مدیریت ورزشی

مدیریت ورزشی

مدیریت ورزشی سال 15 زمستان 1402 شماره 4 (پیاپی 63) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی و اعتباریابی پرسشنامۀ عوامل شکل دهندۀ جو ورزشگاه های فوتبال (با رویکرد بازاریابی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جو ورزشگاه جوسازی تماشاگران فوتبال بازاریابی اعتباریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۹
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی و اعتباریابی ابزاری برای شناسایی عوامل شکل دهنده جو ورزشگاه های فوتبال بود.روش پژوهش: این پژوهش در سه بخش انجام گرفت. در بخش اول به منظور شناسایی مهم ترین عوامل شکل دهنده جو ورزشگاه ها، یک پژوهش دلفی در سه مرحله انجام گرفت. مرحله اول دلفی در قالب مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان انجام شد و در مراحل بعد از پرسشنامه های بسته پاسخ استفاده شد و در نهایت پس از بازنگری نهایی، 80 گویه شناسایی شد. در بخش دوم، گویه های شناسایی شده در قالب پرسشنامه ای تنظیم و پس از بررسی روایی صوری و محتوایی توسط متخصصان طی دو مسابقه میان تماشاگران توزیع شد و پس انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی 54 گویه در قالب 15 عامل اصلی شناسایی شد. در بخش سوم پرسشنامه به دست آمده از مرحله قبل، با استفاده از نمونه گیری خوشه ای در بین تماشاگران لیگ برتر فوتبال توزیع شد و روایی سازه ابزار از طریق آزمون تحلیل عاملی تأییدی به روش حداقل مربعات جزئی بررسی شد.یافته ها: در مجموع، هشت عامل اصلی مؤثر بر جو ورزشگاه های فوتبال در ایران شناسایی شد که عبارت اند از: عملکرد پیشین باشگاه، احترام ادراک شده، ورزشگاه، رویداد، امکانات رفاهی، برگزارکننده، معماری و طراحی ورزشگاه و رفتارهای تماشاگران.نتیجه گیری: ابزار طراحی شده در این پژوهش می تواند هم در پژوهش های آتی استفاده شود و هم به بازاریابان و باشگاه های فوتبال در جذب و حفظ مشتریان خود کمک کند.
۲.

بهبود سامانۀ مدیریت اطلاعات منابع انسانی و فیزیکی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انسانی سامانه اطلاعاتی فیزیکی ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۱۳
مقدمه: تحقیق حاضر باهدف بهبود سامانه مدیریت اطلاعات منابع انسانی و فیزیکی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی طراحی و اجرا شد. روش پژوهش: تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نخبگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که این افراد، به صورت هدفمند انتخاب شدند. این نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 13 نفر به عنوان نمونه مشخص شدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل تمامی مدیران تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی بود که در نشست های این دانشگاه در جهت توسعه امور ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی حضورداشتند. بر اساس اطلاعات کسب شده، تعداد این افراد 45 نفر مشخص شد که پس از پخش و جمع آوری پرسشنامه های تحقیق، 37 پرسشنامه تجزیه وتحلیل شد. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق یافته بود. در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی، از روش معادلات ساختاری استفاده شد. تمامی فرایند تجزیه وتحلیل داده های تحقیق در نرم افزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در مجموع شش عامل کلی شامل دانش فنی، نیروی انسانی، سیستم انگیزشی، زیرساخت ها، مسائل اجرایی و مسائل فرهنگی به عنوان عوامل مؤثر بر بهبود سامانه مدیریت اطلاعات منابع انسانی و فیزیکی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی شد. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود تا با مرجع کردن سامانه های اطلاعاتی در امور سازمانی، ایجاد تعهد فردی به این سامانه ها و همچنین ارتقای سطح سواد اطلاعاتی خود به واسطه آموزش های فردی و گروهی، زمینه بهبود سامانه مدیریت اطلاعات منابع انسانی و فیزیکی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی، فراهم شود.
۳.

شاخص ها و مؤلفه های اثرگذار بر فساد مالی در صنعت ورزش ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صنعت ورزش فساد مالی روایی سنجی ماهیت ورزش رانت و دلالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۵
مقدمه: هدف تحقیق حاضر شناسایی شاخص ها و مؤلفه های اثرگذار بر فساد مالی در صنعت ورزش ایران بود.روش پژوهش: تحقیق حاضر از لحاظ رویکرد، آمیخته، ماهیت، اکتشافی- میدانی، استراتژی پدیدارشناسانه و پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. شیوه جمع آوری داده ها به صورت مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته (بخش کیفی) و در بخش کمی پرسشنامه بود. جامعه آماری تحقیق خبرگان و مدیران حوزه مدیریت ورزشی و علوم قضایی بودند که 15 نفر از آنان به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند. داده ها با استفاده از کدگذاری باز و محوری و توسط نرم افزار مکس کیودا نسخه 2018 تحلیل شد. پس از اجرای مدل تحقیق در نرم افزار، برازش مدل با محاسبه SRMR برابر با 076/0 محاسبه شد.یافته ها: عوامل انگیزه مالی (396/0)، برنامه ریزی (202/0)، برون سازمانی (235/0) تصمیم گیری (274/0)، درون سازمانی (354/0)، دولت و حاکمیت (229/0)، رانت، دلالی و لابی گری (323/0)، رسانه (242/0)، ساختار (327/)، سوء مدیریت (290/0)، شفافیت قوانین (202/0)، ضعف قوانین (402/0)، عامل مدیریتی (223/0)، عملکرد سیاسیون (377/0)، عوامل انگیزشی (409/0)، عوامل حقوقی (313/0)، فساد مالی (268/0)، ماهیت ورزش (355/0)، مدیریت منابع (272/0)، منافع سیاسی (396/0) و نظارت بر قوانین (272/0) به عنوان شاخص ها و مؤلفه های اثرگذار بر فساد مالی در صنعت ورزش ایران کشف و روایی سنجی شد.نتیجه گیری: ضروری است با جلوگیری از موارد ذکرشده بسترهای گسترش فساد مالی در صنعت ورزش کشور برچیده شود.
۴.

