رابطه عفو و گذشت با میزان اضطراب در والدین کودکان استثنایى و عادى
آرشیو
چکیده
در دهه گذشته تحقیقات و بررسىهاى بسیارى در ارتباط با عفو و گذشت و تأثیر آن در سلامت روان انجام شده است. اغلب پژوهشهاى به عمل آمده بیانگر تأثیر مستقیم عفو و گذشت با ابعاد تأثیرگذار در سلامت روان بودهاند. براى مثال پژوهشها نشان دادهاند که عفو و گذشت در کاهش اضطراب و افسردگى تأثیر داشته است. در این تحقیق پژوهشگر درصدد است که تأثیر عفو و گذشت را در کاهش اضطراب والدینِ کودکانِ استثنایى و عادى مورد بررسى قرار دهد. بعلاوه بررسى تفاوتِ میزانِ اضطراب و میزان عفو و گذشت در والدینِ کودکان عادى و استثنایى از اهدافِ این پژوهش بوده است. با استفاده از نمونهگیرى تصادفى 36 نفر از والدین کودکانِ استثنایى، و 36 نفر از والدین کودکانِ عادى به قید قرعه از میان والدین ساکن در شهرستانِ نهبندان انتخاب شدند و پرسشنامههاى «اضطراب اشپیلبرگر» و «عفو و گذشت» إن رایت و همکاران بر روى این افراد اجرا گردید. تحلیل دادهها نشان داد که همبستگى منفى معنادارى بین میزان «عفو و گذشت» و میزان «اضطراب» والدین کودکان عادى، و والدین کودکانِ استثنایى وجود دارد. تحلیل دادهها همچنین مشخص نمود که میزان عفو و گذشت والدین کودکان عادى از میزان عفو و گذشت والدین کودکان استثنایى بیشتر است، در حالیکه میزان اضطراب والدین کودکانِ استثنایى از میزانِ اضطراب والدین کودکان عادى بیشتر بود.(1)متن
مقدمه
روانشناسان، روان درمان گران، مشاوران، معلمان و افراد عادى همگى شاهد رنجش افراد در روابط بین فردى بوهاند. هر روز شاهد صحنههاى فراوانى هستیم که نشان مىدهد افراد از همدیگر رنجیده مىشوند. رنجش، پیامدهاى گوناگونِ فردى و اجتماعى دارد که از عمدهترین آنها خشم و تنفر، کینه و انتقام، غیبت و افترا، حسادت به دیگران و گسستن روابط دوستان از همدیگر است (شُبر، 1359 ه . ق؛ نراقى، 1377 ه . ش.). روانشناسان عوارض بلندمدت رنجش، کینه و غضب را بسى فراتر از این ذکر کردهاند و علاوه بر زیانهاى اجتماعى، به آثار سوء فردى آن نیز از قبیل تهدید سلامت روانى، افزایش اضطراب و افسردگى و بدبینى و افکار وسواسى اشاره کردهاند (مثلاً ان رایت و همکاران، 1944 و 1988). دارویى را که اسلام براى مداواى اینگونه بیماریها تجویز مىکند عفو و گذشت است. در برخى آیات به بخشش و گذشتن از تقصیر افراد جاهل، دستور داده شده است: خُذْ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنْ الْجَاهِلِینَ (اعراف، آیه 199).
عفو و بخشش پیشه کن و به کارهاى نیک فرمان ده و از نادانان رخ برتاب.
و درجاى دیگر خداوند به پیامبرش مىفرماید: فَاصْفَحْ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ (حجر، آیه85)، پس با گذشتى زیبا و دلنشین از مردم درگذر، و آنان را مشمول عفو خود ساز.
و در آیهاى دیگر خداوند بین کار ناپسند (رنجانیدن دیگران) و کار پسندیده (بخشیدن دیگران) فرق مىگذارد و مؤمنان را به کار نیک دعوت مىکند:
وَلاَ تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِیمٌ (فصلت، آیه 34)، خوبى و بدى یکسان نیست، بدى را با آنچه نیکوتر است پاسخده (یعنى از بدیها بگذر)، سپس ناگاه به این نتیجه مىرسى، همانکس که میان تو و او دشمنى است گویى دوستى گرم و صمیمى است.
