به نظر میرسد در پارادایمهای جدید، سازمانها به جای تاکید بر شیوههای سنتی و مکانیکی در جهت مفاهیمی همچون سازمان معنویت گرا، سازمان ایمان محور و یا سازمان اخلاق گرا متمایل شدهاند. تغییرات بنیادی در حال شکلگیری در محیط کار است و معنویت یکی از موضوعات اساسی در این زمینه خواهد بود. هدف از انجام این تحقیق دست یابی به مدلی جامع برای آموزش عالی ایران با رویکرد سازمان معنویتگرا است. در این مطالعه از روش تحقیق کیفی( دلفی ) وکسب نظر خبرگان مدیریت وسازمان برای دستیابی به ابعاد ومولفههای موثر بر ایجاد سازمان معنویتگرا استفاده شده است. یافتهها : این روش در چهار دور انجام شد.وحدود 96 مولفه شناسایی شدند که در ضمن فرایند دلفی پس از حذف مولفههای با میانگین پایین، 13 بعد اصلی و 47 مولفه شامل: عوامل سازمانی،عوامل فردی ،عوامل محیطی از طریق فضای معنوی سازمان در ایجاد سازمان معنویتگرا موثر بودند و فضای معنوی سازمان در ایجاد سازمان معنویتگرا نیز موثر بود. که در نهایت مدل مفهومی سازمان معنویتگرا طراحی گردیده است.