شناسایی مولفه های رفتاری شرط بندهای ورزشی، استراتژی کارا در جهت پیش بینی تمایل به شرط بندی مجدد آنها می باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی ساختاری مولفه های ذاتی، رفتاری و انگیزشی شرط بندی کورس اسب دوانی می باشد. بدین منظور یک طرح آمیخته اکتشافی در دوفاز کیفی (30 نفر) به روش نمونه گیری قضاوتی و فاز کمی (250 نفر) با استفاده از نمونه برداری گلوله برفی انجام گرفت. به منظور جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با سه خرده مقیاس عوامل ذاتی، رفتاری و انگیزشی به صورت مقیاس لیکرت 5 ارزشی استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در خرده مقیاس ذاتی مولفه های وفاداری (65/0=β) و توافق پذیری (57/0=β)، در خرده-مقیاس رفتاری سودآوری کمی (79/0=β) و ذات شرط گذار (68/0=β) و در خرده مقیاس انگیزشی، کسب پول (84/0=β) و تفنن و رهایی از فشارهای زندگی (62/0=β) مولفه های اصلی تبیین کننده الگوی مسیر بودند. همچنین رابطه معکوسی و معنادار بین سطح تحصیلات با شرط-بندی مشاهده گردید( 004/0sig=و16/0r=). علاوه براین شرط بندهای متاهل و باسابقه دارای تمایل به شرط بندی بیشتری بودند ( 001/0sig=و 67/0r=). لذا تهیه پروفایل مناسب از ویژگی های رفتاری شرط بندها علاوه بر نقش بازداری از پیامدهای مخرب فرهنگی و اجتماعی، استراتژی ای کارا در بخش بازاریابی ورزشی بر مبنای نیازسنجی ویژگی های رفتاری افراد می باشد.