حضرت صادق(ع) فرموده است: «شما را به عفو و گذشت سفارش مىکنم همانا عفو و گذشت عزت بنده را مىافزاید. پس از اشتباهات همدیگر بگذرید تا خداوند شما را عزیز کند» (اصول کافى، ج2، ص 108).
افرادى مىتوانند از خطاى دیگران چشمپوشى کنند که عزت نفس بالایى داشته باشند و هر اندازه هم بیشتر عفو و گذشت کنند بر عزت و کرامتشان افزوده مىشود.
افرادى که از هم رنجیدهاند براى فرونشاندن خشم خود یا مىتوانند طرف مقابل (رنجاننده) را ببخشند و یا از او انتقام بگیرند. انتقامگیرى هرچند احتمال دارد که در کوتاهمدت موجب تسکین روحى افراد شود ولى در درازمدت موجب ندامت و پشیمانى مىگردد و به همین جهت است که عفو و گذشت به عنوان رفتار رقیبى که مىتواند موجب فرونشاندن خشم و کینهتوزى شود توصیه مىشود.
حضرت امام محمدباقر(ع) فرموده است: «پشیمانى بر عفو؛ بهتر و آسانتر از پشیمانى بر انتقام مىباشد» (اصول کافى، ج2، ص 108).
خداى بخشنده و بخشایندهاى که به عفو فرمان مىدهد، خود به این صفت زیبا آراسته است و در قرآن پنج بار خود را «عَفُوّ» نامیده است.
حضرت سجاد(ع) در مناجاتنامه خویش مىفرماید: «اِن الّذى سَمیّتَ نَفسَکَ بِالعَفوُ فَاعْفُ عَنّى» این تویى که خود را به عفو و گذشت نام بردهاى، از من درگذر (صحیفه سجادیه، دعاى شانزدهم).
نگارنده بزرگترین فایده عفو و گذشت را ایجاد تعادل در زندگى فردى و اجتماعى مىداند. «تعادل اجتماعى» موجب بهبود روابط با دیگران و کاستن از روشهاى نامطلوبِ تخلیه هیجانى مانند انتقامجویى، بدگویى از دیگران و افترا و حسد ـ که همگى موجب به هم خوردن ارتباط افراد با دیگران است ـ مىگردد. «تعادل فردى» موجب جلوگیرى از اضطراب، افسردگى، بدبینى به دیگران و محفوظ ماندن از عوارض روان ـ تنى بیماریها مىباشد. مسلما این فرضها و پیشبینىها نیاز به بررسى و تحقیق دارد که بتوان به آنها اعتبار علمى بخشید. اولین کار پژوهشگر بررسى پیشینه تحقیقاتى در مورد عفو و گذشت است تا در آئینه تحقیقات، عواقب و پیامدهاى عفو و گذشت را در افراد مشاهده کند. تحقیقات انجام شده نشان مىدهد که عفو و گذشت در کاهش اضطراب، افسردگى، عصبانیت، پرخاشگرى، اختلالات عاطفى، رفتارى و افزایش اعتماد به نفس، پیشرفت تحصیلى و کارآیى در محیطهاى حرفهاى (در کاستن از جر و بحثهاى بیهوده) مؤثر است. فیتزگیبونز (1986)(2) انرایت(3) و همکاران (1994 و 1998) در تحقیقات خود به نتایج جالبى که نشاندهنده رابطه بین گذشت و سلامت روانى است دست یافتهاند. یافتههاى آنان در مورد رابطه عفو و گذشت با کاهش اضطراب و افسردگى و افزایش عزت نفس و امیدوارى و درمان اختلالات روانى بسیار امیدوارکننده بوده است. به دنبال یافتههاى این پژوهشگران، روانشناسان مدلهاى درمانى مبتنى بر عفو و گذشت را تهیه کردهاند که با آموزش عفو و گذشت به افراد، به بهداشت و سلامت روانى آنها کمک مىشود. روانشناسان بالینى همچنین آثار سودمند گذشت را بررسى کردهاند که در کاهش عصبانیت، خشم، خصومت و دشمنى بسیار مؤثر است و همچنین در افزایش محبت و دوستى و افزایش ظرفیت افراد در اعتماد به دیگران و آزادى آنها از دردها و رنجهاى گذشته تأثیر بسزایى دارد.