بازی جوانمردانۀ مالی: ابزاری مؤثر برای برون رفت از مشکلات مالی باشگاه های فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازی جوانمردانه مالی روش داده بنیاد مدیریت باشگاه مدیریت مالی در ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۴
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف تدوین مدل بازی جوانمردانه مالی باشگاه های فوتبال ایران انجام گرفت.روش پژوهش: روش شناسی این تحقیق از نوع کیفی و روش داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران، استادان و محققان، قانونگذاران، کارگزاران بازیکنان و مربیان بودند. نمونه گیری به صورت نظری و با استفاده از روش قضاوتی و هدفمند تا رسیدن به حد کفایت و اشباع نظری ادامه پیدا کرد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از سه فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد.یافته ها: پس از تحلیل و بازنگری کدهای محوری، 25 مقوله نهایی در قالب مدل پارادایمی داده بنیاد به صورت شرایط علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبرد ها و پیامدها یکپارچه شدند و مدل نهایی تحقیق ارائه شد. در این مدل مقوله های دولتی بودن باشگاه های ایران؛ ضعف دانش مالی مدیران باشگاه ها؛ فقدان تفکر راهبردی؛ ضعف حاکمیت اقتصادی سازمان لیگ فدراسیون و عدم همراهی نهادهای حاکمیتی برای استقلال مالی صنعت فوتبال به عنوان شرایط علی و ناکارامدی مالی باشگاه های فوتبال ایران به عنوان مقوله محوری در نظر گرفته شد. در نهایت اینکه، اجرای قانون بازی جوانمردانه مالی در صورت عدم همراهی و همکاری نهادهای حاکمیتی امری بسیار دشوار و تا حدی غیرممکن است.نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق مهم ترین اقدام این نهادها بسترسازی مناسب برای اجرای بازی جوانمردانه مالی در لیگ است.
۵.

بررسی الگوی مصرف ورزشی خانوار شهری و روستایی ایران طی سال های 1380 تا 1395(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوی مصرف خانوار روند تغییرات هزینه های ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۴
مقدمه: الگوی روند مصارف ورزشی از مهم ترین رویکردهای جامعه به استانداردهای زندگی و سلامت محسوب می شود که در این تحقیق به آن پرداخته شده است.روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است و به دلیل ماهیت موضوع، جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه های ورزشی خانوار در هفت گروه، به شکل اسنادی، طی 16 سال مذکور از مرکز آمار و بانک مرکزی ایران صورت گرفت. داده ها ابتدا با استفاده از آمار توصیفی خلاصه و سپس با استفاده از روش های اقتصادسنجی، تغییرات نسبی و واقعی و سپس با از بین بردن آثار تورم، رشد نسبی و واقعی آن محاسبه شد. همچنین از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، t همبسته و t مستقل در سطح معناداری 05/0= α استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که هزینه های ورزشی خانوار در سال 1395، نسبت به سال 1380 حدود 95 درصد رشد واقعی داشته است. سرانه ورزشی خانوار شهری در سال 1395 به طور معناداری نسبت به سال 1380 دارای کاهش و رشد منفی، ولی سرانه ورزشی خانوار روستایی افزایش و دارای رشد مثبت بوده است.نتیجه گیری: عدم مشارکت ورزشی چشمگیر در ایران، افزایش تورم، جابه جایی سهم هزینه های مهم برای خانوار و افزایش نرخ شهرنشینی می توانند عوامل اثرگذار بر نتایج حاصله باشند. در این زمینه کنترل تورم افسارگسیخته، فرهنگ سازی و ایجاد یارانه های ورزشی برای استفاده از اماکن ورزشی، در مشارکت ورزشی و به تبع آن هزینه های هرچه بیشتر مردم در ورزش، که به رشد اقتصادی صنعت ورزش نیز می انجامد، راهگشا خواهد بود.
۶.

