تفاوت معنادار وجود ندارد.
فرضیهى HA: بین نظرهاى استادان مرد و زن دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى، تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج جدول شمارهى 5 نشان مىدهد، به طور کلى میانگین نمرهى نظرهاى استادان زن دانشگاه در مقایسه با میانگین نمرهى نظرهاى استادان مرد دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل سهگانهى آموزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بیشتر است. فقط در ارتباط با عوامل انگیزشى، میانگین نمرهى نظرهاى استادان مرد بیشتر از میانگین نمرهى نظرهاى استادان زن مىباشد. tمحاسبه شده در جدول شماره 5 در خصوص تأثیر عوامل فرهنگى از tبحرانى جدول بزرگتر است؛ بدینمعنا که بین نظرهاى استادان مرد و زن دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل فرهنگى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى در سطح 01/0P>، تفاوت معنادار وجود دارد و فرضیهى خلاف تأیید مىشود؛ اما در خصوص تأثیر سایر عوامل مذکور در جدول، بین نظرهاى استادان مرد و زن دانشگاه در سطح 05/0P> تفاوت معنادار وجود ندارد.
جدول شماره 5
69/1=بحرانی جدول
بررسى نظرهاى استادان مرد و زن حوزهى علمیه در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى
فرضیهى HO: بین نظرهاى استادان مرد و زن دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى، تفاوت معنادار وجود ندارد.
فرضیهى HA: بین نظرهاى استادان مرد و زن دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى، تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج جدول شمارهى 6 نشان مىدهد، به طور کلى میانگین نمرهى نظرهاى استادان زن حوزه در مقایسه با میانگین نمرهى نظرهاى استادان مرد حوزه در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى، بیشتر است. t محاسبهشده در این جدول در خصوص تأثیر عوامل سهگانهى انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى از tبحرانى جدول بزرگتر است؛ بدینمعنا که بین نظرهاى استادان مرد و زن دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل یادشده (انگیزشى، فرهنگى، سیستم ارزشیابى) در سطح 05/0P>، تفاوت معنادار وجود دارد؛ پس فرضیهى خلاف تأیید مىشود؛ اما در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، t محاسبهشده از t بحرانى جدول کوچکتر است، بدین معنا که بین نظرهاى استادان مرد و زن حوزه در این ارتباط، تفاوت معنادارى وجود ندارد و فرضیهى صفر تأیید مىشود.
جدول شماره 6
96/1 = tبحرانى جدول
مقایسهى میانگین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب سنین مختلف
فرضیهى HO: بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى برحسب سنین مختلف، تفاوت معنادار وجود ندارد.
فرضیهى HA: بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب سنین مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج جدول شمارهى 7 نشان مىدهد، f محاسبه شده در خصوص تأثیر عوامل سهگانهى انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى در سطح 05/0P<، معنادار است؛ بدین معنا که بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل سهگانهى یاد شده در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى، برحسب گروههاى سنى مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما f محاسبه شده در خصوص تأثیر عوامل آموزشى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى در سطح 05/0P<، معنادار نیست؛ بدینمعنا که بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، برحسب گروههاى سنى مختلف، تفاوت معنادار وجود ندارد.
جدول شماره 7
62/2 = fبحرانى جدول
مقایسهى میانگین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب سابقهى تدریس مختلف
فرضیهى HO: بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب سابقهى تدریس مختلف، تفاوت معنادار وجود ندارد.
فرضیهى HA: بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب سابقهى تدریس مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج جدول شمارهى 8 نشان مىدهد، میانگین نمرهى نظرهاى استادان داراى سابقهى تدریس کمتر از 5 سال از میانگین نمرهى نظرهاى دیگر استادان داراى سابقهى تدریس حوزه بیشتر است. fمحاسبهشده در خصوص تأثیر عوامل آموزشى و انگیزشى، از f بحرانىِ جدول در سطح 05/0 P<بزرگتر است و این بدین معناست که بین نظرات استادان در خصوص تأثیر عوامل یادشده در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب محل تدریس (حوزه و دانشگاه) تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما t محاسبهشده در خصوص تأثیر عوامل فرهنگى و سیستم ارزشیابى در سطح 05/0P< کوچکتر است و بر این اساس بین نظرهاى استادان حوزه و دانشگاه در این مورد، تفاوت معنادار وجود ندارد.
جدول شماره 8
62/2 = fبحرانى جدول
مقایسهى میانگین نظرات استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى
فرضیهى HO: بین نظرات استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب محل تدریس، تفاوت معنادار وجود ندارد.