به علاوه بخشایشگرى (عفو و گذشت) در کاهش بزهکارى، استفاده از مواد مخدر و داروهاى آرامبخش، اثر قابل ملاحظهاى داشته است، و فواید آن در کاستن رفتارهاى ضداجتماعى، هراس و فوبى و کمرویى افراد، بدبینى، وسواس، لجبازى مورد تأیید پژوهشگران قرار گرفته است (ان رایت و نورث(4)، 1988). با وجود تحقیقات نسبتا گستردهاى که در کشورهاى خارجى در مورد آثار و پیامدهاى مطلوب عفو و گذشت به عمل آمده، در ایران تحقیقات تجربى در این زمینه کمتر انجام شده است. مقالات نوشته شده بیشتر از نوع پیشینى است که با اتکا به آیات و روایات و استناد به استدلالهاى علماى اخلاق، مردم را به عفو و گذشت ترغیب نمودهاند (مثلاً نراقى، 1377؛ حائرى تهرانى، 1369).
اهداف پژوهش
پژوهشگر علاوه بر نگاهى از نوع پیشینى به عفو و گذشت در آئینه آیات و احادیث و سنت و سیره، علاقمند بود که تأثیر عفو و گذشت را در آئینه دادههاى تجربى و در رفتار و حالات انسانها مشاهده کند و ببیند که آیا با توجه به تفاوتهاى فرهنگى و زمینههاى مذهبى در ایران اسلامى، پیامدهاى روانشناختى عفو و گذشت همان است که در تحقیقات خارجى نشان داده شده است یا در کشور ما به نتایج متفاوتى مىتوان دست یافت. از این رو پژوهشگر آزمایشى ترتیب داد که در آن رابطه عفو و گذشت را در کاهش اضطرابِ آشکار، اضطرابِ پنهان و اضطراب کلى در والدین کودکان عادى و والدین کودکان استثنایى مورد بررسى قرار دهد. علاوه بر این، پژوهشگر درصدد بود که ببیند آیا از لحاظ میزان عفو و گذشت و از لحاظ میزان اضطراب بین والدین کودکان عادى و والدین کودکان استثنایى تفاوتى وجود دارد؟ نتایجى که از این پژوهش به دست آمد در قسمت بعد به اختصار آمده است. اما قبل از پرداختن به نتایج، بایستى به فرضیههاى پژوهشى به اختصار اشاره شود.
فرضیههاى پژوهش
پیشبینى پژوهشگر این است که رنجش و ناکامى در خانوادههایى که کودک معلول دارند بیشتر است و میزان اضطراب نیز در اینگونه والدین بیشتر از والدین کودکان عادى است. به علاوه رنجشها موجب کشمکشهایى در اینگونه خانوادهها مىشود که به نحوى به تشدید و افزایش اضطراب کمک مىکند و کارکرد خانواده را مختل مىسازد. اگر این پیشبینىها درست باشد و به وسیله دادههاى تجربى تأیید شود پژوهشگر به مشاوران پیشنهاد خواهد کرد که با آموزش عفو و گذشت به خانوادههاى کودکان استثنایى اضطراب آنها را کم کند.
روش اجراى پژوهش
به عنوان نمونه و به قید قرعه 36 نفر از والدین کودکان استثنایى (عقبماندگان آموزشپذیر) شهرستان نهبندانِ استان خراسان براى شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. این والدین از پایگاه اجتماعى متوسط برخوردار بودند و سواد آنها در حد سیکل بود و 36 نفر نیز از والدین کودکان عادى به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند که از نظر سواد و پایگاه اجتماعى با گروه بالا معادل بودند. آزمونهاى استفاده شده در این پژوهش آزمون اضطراب (آشکار و پنهان) اشپیلبرگر و آزمون عفو و گذشت انرایت و همکاران بود.
پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر
پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر از چهل ماده و یا سؤال تشکیل شده است که اولین بار توسط اشپیلبرگر در سال 1971 تهیه شد. این پرسشنامه براى تعیین میزان اضطراب خصیصهاى (پنهان) و اضطرابِ حالتى(5) (آشکار) به کار مىرود.
اضطرابِ خصیصهاى یا پنهان به تفاوتهاى فردى نسبتا ثابتى در مستعد بودن به ابتلاى اضطراب اشاره مىکند که از آن طریق، افراد را در آمادگى داشتن ادراک موقعیتهاىِ پراضطراب مثل تجربه خطر و یا موقعیتهاى تهدیدکننده تمایز گذاشته و پاسخ به چنین موقعیتهایى، با شدتِ بالاى عکسالعملهاى اضطرابِ آشکار همراه مىباشد. اضطراب خصیصهاى یا پنهان همچنین مىتواند تفاوتهاى فردى را در فراوانى بروز و شدتِ بروزى که حالاتِ آشکار اضطراب در گذشته داشتهاند و یا در آینده در شرایطِ ناهموار بروز خواهند کرد، منعکس نماید.
اضطراب موقعیتى و یا آشکار همانند انرژى جنبشى به یک عکسالعمل یا فرایند ملموس اشاره مىکند که در زمانى معین و در سطحى معین از شدت واقع مىشود و بیشتر در قبال موقعیتهاى ناهموار این اضطراب بروز مىکند. هرچند که این اضطراب نمىتواند بىارتباط با اضطراب پنهان و یا خصیصهاى باشد بروز آن موقعیتى است و اختصاص به موقعیتهاىِ فشارزا مثل جروبحثها و یا از دست دادنِ موقعیتهاى اجتماعى و یا مورد تهدید قرار گرفتن امنیت و سلامت انسان دارد. در پاسخگویى به سؤالات اضطرابِ آشکار و یا موقعیتى آزمودنىها گزینهاى را که به بهترین نحو احساسات و حالات کنونى و میزان آن را مشخص مىسازند انتخاب مىکنند و آن را علامت مىزنند، تعداد 20 گزینه در این قسمت از پرسشنامه اضطراب وجود دارد. در پاسخگویى به مقیاس اضطراب خصیصهاى و یا پنهان، آزمایششوندگان باید گزینهاى را که در اغلب اوقات نشاندهنده احساس آنهاست انتخاب کنند. براى هر مقیاسِ اضطراب، چهار گزینهاى به کار مىرود که عبارت است از:
1. خیلى کم 2. کم 3. زیاد 4. خیلىزیاد
براى تعیین اعتبار (همسانى درونى) آزمون اضطرابِ آشکار از روشِ آلفاى کرونباخ استفاده شده است. ضریب به دست آمده 83/0 است که مىتوان گفت از اعتبار بالایى برخوردار است. آزمونِ اضطراب خصیصهاى نیز با استفاده از آلفاى کرونباخ اعتباریابى شده و همسانى درونى این آزمون 93/0 محاسبه شده است که دلالت بر اعتبار بالاى این آزمون دارد (محمدىوند، 1377).
روایى پرسشنامه اضطراب
مطالعات نشان مىدهد که همبستگى بین دو فرم اضطراب بسیار بالا بوده است (96/0 تا 98/0) بین مقیاس خصیصهاى اضطراب اشپیلبرگر و مقیاسهاى دیگر که سازه اضطراب را مىسنجند همبستگى بالایى گزارش داده شده است.
همبستگى این مقیاس با (6)ASQ از 75/0 تا 77/0 گزارش شده است. همبستگى این مقیاس با (7)TMAS از 79/0 تا 83/0 برآورد شده است (اشپیلبرگر، 1983، به نقل از مهرام، 1372).