مدل سازی روابط خطی اخلاق حرفه ای با صلاحیت های حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان فدراسیون های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای صلاحیت های رفتاری صلاحیت های حرفه ای فدراسیون ورزشی مسئولیت پذیری اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۵
مقدمه: هدف تحقیق حاضر مدلسازی روابط خطی اخلاق حرفه ای با صلاحیت های حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان فدراسیون های ورزشی بود.روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان فدراسیون های ورزشی (1000N=) بود که از بین آنها 260 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.یافته ها: یافته های تحقیق ضمن تأیید مدل استخراج شده نشان داد که اخلاق حرفه ای تأثیر مستقیم مثبت و معناداری برابر با 652/0 و تأثیر غیرمستقیمی برابر با 088/0 بر مسئولیت پذیری اجتماعی دارد. همچنین اخلاق حرفه ای با ضریب مسیر 309/0 بر صلاحیت حرفه ای و در نهایت صلاحیت حرفه ای با ضریب مسیر 287/0 بر مسئولیت پذیری اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری داشت. در اثرگذاری این متغیر، مؤلفه صلاحیت رفتاری با بار عاملی 93/0 بیشترین نقش را داشت. در اثرگذاری مسئولیت پذیری اجتماعی نیز بعد قانونی با بار عاملی 92/0 بیشترین نقش را داشته است.نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، داشتن اخلاق حرفه ای می تواند زمینه ویژگی ها، دانش و نگرش مثبت بیشتر به شغل و در نتیجه ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی را فراهم کند و ارتقای اخلاق حرفه ای کارکنان فدراسیون های ورزشی، صلاحیت های حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی بالاتر را به همراه خواهد داشت. بنابراین لازم است مدیران فدراسیون های ورزشی شرایط ارتقای اخلاق حرفه ای را برای کارکنان خود ایجاد کنند تا شاهد اثربخشی بیشتری در فدراسیون مربوطه باشند. 
۷.

بهینه سازی رفتار داوطلبی در رویدادهای ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بودجه زمان داوطلبی سناریو نویسی مدل ریاضی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱ تعداد دانلود : ۱۳
مقدمه: بهینه شدن اقدامات داوطلبان در رویدادهای ورزشی می تواند کمک بزرگی به برگزاری بهتر و اثربخش تر رویدادها کند، ازاین رو هدف این تحقیق، بهینه سازی رفتار داوطلبی در رویدادهای ورزشی بود. روش پژوهش: تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی بود و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری، همه افراد خبره و متخصص در حوزه داوطلبی (مدیران صاحب تجربه کار با داوطلبان و استادان دانشگاه) بودند. روش نمونه گیری هدفمند بود. در این تحقیق ضمن مطالعه اسناد و مدارک معتبر در حوزه داوطلبی، 94 معیار در بهینه سازی رفتار داوطلبی در رویدادهای ورزشی شناسایی شد. با نظرخواهی از مشارکت کنندگان در تحقیق، 16 معیار مؤثر در بهینه سازی رفتار داوطلبی تعیین شد که در نهایت با کاربرد روش دلفی با دو تکرار، 9 معیار نهایی مشخص شد. در ادامه، بر اساس روش بهترین بدترین وزن معیارها تعیین شد. یافته ها: بر این اساس، مدل بهینه سازی رفتار داوطلبی مبتنی بر رویکرد سناریونویسی با در نظر گرفتن زمان و بودجه به عنوان عوامل محدودکننده انتخاب معیارها ارائه شد. بر این اساس پنج سناریو در شرایط متفاوت بودجه ای و زمانی ارائه و نتایج حاصل از حل مدل با استفاده از نرم افزار GAMS مشخص شد. نتیجه گیری: مدیران رویدادهای ورزشی می توانند با در نظر گرفتن سناریوهای ارائه شده در تحقیق، به بهینه سازی رفتار داوطلبی و کارایی و اثربخشی کلی رویدادهای ورزشی کمک کنند.
۸.

آینده پژوهی توسعه سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش انگیزش تدریس تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱ تعداد دانلود : ۱۹
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی توسعه سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با استفاده از آینده پژوهی است.روش پژوهش: نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعه آماری شامل استادان منتخب آشنا با سواد پژوهشی، معلمان نخبه تربیت بدنی دارای تحصیلات دکتری و مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش بودند (24 نفر). از روش نمونه گیری هدفمند به منظور انتخاب نمونه های پژوهش، استفاده شد. انجام نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس 15 نفر از جامعه آماری بخش قبلی، به منظور انجام تحلیل تأثیرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از روش های ترکیبی پنل خبرگان و تأثیرات متقاطع میک مک استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که به ترتیب، آموزش در خصوص موارد استفاده از سواد پژوهشی در امر تدریس تربیت بدنی، استفاده از روش های انگیزشی مناسب نظیر افزایش حقوق و مزایا، بهبود سطح رتبه بندی، ارائه لوح و تقدیرنامه، برپایی کارگاه های آموزشی به منظور توسعه سواد پژوهشی و تدوین برنامه کوتاه مدت، بلندمدت و راهبردی به منظور توسعه سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی، از مهم ترین پیشران های توسعه سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است.نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با استفاده از سواد پژوهشی، مدیریت بهتری بر فرایند یاددهی یادگیری داشته باشند. 
۹.

