"
پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی، رواسازی و تعیین ساختار عاملی مقیاس راهبردهای مقابلهای (فرایدنبرگ و لویس، 1993 الف) در نوجوانان ایرانی در نمونهای به حجم 799 نفر از دانشآموزان دبیرستانی (345 پسر و 454 دختر) که با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند، اجرا شد. ابزار پژوهش را دو پرسشنامه مقیاس راهبردهای مقابلهای نوجوانان (ACS) و فرم فارسی پرسشنامه سبکهای دفاعی (اندروز، سینگ و بوند، 1993؛ بشارت، 1383) تشکیل داد. تحلیل سؤالهای مقیاس بر پایه محـاسبه درجه دشواری، قدرت تشخیص (ضریب دو رشتـهای نقطهای) و ضریب آلفای کرونباخ نشان داد 12 سؤال که با کل مقیاس همبستگی ضعیف و منفی داشتند، با مفهوم انزوای مأیوسانه تشکیل یک زیر مقیاس مستقل با ضریب آلفای 63/0 را میدهد. این ضریب، برای کل مقیاس برابر با 88/0 و ضریب بازآزمایی با فاصله (دو هفته) برابر با 71/0 بود. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی (PC) با استفاده از چرخش پروماکس نشان داد که پرسشنامه (با حذف 5 سؤال بدون بار عاملی) از 9 عامل کمکطلبی، پیوندجویی، نگرانیپذیری، تلاش و پیشاپیشنگری، مثبتنگری، انکار، پرخاشگری فعلپذیر، مذهبگرایی و فعالیت بدنی تشکیل شده است. شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی بر پایه نرمافزارLISREL ، وجود عوامل نهگانه را تأیید کرد. نتایج مقایسه مدل تحلیل عاملی مرتبه دوم و مدل تکعاملی برای بررسی ساختار عاملی مشخص کرد که مدل نخست با دو عامل مرتبه یکم یعنی سبکهای سازش یافته (با پنج عامل) و سازش نایافته (با چهار عامل) برازش بیشتری نسبت به مدل تک عاملی دارد. همبستگی مثبت و معنادار بین عوامل نهگانه با پرسشنامه سبکهای دفاعی، روایی همگرای مقیاس راهبردهای مقابلهای را تأیید کرد.
"