مقیاس عفو و گذشت
براى سنجش میزان عفو و گذشت والدین کودکانِ عادى و استثنایى از فرم کوتاه شده «مقیاس عفو و گذشت» ان رایت و همکاران استفاده گردید. ویژگیهاى آمارى و اعتبار این آزمون که در جدول زیر داده شده است نشان مىدهد که این آزمون از اعتبار بالایى برخوردار است. اعتبار آن براى کل آزمون که با آلفاى کرونباخ برآورد شده است 98/0 است و براى حیطههاى سهگانه آن 97/0 آلفاى کرونباخ محاسبه شده است.
روایى پرسشنامه عفو و گذشت
انرایت و همکارانش براى سیاهه بخشایشگرى شصت سؤالى خود شاخصهاى روایى را ارائه دادهاند که به اختصار در زیر آورده مىشود: همبستگى بین ابعادشناختى، عاطفى و رفتارى کل مقیاس بسیار بالا بوده است (بین 80/0 الى 87/0).
بدینترتیب مىتوان نتیجه گرفت که این آزمون هر سه بعد یک سازه را مىسنجد و مىتوان نمرههاى آنها را با هم جمع کرد. انرایت و همکارانش که پرسشنامه آنها را با مختصر تغییراتى استفاده کردهایم، در آخر مقیاس بخشایشگرى خود یک سؤالى را گنجاندهاند که به عنوانِ سؤال ملاک خوانده مىشود و همبستگى بین حیطههاى عاطفى، شناختى و رفتارى و کل آزمونِ بخشایشگرى را با این سؤال ملاکى سنجیدهاند. سؤال ملاکى عبارت است از: «تا چه اندازه شما فردى را که در مقیاس قبلى به او نمره دادهاید بخشیدهاید؟ «همبستگى این سؤال ملاکى با حیطههاى سهگانه در زیر آورده شده است:
ابعاد آزمون بخشایشگرى ضریب همبستگى با سؤال ملاک ضریب همبستگى با آزمون مقبولیت اجتماعى
عاطفى (احساسى) 68/0 01/
رفتارى 64/0 02/
شناختى 65/0 002/0
کل 68/0 00/
همبستگى ابعاد مختلف این آزمون با سؤال ملاک و عدم همبستگى ابعاد مختلف با آزمونِ مقبولیت اجتماعى دال بر این است که آزمون داراى روایى بالایى است و براى سنجش میزانِ بخشایشگرى، مقیاس خوبى است.
یافتههاى پژوهش
مهمترین یافتههاى پژوهش حاضر به قرار زیر است:
1. بین میزان عفو و گذشت با اضطراب (کل) در والدین کودکان عادى رابطهاى وجود دارد. براى آزمون این فرضیه از ضریب همبستگى پیرسون استفاده شده است.
مقدار، ضریب همبستگى 64/ ـ در سطح خطایى کمتر از 1% معنادار شده است (01/0 p > ,63/0 ـ = r).
2. بین میزان عفو و گذشت با اضطراب آشکار در والدین کودکان عادى رابطه منفى معنادارى وجود دارد. محاسبه ضریب همبستگى پیرسون بین دو متغیر عفو و گذشت با اضطراب آشکار در والدین کودکان عادى دال بر این است که مقدار این همبستگى مساوى با 34/0 ـ است که این ضریب همبستگى در سطح کمتر از 5% معنادار است (05/0> p ,34/0 ـ = r). این امر نشان مىدهد که بین متغیرهاى عفو و گذشت با اضطراب آشکار، همبستگى معنىدارى وجود دارد، یعنى هر اندازه میزان عفو و گذشت این والدین بیشتر باشد از میزان اضطراب آشکار آنان کاسته مىگردد.
3. بین میزان عفو و گذشت و اضطراب پنهان در والدین کودکان عادى رابطه منفى وجود دارد. محاسبه ضریب همبستگى نشان مىدهد که بین عفو و گذشت و اضطراب پنهان ضریب همبستگى بالایى به مقدار 76/0 ـ وجود دارد که این ضریب همبستگى در سطح کمتر از 01/0 معنادار است (01/0 > p , 76/0 ـ = r).