شعف مشتری؛ کلید موفقیت در کسب وکارهای ورزشی: یک تحلیل مضمونی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل مضمون شعف مشتری ک‍ارم‍ن‍دان محصولات ورزشی محیط

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۱
مقدمه: شعف مشتری به عنوان یک پاسخ عاطفی ناشی از عامل شگفت زدگی و همچنین سطح بالایی از انتظارات مثبت تعریف می شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص های شعف مشتریان محصولات ورزشی بود.روش پژوهش: روش تحقیق به صورت کیفی از نوع تحلیل مضمونی با هدف کاربردی و ماهیت اکتشافی بود. مشارکت کنندگان تحقیق افرادی بود که سابقه و تجربه زیسته استفاده از کالا و خدمات ورزشی حداقل به مدت پنج سال را داشتند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. نمونه گیری تا رسیدن محقق به اشباع نظری انجام گرفت، بدین معنی که محقق پس از مصاحبه نوزدهم، به داده و کد جدیدی دست نیافت و بدین ترتیب فرایند نمونه گیری متوقف شد (2+17n=). روش جمع آوری داده ها به صورت مصاحبه عمیق بود.یافته ها: برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش کدگذاری با دیدگاه استقرایی تا رسیدن به مضمون های نهایی و ترسیم شبکه مضامین با نرم افزار تحلیل داده های کیفی ان ویوو نسخه 10 استفاده شد. تجزیه وتحلیل یافته ها در چهار بعد عوامل مشتری (با دو مضمون تخصص و منحصربه فرد بودن محصول)، بعد خدمات (مضمون اصلی تمایز در ارائه خدمات)، بعد محیط (مضمون جو دوستانه و حمایتی و تعاملات حرفه ای) و بعد کارکنان (مضمون دانش و آگاهی تخصصی و در نظر گرفتن روحیات مشتری) صورت گرفت.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق می تواند شرکت ها و بازارهای ارائه محصولات ورزشی را قادر سازد تا عوامل اثرگذار در ایجاد شعف مشتری را که نوعی حالت عاطفی عمیق است و موجب وفاداری مشتری می شود، شناسایی کند و در بازار پررقابت امروز مشتریان وفادار خود را داشته باشند.
۱۰.

تدوین برنامۀ راهبردی فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی برنامه ریزی راهبردی فدراسیون بسکتبال موقعیت راهبردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۷ تعداد دانلود : ۱۱
مقدمه: هدف این پژوهش تدوین برنامه راهبردی فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی و اکتشافی بود که با به کارگیری ترکیبی از روش آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی جامعه آماری شامل اعضای هیأت رئیسه فدراسیون بسکتبال، از جمله رئیس، نایب رئیسان و دبیر فدراسیون، تعدادی از رؤسای کمیته های فدراسیون، تعدادی از رؤسای هیأت های استانی، نمایندگانی از مربیان، داوران، ورزشکاران و پیشکسوتان رشته بسکتبال بودند. روش نمونه گیری هدفمند و حجم نمونه برابر با 35 نفر بود. جامعه آماری بخش کمی شامل خبرگان، کارشناسان و استادان مدیریت ورزشی بودند (35N=). نمونه پژوهش، به صورت تمام شمار در نظر گرفته شد.یافته ها: پس از برگزاری جلساتی با اعضای شورای راهبردی فدراسیون به منظور شناسایی جایگاه فعلی فدراسیون بسکتبال و شناسایی نقاط قوت و ضعف درونی و فرصت ها و تهدیدهای پیرامونی، پرسشنامه عوامل داخلی و خارجی تهیه شد و در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بیانیه چشم انداز و بیانیه مأموریت فدراسیون در شورای راهبردی و با هدایت تیم پژوهش تعیین شدند. نتایج نشان داد که این فدراسیون دارای 21 نقطه قوت و 23 نقطه ضعف است و با 12 فرصت و 8 تهدید مواجه است. بر اساس تحلیل SWOT در مجموع 20 راهبرد شامل 4 راهبرد SO، 5 راهبرد ST، 6 راهبرد WO و 5 راهبرد WT برای فدراسیون بسکتبال ج.ا.ا تدوین شد.نتیجه گیری: پیشنهاد می شود فدراسیون بسکتبال ضمن فراهم کردن شرایطی برای تحلیل و بازخوانی یافته ها و نتایج این پژوهش، با ایجاد واحد پژوهش و راهبری استراتژی در ساختار فدراسیون هرچه سریع تر بسترهای جاری سازی اقدامات راهبردی خود را فراهم سازد.
۱۱.

