آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

این مقاله که در سال 1370 (1992) برای ارائه به کنفرانس بین المللی حسابداری در واشنگتن ، بر پایه تحقیقی پیرامون مشکلات کاربرد کامپیوتر در محیطهای آموزشی و حرفه حسابداری در ایران تهیه شده است . رشد پرشتاب تکنولوژی انفورماتیک (IT) در دهه 1980 و انقلابی که نامش از ظهور کامپیوترهای کوچک (MICROCOMPUTER) در صنعت انفورماتیک و اطلاع رسانی بود ، موضوع و مشکل تازه ای را مطرح ساخت که آن را به " رشد نامتوازن " تعبیر کرده ایم . منظور از رشد نامتوازن عدم توازن در رشد و پیشرفت دانش و حرفه حسابداری با پیشرفت تکنولوژی داده پردازی است . از آنجا که گسترش سریع ، قیمت ارزان و تکنولوژی فوق العاده مدرن داده پردازی امروزه استفاده از کامپیوترها را در تمامی سازمانها گریزناپذیر ساخته است و با توجه به آنکه دانش و حرفه حسابداری دچار تحولی در خور این رشد پرشتاب در ابزارهای اصلی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری نشده ، مشکلات تازه ای در هر دو عرصه دانش و حرفه حسابداری پدیده آمده است . ورود کامپیوترهای کوچک به محیطهای دانشگاهی که ضرورت اجتناب ناپذیر در طول یک دهه اخیر بوده است ، کامپیوترها را از اتاقهای دربسته و سالنهای کامپیوتری به روی میز دانشجویان آورده و در تماس مستقیم با ایشان قرار داده است . نتایج این تحقیق که پرسشنامه های مربوط به آن برای تمامی گروههای حسابداری در دانشکده و دانشگاه های رسمی مربوط در سراسر کشور ارسال شد ، نشان می دهد که علی رغم در دسترس بودن کامپیوتر، مشکلات زیادی برای کاربرد و استفاده اثربخش از آن وجود دارد . حرفه حسابداری نیز با ورود کامپیوترهای کوچک به عرصه پردازش داده ها نیازمند تحولات تازه ای در چگونگی به کار گیری سیستم های مکانیزه و بهبود این قبیل سیستم هاست . مجموعه ای از مسایل جدیدی که به نوعی به رشد نامتوازن یادشده باز می گردد ، در این مقاله مورد اشاره قرار گرفته است .

تبلیغات