فرضیهى HA: بین نظرات استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب محل تدریس، تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج جدول شمارهى 9 نشان مىدهد، میانگین نمرهى نظرات استادان دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى از میانگین نظرات استادان حوزه بیشتر است. tمحاسبهشده در خصوص تأثیر عوامل آموزشى و انگیزشى، از tبحرانىِ جدول در سطح 05/0 P<بزرگتر است و این بدین معناست که بین نظرات استادان در خصوص تأثیر عوامل یادشده در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب محل تدریس (حوزه و دانشگاه) تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما tمحاسبهشده در خصوص تأثیر عوامل فرهنگى و سیستم ارزشیابى در سطح 05/0 P<کوچکتر است و بر این اساس بین نظرهاى استادان حوزه و دانشگاه در این مورد، تفاوت معنادار وجود ندارد.
جدول شمارهى 9
96/1 = tبحرانى جدول
بررسى نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب سابقهى مدیریتى
فرضیهى HO: بین نظرات استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب دارابودن و یا نبودن سابقهى مدیریتى، تفاوت معنادار وجود ندارد.
فرضیهى HA: بین نظرات استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب دارا بودن یا نبودن سابقهى مدیریتى، تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج جدول شمارهى 10 نشان مىدهد، میانگین نظرات استادانى که داراى سابقهى مدیریتى نیستند، بیشتر از میانگین نظرهاى استادان است که داراى سابقهى مدیریتىاند. t محاسبهشده در جدول شماره 10 در خصوص تأثیر عوامل آموزشى و فرهنگى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى از t بحرانىِ جدول بزرگتر است؛ بدین معنا که بین نظرهاى استادان بر حسب داشتن یا نداشتن سابقهى مدیریتى در خصوص تأثیر عوامل آموزشى و فرهنگى در سطح 05/0 P<تفاوت معنادار وجود دارد و فرضیهى خلاف تأیید مىشود؛ اما در خصوص تأثیر عوامل انگیزشى و سیستم ارزشیابى بین نظرهاى استادان بر حسب دارابودن و یا نبودن سابقهى مدیریتى در سطح 05/0 P<تفاوت معنادار وجود ندارد؛ یعنى در این مورد فرضیهى صفر تأیید و فرضیهى خلاف رد مىشود.
جدول شماره 10
96/1 = tبحرانى جدول
بررسى نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب رشتهى تحصیلى مختلف
فرضیهى HO: بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب رشتهى تحصیلى مختلف، تفاوت معنادار وجود ندارد.
فرضیهى HA: بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل چهارگانه در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب رشتهى تحصیلى مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج جدول شمارهى 11 نشان مىدهد، میانگین نظرهاى استادانِ داراى رشتهى علوم حوزوى از میانگین نظرهاى استادانى سایر رشتههاى تحصیلى یاد شده در خصوص تأثیر عوامل چهارگانهى آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى کمتر است. دادههاى این جدول نشان مىدهد fمحاسبهشده در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، از fبحرانىِ جدول در سطح 01/0P< بزرگتر است؛ بدین معنا که بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل آموزشى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى بر حسب رشتهى تحصیلى مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما در مورد تأثیر سایر عوامل ذکر شده fمحاسبه شده از f بحرانى جدول در سطح 05/0 P<معنادار نیست؛ بدینمعنا که فرضیهى صفر تأیید و فرضیهى خلاف رد مىشود.
جدول شماره 11
62/2 = tبحرانى جدول
نتیجه
دانشآموزان امانتهایى هستند که خانوادهها به مدیران آموزشى مىسپارند و باید به گونهاى تربیت شوند که به سرمنزل مقصود، یعنى قرب الى اللّه، نایل آیند و این مهم هنگامى تحقق مىیابد که مؤسّسات آموزشى از وجود مدیرانى لایق، عالم، متدین و متخلّق بهرهمند باشند.
نقش مدیر مدرسه بر کارکنان نظام آموزشى، و به ویژه دانشآموزان، حایز اهمیت است. بر خورد مدیر با دانشآموزان بر شخصیت آنها آثار چشمگیرى دارد. اگر شخص مدیر به لحاظ اخلاقى دچار مشکل باشد چه بسا باعث ضایعات اخلاقى و روانى در دانشآموزان شود و به پرورش آنها آسیب برساند؛ لذا باید در انتخاب مدیر آموزشى دقت بیشترى شود و مدیرانى انتخاب شوند که رفتارشان با معیارهاى اخلاق اسلامى منطبق باشد. نتایج تحقیق نشان مىدهد که از نظر استادان حوزه و دانشگاه، عوامل آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاقى اسلامى مؤثر است. از نظر استادان حوزه و دانشگاه، از جمله عوامل آموزشىِ مؤثر «تبیین نقش تربیتى مدیر و آثارى که بر آن مترتب است» و همچنین «برگزارى کلاسهاى مدیریت اسلامى ویژهى مدیران آموزشى» مىباشد. از نظر استادان، در خصوص عوامل انگیزشى، «آگاهى مدیر نسبت به هدف غایى آموزش و پرورش» و «توجه مدیر به اصول ثواب و عقاب در اسلام، در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى نقش مهمى دارد. از نظر آنها، از جمله عوامل فرهنگى مؤثر، تهیه و تولید برنامههاى تلویزیونى و دعوت از شخصیتهاى علمى برجسته براى تبیین نقش فضایل اخلاقى در موفقیت مدیران آموزش و پرورش است. استادان حوزه و دانشگاه معتقدند که در نظام ارزشیابى باید «میزان آگاهى مدیر از شیوههاى مدیریت و رهبرى امامان معصوم(ع)» و همچنین خصوصیات مدیر، مثل ایمان، پرهیزکارى، عدالت، تقوا و...» مورد بررسى قرار گیرد.