طراحی مدل تصمیم گیری اخلاقی بازیکنان فوتبال با استفاده از نظریۀ داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تصمیم گیری اخلاقی تصمیم گیری غیراخلاقی حرفه ای شدن نظریه داده بنیاد ورزش فوتبال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۱
مقدمه: رفتار غیراخلاقی در صنعت ورزش به سرعت در حال افزایش است، در نتیجه هدف از این تحقیق طراحی مدل تصمیم گیری اخلاقی بازیکنان فوتبال است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از منظر پارادایم، تفسیری؛ از منظر شیوه، کیفی و از منظر راهبرد، نظریه داده بنیاد رهیافت گلیزر بود و در آن از مصاحبه برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش بازیکنان لیگ برتر فوتبال مردان و زنان بود. به منظور نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و نمونه گیری تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. بر این مبنا 15 مصاحبه انجام گرفت. به منظور بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج پژوهش از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری و به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری نظری استفاده شد.یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد تصمیم گیری اخلاقی در بین بازیکنان فوتبال یک فرایند هفت مرحله ای است که شروع آن با درک اخلاقی و پایان آن با پیامدهای تصمیم گیری است. همچنین مشخص شد عوامل فردی، شرایط موقعیتی و عوامل محیطی فرهنگی بر تصمیم گیری مؤثرند و سرانجام اینکه رابطه بین تصمیم و پیامد آن با کاربست راهبردهای مقتضی تعدیل می شود.نتیجه گیری: بر این اساس به مسئولان و مدیران سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال، باشگاه های ورزشی و نهادهای فرهنگی مربوط پیشنهاد می شود که هم افزایی و شبکه سازی آموزش، ترویج اخلاق مداری، تنبیه و نهادینه سازی را به مثابه راهبردهای ارتقای تصمیم گیری اخلاقی در دستور کار خود قرار دهند.
۱۲.

شناسایی عوامل ارزش پیشنهادی سالمندان مجموعه های تفریحی ورزشی شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش پیشنهادی سالمندان کسب وکار ورزش مجموعه های تفریحی و ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۸
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل ارزش پیشنهادی سالمندان مجموعه های تفریحی ورزشی شهر تهران بود.روش پژوهش: روش تحقیق کیفی (نظریه داده بنیاد) است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل مربیان، کارکنان و سالمندان (مشتریان) مجموعه های تفریحی ورزشی شهر تهران و همچنین خبرگان دانشگاهی در حوزه بازاریابی و کسب وکارهای ورزشی بود. روش نمونه گیری هدفمند و به تکنیک گلوله برفی بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 59 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبه شوندگان و سپس استادان متخصص، بررسی و تأیید شد و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 87/0 بود.یافته ها: در راستای تجزیه وتحلیل داده ها از روش نظریه داده بنیاد استفاده شد. یافته ها نشان داد که عوامل ارزش پیشنهادی مشتریان مجموعه های تفریحی، ورزشی شهر تهران در قالب پنج مقوله اصلی دسته بندی شدند. مقوله ها شامل ارزش پیشنهادی کارکردی، ارزش پیشنهادی موقعیتی، ارزش پیشنهادی احساسی، ارزش پیشنهادی اجتماعی، ارزش پیشنهادی شناختی اند که این پنج مورد خود شامل 25 مفهوم و 121 عامل یا کد باز هستند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش نتیجه می گیریم برای توسعه مجموعه های تفریحی و ورزشی شهر تهران باید بر مقوله های استخراجی از این پژوهش متمرکز شد که از طریق شناسایی ارزش های پیشنهادی موردنظر مشتریان بتوان در جهت رفع نیازهای آنها گام های اساسی برداشت.
۱۳.

ارتباط علّی پیاده سازی اخلاق حرفه ای و بهره وری سازمانی فدراسیون های ورزشی با نقش میانجی سلامت سازمانی و روابط پایدار ورزشی با جامعه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای بهره وری جو سازمانی رفتار سازمانی مدیریت منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۷ تعداد دانلود : ۲۰
مقدمه: بهره وری یکی از دغدغه های اصلی رهبران و مدیران در سازمان ها است. هدف از انجام پژوهش حاضر آزمون مدل پیاده سازی اخلاق حرفه ای و بهره وری سازمانی فدراسیون های ورزشی با نقش میانجی سلامت سازمانی و روابط پایدار ورزشی با جامعه بود.روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه تحلیل داده ها از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل مسئولان، کارکنان، داوران و مربیان 14 فدراسیون منتخب المپیکی کشور به تعداد کل 266 نفر بود. برای انتخاب نمونه مورد بررسی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد که در نهایت 190 پرسشنامه بدون نقص بازگردانده شد و تحلیل روی آنها انجام پذیرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفه ای، پرسشنامه استاندارد بهره وری سازمانی کریمی شهابی و همکاران (2016)، پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی هوی و همکاران (2003) و پرسشنامه محقق ساخته ارتباط پایدار ورزشی با جامعه بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرم افزار SPSS و نیز مدلسازی معادلات ساختاری از نرم افزار Smart PLS بهره گرفته شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که مدل پیاده سازی اخلاق حرفه ای و بهره وری سازمانی فدراسیون های ورزشی با نقش میانجی سلامت سازمانی و روابط پایدار ورزشی با جامعه دارای برازش مطلوب است.نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که فدراسیون های ورزشی با رعایت اخلاق حرفه ای، سلامت سازمانی و بهبود روابط با جامعه می توانند با قدرت بیشتری به سمت اهداف خود حرکت کنند.
۱۴.