4. بین میزان عفو و گذشت و اضطراب کل در والدین کودکان استثنایى همبستگى منفى وجود دارد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگى پیرسون نشان مىدهد که مقدار همبستگى بین عفو و گذشت با اضطراب کل بسیار بالا و منفى است که در سطح کمتر از 01/0 معنىدار است (01/0 > p , 77/0 ـ = r).
5. بین میزان عفو و گذشت و اضطراب آشکار در والدین کودکان استثنایى رابطه منفى وجود دارد. تحلیل دادهها نشان مىدهد که بین عفو و گذشت و اضطراب آشکار در والدین کودکان استثنایى همبستگى منفى و معنىدارى وجود دارد و مقدار آن 71/0 ـ است که همبستگى منفى بسیار قوى تلقى مىشود (01/0 > p , 71/0 ـ = r). این همبستگى منفى در سطح کمتر از 01/0 معنىدار است.
6. بین میزان عفو و گذشت با اضطراب پنهان در والدین کودکان استثنایى رابطه منفى وجود دارد. تحلیل دادهها نشان مىدهد که بین اضطراب پنهان با عفو و گذشت در بین والدین کودکان استثنایى همبستگى منفى و معنىدارى در سطح بسیار قوى (78/0 ـ = r) وجود دارد (001/0 > p , 78/0 ـ = r).
یافتههاى دیگر این پژوهش به قرار زیر است:
* اضطراب کل والدین کودکان استثنایى (6/87 = xÎ) به طور معنىدارى از اضطراب والدین کودکان عادى (72/75 = xÎ) بیشتر است (01/0 , p <70 = d¾ ,45/3 = t).
* میزان عفو و گذشت والدین کودکان استثنایى (9/399 = xÎ) از میزان عفو و گذشت والدین کودکان عادى (6/411 = xÎ) کمتر است ( , p <70 = d¾ ,71/3 = t).
* میزان اضطراب آشکار والدین کودکان استثنایى (44 = xÎ) به طور معنىدارى از میزاناضطراب آشکار والدینکودکان عادى بیشتر است (1% , p <70= d¾ , ,25/3 = t).
* میزان اضطراب پنهان والدین کودکان استثنایى (6/43 = xÎ) از میزان اضطراب پنهان والدین کودکان عادى (38 = xÎ) بیشتر است (5% , p <70 = d¾ , ,95/2 = t).
همانطور که انتظار مىرفت میزان اضطراب در والدین کودکان استثنایى بیشتر است و این امر احیانا به علت نگرانى از آینده کودکشان و یا از فشارهاى روزمره و یا نگرانى از مشکلات اقتصادى است که در اثر وجود کودک معلول بر آنها وارد مىآید.
عفو و گذشت والدین کودکان عادى بیشتر از میزان عفو و گذشت والدین کودکان استثنایى است و این امر احیانا به علت زودرنج بودن والدین کودکان استثنایى است که در نمره بخشودگى آنها نمود پیدا کرده است. وقتى به طور جداگانه پدران و مادران کودکان استثنایى را با همدیگر مقایسه مىکنیم، همین روند در مورد پدران و مادران آنها نیز به طور جداگانه دیده مىشود. یافتههاى پژوهش فعلى با یافتههاى دیگر پژوهشگران در مورد ارتباط عفو و گذشت با اضطراب هماهنگ است.
به عنوان مثال سابکوویاک و همکاران (1995) پژوهشى را بر روى 394 نفر از دانشجویان (204 زن، و 190 مرد) که میانگین سن آنان 22 سال و والدین همجنس آنان که میانگین سنى آنها 6/49 بود انجام دادند. آزمونِ اضطراب خصیصهاى اشپیلبرگر، آزمون افسردگى بک، و آزمون عفو و گذشت إن رایت (فرم کوتاه شده 60 سؤالى) در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت که نتایج به دست آمده به قرار زیر است:
بین عفو و گذشت و اضطراب همبستگى منفى و معنىدارى مشاهده شد. مخصوصاً این همبستگى زمانى بالا بود که دانشجویان از پدر و مادر خود به شدت رنجیده بودند، به این ترتیب که هر اندازه شدت رنجش از پدر و مادر بالا مىرفت همبستگى منفى عفو و گذشت با اضطراب دانشجویان قوىتر مىشد. به هر حال در این پژوهش همبستگى معنادارى بین مذهبى بودن و عفو و گذشت بدست نیامد.
