"
به منظور گسترش یک ابزار اندازهگیری راهبردهای مقابلهای دانشجویان با دو فرم موازی، تعداد 230 گویه طی سه مرحله پژوهشی، تجربی و نهایی، تهیه و در گروه نمونهای به تعداد 1145 دانشجو (496 دختر و 649 پسر) که با روش نمونهبرداری چند مرحلهای انتخاب شدند، اجرا شد. پس از چندین بار تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل (در دو مرحله پژوهش) تعداد 100 گویه (با قدرت تشخیص بالاتر از 4/0 و بار عاملی ناب و بالاتر از 35/0) انتخاب شد که هشت راهبرد مقابلهای 1) حمایت اجتماعی، 2) حمایت معنوی (مذهبگرایی)، 3) بازسازی شناختی، 4) حل مسئله، 5) تفکر آرزومندانه، نگرانی، 6) انحراف توجه (بدنی و هیجانی)، 7) اجتناب شناختی و 8) تسلیم را متمایز میساخت و بر روی هم 33 درصد واریانس را تبیین میکرد. سپس دو فرم 50 گویهای براساس شباهت در محتوا و همسانی بار عاملی به گونهای انتخاب شدند که ضریب همبستگی هشت عامل آنها معنادار و تفاوت میانگینهای آنها غیرمعنادار بود. ضرایب اعتبار (همسانی درونی) و خطای استاندارد اندازهگیری دو فرم به ترتیب برابر با 910/0، 60/3 و 913/0، 61/3 بود. تحلیل عاملی راهبردهای مقابلهای دو فرم روی هم، وجـود عوامل هشتگانه را تأیـید کرد. مشخصههای روانسنجـی عاملهای هشتگانه دو فرم محاسبه شد و مبانی نظری عاملها مورد بحث قرار گرفت.
"