نقش الهام در تصمیم به بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه در کسب و کارهای ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارآفرینی در ورزش الهام کارآفرینانه شهود بهره برداری از فرصت کسب وکار ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۰
مقدمه: با پیچیده تر شدن رقابت در کسب وکارهای ورزشی، زمان و اطلاعات در تصمیم گیری اهمیت زیادی یافته اند. در این زمینه شهود می تواند برای کارآفرینان بهترین گزینه باشد، ازاین رو این پژوهش به دنبال یافتن نقش الهام در تصمیم به بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر روش آمیخته، از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و از نظر راهبرد در بخش مروری فراتحلیل و در بخش کیفی دلفی و تحلیل تماتیک است. یافته ها: در گام اول با فراترکیب پیشینه از تعداد 26 مقاله، 42 شاخص شناسایی شد. در گام دوم در مصاحبه با خبرگان دانشگاهی 29 شاخص به روش تحلیل تِم استخراج و به روش دلفی 23 شاخص تأیید شدند که روایی به روش لاوشه و پایایی با آلفای کرونباخ بررسی شد و در گام سوم 40 مضمون از تجربه زیسته شش نفر از رهبران کارآفرین ورزشی به روش روایت پژوهشی شناسایی شد که پایایی کدگذاری به روش ضریب پایایی هولستی تأیید شد که در نهایت پس از ترکیب و ادغام مراحل سه گانه 63 شاخص شناسایی شدند که تناسب و اعتبار 61 شاخص در قالب 10 بُعد با استفاده از آزمون t و معیارهای چهارگانه تطبیق، قابلیت فهم، قابلیت تعمیم و کنترل تأیید شد. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها الهام کارآفرینانه با ایجاد هشت نقش قابلیت های هوشمندی، بهبود تصمیم گیری، قصد کارآفرینی، بهبود نگرش کارآفرینانه، تسهیل کسب وکار، تقویت روحیه و شخصیت کارآفرین، تشخیص فرصت و اثربخشی فرصت در تصمیم به بهره برداری از فرصت های کارآفرینی نقش مثبت و با کانونی کردن ابعاد عدم اطمینان و تصمیم گیری غیرمنطقی در تصمیم به بهره برداری از فرصت های کارآفرینی نقش منفی دارد.
۱۵.

تأثیر درک کیفیت گردشگری بر رفتار مسئولانۀ زیست محیطی گردشگران ورزشی با نقش میانجی دلبستگی به مکان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه پایدار جنگل دلبستگی عاطفی کیفیت خدمات گردشگری ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۳
مقدمه: افزایش گردشگران ورزشی در مناطق گردشگری مبتنی بر طبیعت توجه عمومی را به تأثیرات منفی بر مناطق حساس از نظر زیست محیطی جلب کرده است. به همین سبب هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر درک کیفیت گردشگری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی گردشگران ورزشی با نقش میانجی دلبستگی به مکان بود. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی گردشگران ورزشی در جنگل النگدره شهرستان گرگان در سال ۱۴۰۰ بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد درک کیفیت گردشگری یین و همکاران (۲۰۲۱)، رفتار مسئولانه زیست محیطی یین و همکاران (۲۰۲۱) و دلبستگی به مکان رامکیسون و همکاران (۲۰۱۳) بود. روایی و پایایی پرسشنامه ها تأیید شد. از مدلسازی معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. نرم افزارهای مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل داده ها، AMOS23 و SPSS23 بود. یافته ها: نتایج نشان داد که درک کیفیت گردشگری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی گردشگران ورزشی تأثیر معناداری دارد؛ درک کیفیت گردشگری بر دلبستگی به مکان گردشگران ورزشی تأثیر معناداری دارد؛ دلبستگی به مکان بر رفتار مسئولانه زیست محیطی گردشگران ورزشی تأثیر معناداری دارد و دلبستگی به مکان در تأثیر درک کیفیت گردشگری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی گردشگران ورزشی نقش میانجی دارد. نتیجه گیری: یکی از پیام های مهم پژوهش حاضر این است که دلبستگی به مکان میانجی معناداری بین درک کیفیت گردشگری و رفتار مسئولانه زیست محیطی است. بنابراین، نتایج پژوهش حاضر بر تعامل فعال با گردشگران ورزشی، مدیریت خوب، حمایت از تنوع زیستی و تشویق مصرف مسئولانه و پایدار به منظور تقویت دلبستگی به مکان و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی گردشگران تأکید دارد.
۱۶.