مقایسهى نظرهاى استادان بر حسب متغیرهاى تعدیلکننده در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى نشان مىدهد که:
بین نظرهاى استادان زن و مرد دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل سهگانهى آموزشى، انگیزشى و سیستم ارزشیابى، تفاوت معنادارى وجود ندارد.
بین نظرهاى استادان زن و مرد حوزهى علمیّه در خصوص تأثیر عوامل سهگانهى انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى تفاوت معنادارى وجود دارد.
بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل سهگانهى انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى بر حسب گروههاى سنى مختلف، تفاوت معنادارى وجود دارد.
بین نظرهاى استادان در خصوص تأثیر عوامل سهگانهى انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى، بر حسب سابقهى تدریس مختلف، تفاوت معنادارى وجود دارد.
بین نظرهاى استادان بر حسب محل تدریس (حوزه و دانشگاه) فقط در خصوص تأثیر عوامل دوگانهى آموزشى و انگیزشى، تفاوت معنادار وجود دارد.
بین نظرهاى استادان بر حسب دارا بودن و یا نبودن سابقهى مدیریتى، فقط در خصوص تأثیر عوامل دوگانهى آموزشى و فرهنگى، تفاوت معنادار وجود دارد.
نهایتا اینکه بین نظرهاى استادان بر حسب رشتهى تحصیلى مختلف، فقط در خصوص تأثیر عوامل آموزشى، تفاوت معنادار دیده مىشود.
پیشنهادهایى بر اساس نتایج تحقیق
به نظر مىرسد، توصیههاى زیر، که بر گرفته از نظرهاى استادان حوزه و دانشگاه است، در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى مؤثر باشد:
1ـ برگزارى کلاسهاى مدیریت اسلامى ویژهى مدیران آموزشى؛
2ـ تبیین نقش تربیتى مدیر و آثارى که بر آن مترتب است براى مدیران آموزشى طى سخنرانىها و کلاسهاى آموزش ضمن خدمت؛
3ـ ارزشیابى میزان آگاهى مدیر از شیوههاى مدیریت و رهبرى امامان معصوم(ع)؛
4ـ ارزشیابى میزان آگاهى مدیر نسبت به هدف غایى آموزش و پرورش؛
5ـ جلب توجه مدیر نسبت به اصول ثواب و عقاب در اسلام؛
6ـ بررسى خصوصیّات شخص مدیر به لحاظ ایمان، پرهیزکارى، تقوا و...؛
7ـ تهیه و تولید برنامههاى تلویزیونى و دعوت از شخصیتهاى علمى برجسته براى تبیین نقش فضایل اخلاقى در موفّقیّت مدیران آموزش و پرورش.
منابع
ـ قرآن کریم.
ـ بنیاد نهج البلاغه. سیماى کارگزاران در نهجالبلاغه، (ترجمه عهدنامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر)، چاپ ششم، تابستان 1376.
ـ جاسبى، عبدالله. 1378، «مباحثى از مدیریت اسلامى»، مجموعه مقالات، جلد اول، چاپ اول، مرکز انتشارات علمى دانشگاه آزاد اسلامى.
ـ جعفرى، محمد تقى. «یک بحث بنیادین در ریشههاى انگیزشى براى فعالیتهاى مدیریت در جامعه اسلامى و نقد نظریه انگیزشى در دوران معاصر»، مجله علمى، کاربردى مدیریت دولیت، دورهى جدید، شمارهى نوزدهم، زمستان 1371.
ـ شکوهى، غلامحسین. 1378، مبانى و اصول آموزش و پرورش، مشهد، آستان قدس رضوى.
ـ علامه حائرى، فریدالدین. «مدیریت اسلامى و اهداف آن»، مجله علمى ـ پژوهشى، دانشگاه آزاد اسلامى واحد مبارکه، سال اول، شماره 1، پاییز، 1376.
ـ مشبکى، اصغر. 1372، «مطالعه تطبیقى اصول و مبانى مدیریت از دیدگاه اسلام»، مجموعه مقالات نگرشى بر مدیریت در اسلام، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتى.
ـ یار محمدیان، محمدحسین. 1377، اصول برنامهریزى درسى، چاپ اول، مؤسسه انتشارات یادواره کتاب.
________________________________________
1 . Behaviorisem
2 . Validity
3 . Reliability
4 . Crinbach's Alpha