براى جمعبندى نتایج پژوهش در خصوص مقایسه همبستگى بین اضطراب و بخشودگى در والدین کودکان عادى و استثنایى و نیز تفاوت معنادارى ویژگیهاى روانشناختى (اضطراب و میزان عفو و گذشت) در والدین کودکان عادى و استثنایى به جداول شماره 1 و 2 که در سطور آتى مىآید مراجعه نمایید.
جدول شماره (1):
مقایسه همبستگى بین اضطراب و بخشودگى در والدین کودکان عادى و استثنایى
جدول شماره (2):
تفاوت معنادارى ویژگیهاى روانشناختى (اضطراب و میزان عفو و گذشت) در والدین کودکان عادی و استثنایی
منابع فارسى
ـ قرآن مجید با ترجمه و تفسیر فارسى و کشف الایات. ترجمه مهدى الهىقمشهاى، تهران: مروى.
ـ شبر، سیدعبداللّه. الاخلاق، قم: منشوراق مکتبة بصیرتى.
ـ کلینى، ثقةالاسلام. اصول کافى، جلد دوم و سوم، ترجمه سیدجواد مصطفوى، تهران: دفتر نشر فرهنگ اهلبیت علیهمالسلام.
ـ محمدىوند، محمدحسین. بررسى رابطه بین رفتار بخشایشگرى، میزانِ اضطراب در بین والدین دانشآموزان دختر عقبمانده ذهنى آموزشپذیر و عادى، پایاننامه کارشناسى ارشد (چاپ نشده). مرکز کارشناسى ارشد دانشگاه آزاد اسلامى.
ـ مهرام، بهروز، پژوهش هنجاریابى آزمونِ اضطراب اشپیلبرگر در شهر مشهد، مشهد: دانشگاه فردوسى.
ـ نراقى، ملااحمد. معراج السعادة، قم: مؤسسه انتشارات هجرت.
منابع انگلیسى
Enright, R. D. Freedman, S. & Rique, L. (1988). The psychology of Inerpersonal Forgiveness. in R.Enright E J.north (Eds.), Exploring Forgiveness (pp. 46 - 62). Madison, WI: The University of Wisconsin press.
Enright, R. D., E. A., Gassin. T. Longinovic, and D. Loudon (1994).
Forgiveness, as a solution to social issues. Paper presented at the conference morality and social crisis, Belgrade, serbia, December.
Enright, R. D., & North, J., (Eds.), (1998). Exploring Forgiveness. Madison, WI, The University of Wisconsin press.
Enright, R. D., E. A. Gassin, and C. wu (1992). Forgiveness: A developmental view. Journal of Moral Education 21(2): 99-119.
Fitzgibbons, R. P. (1986). The congnitive and emotive uses of forgiveness in the treatment of anger, Psychotherapy. 23: 629-633.
Freedman, S. R. Enright, R. D. (1996). Forgiveness as an intervention goal with incest Survivors. Journal of consulting and clinical psychology 64 (5), 983 - 992.
Hebl, J. H, Enright, R. D. (1993). Forgiveness as a psycho Thera a peutic goal with elderly Females. Psychotherapy 30, 658 - 667.
Sulokoviak (1995). Measuring interpersonal Forgiveness in late adolescence and middle adulthood: Journal of Adolescence, 18 (6), 641 - 655.
________________________________________
1. از گروه تحقیقات اسلامى دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى دانشگاه تهران به علت شرکت در بحثهاى سازه روانشناختى عفو و گذشت و از خانم هاشمىزاده، به خاطر کمک در جمعآورى دادهها تشکر و قدردانى مىشود.
2. Fitzgibons
3. Enrightetal
4. North
5. State anxiety
6. Anxiety Scale Questionnaire (ASQ).
7. Taylor's Manifest Anxiety Scale.
ش