تببین الگوی گردشگری الکترونیکی ورزشی در استان کرمانشاه بر پایۀ نظریۀ داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگو داده بنیاد کرمانشاه گردشگری الکترونیک گردشگری ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۴
مقدمه: امروزه گردشگری الکترونیک به دلیل همگام کردن گردشگری با فناوری اطلاعات، یکی از مؤلفه های اساسی در توسعه این صنعت به شمار می رود. ازاین رو تحقیق حاضر به تبیین الگوی گردشگری الکترونیکی ورزشی در استان کرمانشاه بر پایه نظریه داده بنیاد می پردازد.روش پژوهش: روش تحقیق کیفی (نظریه داده بنیاد) بود. ابزار جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند بود. پس از انجام 11 مصاحبه با متخصصان در زمینه گردشگری الکترونیک و ورزش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، کدها به حد اشباع نظری رسیدند. تجزیه وتحلیل داده ها به صورت همزمان و با استفاده از رویکرد سیستماتیک صورت گرفت.یافته ها: از مجموع مصاحبه هایی که با نمونه های تحت بررسی انجام گرفت، 88 کد باز به دست آمد که در قالب 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی (جذاب بودن برای گردشگران، راحت تر بودن، پیشایندهای روانی و جاذبه های گردشگری استان)، زمینه ای (تأکید دوستان و خانواده، تجربیات دیگران و قابلیت های وب سایت)، مداخله گر (ضعف های امنیتی، ضعف های مدیریتی و دولتی و ویژگی های فردی)، راهبردها (راهبردهای تبلیغاتی، توسعه زیرساخت ها، ارائه تخفیف، راهبردهای مدیریتی و توسعه گردشگری الکترونیک ورزشی) و پیامدها (افزایش ارتباطات گردشگران، توسعه اقتصادی، کاهش هزینه ها و راحت تر شدن سفر) دسته بندی شدند.نتیجه گیری: تبلیغات مناسب، توسعه زیرساخت ها، ارائه تخفیف، بهبود مدیریت و توسعه در زمینه گردشگری ورزشی الکترونیک، افزایش ارتباطات گردشگران، توسعه اقتصادی، کاهش هزینه ها و راحت تر شدن سفر را در پی دارد.
۱۷.

تأثیر پیشبرد فروش بر تمایل به خرید مجدد مشتریان الکترونیکی فروشگاه های ورزشی: با نقش میانجی افسوس پس از خرید و خرید تکانشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تصمیم خرید پیشیمانی از خرید خرده فروشی ورزشی رفتار خرید آنلاین فروش الکترونیکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱ تعداد دانلود : ۱۶
مقدمه: همزمان با تداوم خریدهای سنتی، خریدهای الکترونیکی به سرعت در حال رشد هستند. بنابراین نیاز به درک بهتر رفتار مشتریان الکترونیکی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اقدامات پیشبرد فروش در فروشگاه های ورزشی بر تمایل به خرید مجدد مشتریان الکترونیکی با میانجی گری افسوس پس از خرید و خرید تکانشی انجام گرفت. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مشتریان فروشگاه های ورزشی الکترونیکی بودند که 270 نفر به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد پیشبرد فروش گبادموسی (2009)، تمایل به خرید مجدد راجت گرا (2011)، خرید تکانشی فائو و وو (2008) و افسوس پس از خرید بوی و همکاران (2011) بود. داده ها به کمک مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: طبق نتایج، پیشبرد فروش تأثیر مثبت و معناداری روی تمایل به خرید و خرید تکانشی و تأثیر منفی و معناداری بر افسوس پس از خرید مشتریان الکترونیکی داشت؛ خرید تکانشی نیز اثر مثبت و معناداری بر تمایل به خرید داشت؛ اما تأثیر افسوس پس از خرید بر تمایل به خرید منفی و معنادار بود. همچنین پیشبرد فروش به واسطه افسوس پس از خرید تأثیر معناداری بر تمایل به خرید نداشت؛ اما خرید تکانشی نقش واسطه ای معناداری داشت. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، فروشگاه های ورزشی الکترونیکی جهت تأثیرگذاری بر رفتار خرید مشتریان بدون ایجاد احساس پشیمانی، می توانند از پیشبرد فروش در کنار راهبردهایی همچون مشاوره اینترنتی، تالارهای گفت وگو، محتوای قابل بارگیری درباره ویژگی ها و کاربرد محصولات یا کلیپ های هیجان انگیز استفاده کنند.  
۱۸.

شناسایی پیامدهای کاربرد مدیریت روابط شرکا در فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند سازمانی توسعه مالی ذینفعان فدراسیون فوتبال مدیریت روابط شرکا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۳
مقدمه: مدیریت روابط شرکا در فدراسیون فوتبال شامل برقراری و حفظ رابطه مثبت با ذی نفعان است. همچنین فدراسیون فوتبال می بایست با شرکای اصلی خود ارتباط مؤثرتری داشته باشد تا بتواند به توسعه برند سازمانی، افزایش اعتماد و همکاری با ذی نفعان، کاهش تعارضات فوتبالی و درنهایت توسعه فوتبال دست یابد. در همین زمینه هدف پژوهش حاضر بیان پیامدهای کاربرد مدیریت روابط شرکا در فدراسیون فوتبال بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. مشارکت کنندگان در پژوهش 23 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و در نرم افزار مکس کیودا نسخه 20 مراحل کدگذاری انجام شد. برای تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد.یافته ها: پیامدهای کاربرد مدیریت روابط شرکا در فدراسیون فوتبال، شامل 87 مضمون فرعی در قالب 8 مضمون اصلی توسعه نظارت و ارزیابی، توسعه ارتباطات، توسعه مالی، توسعه ارائه کالا و خدمات، توسعه اهداف مشترک، توسعه اطلاعات ذی نفعان، توسعه عملکرد سازمانی و توسعه برند ذی نفعان است. نتیجه گیری: با برقراری روابط مؤثر با شرکای اصلی، فدراسیون فوتبال می تواند به توسعه برند، افزایش اعتماد و همکاری با ذی نفعان کمک کند و در نتیجه سبب پیشرفت فدراسیون فوتبال در سطح بین المللی شود.
۱۹.

تدوین الگوی جامع گردشگری فرهنگی- ورزشی استان گلستان: فستیوال بومی- سنتی اسب ترکمن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: گردشگری رویداد گردشگری موروثی گردشگری طبیعت گرا مجموعه سوارکاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۱۲
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی جامع گردشگری ورزشی استان گلستان با محوریت فستیوال بومی سنتی اسب ترکمن و جشنواره بین المللی اسب صوفیان بود.روش پژوهش: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی بود. در فاز کیفی پژوهش با استفاده از نمونه گیری گوله برفی 20 نفر از خبرگان مرتبط با پژوهش و در فاز کمی 350 نفر از گردشگران ورزشی فعال، کارشناسان آژانس های گردشگری، بازاریابان، مالکان، مربیان، نمایندگان رسانه ها و مدیران عملیاتی برگزارکنندگان کورس بهاره و جشنواره سنتی اسب صوفیان در تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل دو بعد توانمندی های انسانی و توانمندی طبیعی در قالب 8 خرده مقیاس بود. پس از آزمون نکویی برازش مطلوب الگو (شاخص های سه گانه فورنل و لارکر) و اطمینان از شاخص کفایت نمونه برداری و برازش مطلو الگوی پژوهش، داده ها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: تحلیل عاملی داده ها نشان داد که در بعد پتانسیل های انسانی دو عامل زیرساخت ها  و مولفه فرهنگی- اجتماعی و در بعد پتانسیل های طبیعی- ورزشی عامل جاذبه های زیست محیطی و عامل مدیریت محیط زیست تاثیر بالایی بر توسعه گردشگری اسب دارند.نتیجه گیری: به مدیران و نهادهای متولی گردشگری اسب استان گلستان می توانند از طریق توسعه خدمات ارائه شده در مجموعه های اسب سواری از قبیل ایجاد تجربه اسب سواری برای گردشگران و همچنین توجه به اشتراکات فرهنگی ساکنان بومی با گردشگران داخلی و خارجی و توجه به شاخص های گردشگری سبز و گردشگری دوستدار محیط زیست، استان گلستان را به قطب گردشگری اسب کشور تبدیل نمایند.
۲۰.

مدل سازی عوامل مؤثر بر به کارگیری منابع انسانی بین المللی در ورزش ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: به کارگیری منابع انسانی منابع انسانی بین المللی نگهداشت منابع انسانی ورزش ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱ تعداد دانلود : ۱۵
مقدمه: به کارگیری منابع انسانی بین المللی مطلوب می تواند نقش عمده ای در موفقیت ورزش کشور داشته باشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر مدلسازی عوامل مؤثر بر به کارگیری منابع انسانی بین المللی در ورزش ایران بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع تفسیری، بنیادین، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد دولتی و خصوصی ورزش کشور، رؤسای فدراسیون ها و باشگاه های ورزشی، مدیران ارشد باشگاه های ورزشی اسپانیا و ورزشکاران نخبه بین المللی بودند که بر اساس نرم افزار جی پاور، 180 نفر به روش ملاک مدار انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن در پژوهش حاضر به تأیید رسید. داده های گردآوری شده در نرم افزار spss23 توصیف و در نرم افزار smartpls3.1.1 با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار است و عوامل تخصصی (027/0=P؛ 211/2=t)، تعاملی (006/0=P ،762/2=t)، مالی (006/0=P ،045/2=t)، سالم سازی (009/0=P ،165/2=t)، عوامل فرهنگی (001/0=P ،276/7=t)، عوامل جغرافیایی (001/0=P ،208/15=t) و دانشی (001/0=P ،078/10=t) تأثیر مثبت و معنادار و مسائل مدیریتی (004/0=P ،878/2=t)، مشکلات اقتصادی (003/0=P ،739/2=t)، و مسائل اعتقادی-فرهنگی (034/0=P ،128/2=t) تأثیر منفی و معناداری بر به کارگیری منابع انسانی بین المللی در ورزش ایران دارند. نتیجه گیری: در به کارگیری منابع انسانی بین المللی باید علاوه بر توجه به نیازهای تخصصی، تعاملی و سالم سازی بسترهای موجود و همچنین بهره برداری از پتانسیل های فرهنگی و جغرافیایی، باید به رفع مسائل مدیریتی، اقتصادی و اعتقادی-فرهنگی نیز اقدام کرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