فیلتر های جستجو:
فیلتری انتخاب نشده است.
نمایش ۱ تا ۲۰ مورد از کل ۳۰ مورد.
عوامل شرک و موانع توحید
منبع:
معرفت ۱۳۷۳ شماره ۱۰
حوزه های تخصصی:
توحید از منظر افلوطین و عارفان مسلمان با تأکید بر آراء صدرالدین قونوی(مقاله علمی وزارت علوم)
منبع:
معرفت ۱۳۸۷ شماره ۱۳۳
حوزه های تخصصی:
وحدت یا کثرت هستی همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است که برای تبیین آن تلاشهای فراوانی انجام دادهاند. افلوطین از نظریه وحدت هستی جانبداری کرده است و از میان متفکران اسلامی میتوان به عرفای مسلمان به ویژه صدرالدین قونوی اشاره کرد که تبیین روشنی از وحدت ارئه دادهاند.
هدف از این نوشتار، یافتن شواهدی مبنی بر هماهنگی این دو نظام وحدتانگار، یعنی نظام فلسفی افلوطینی و عرفانی، میباشد. افلوطین همانند عارفان مسلمان معتقد است: «او» فوق هر تعینی است و به دلیل عدم تناهی و تمایز احاطی که دارد، در همه اشیا و در عین حال، ورای آنهاست. هستی در عین وحدت کثیر است و کثرات سایه و یا تجلّی حق هستند. توحید عرفانی و افلوطینی را نباید با پنتئیسم یکی شمرد. این مقال با رویکرد نظری و اسنادی به تحلیل موضوع مزبور در آثار عارفان مسلمان میپردازد.
خدا به عنوان امر مطلق(مقاله پژوهشی حوزه)
حوزه های تخصصی:
خداى عرفان و خداى فلسفه(مقاله پژوهشی حوزه)
حوزه های تخصصی:
یک کتاب در یک مقاله; فلسفه زبان دینی
منبع:
معرفت ۱۳۸۴ شماره ۹۹
حوزه های تخصصی:
شناختخدا (2)
منبع:
معرفت ۱۳۷۳ شماره ۹
حوزه های تخصصی:
آیا مىتوانیم در باره خدا سخن بگوییم؟
حوزه های تخصصی:
چکیده
برومر در ادامه مقاله به بررسى «تمثیل هویات» پرداخته و دلیل روىآوردن آکویناس به این نوع تمثیل را بیان مىکند . آکویناس در این نوع از تمثیل سعى مىکند تا با تمسک به «اصل سنخیت علت و معلول» مشکل معناشناختى اوصاف الهى را حل کند . کارلبارت مىکوشد تا با طرح «تمثیل نسبتها» به جاى تمثیل هویات مشکل را حل کند . به نظر بارت ما فقط در صورتى که خداوند خود را از طریق وحى آشکار کند مىتوانیم به او شناخت پیدا کنیم . برومر در این مقاله راهحلهاى دیگرى مانند استفاده از زبان مجاز، کنایه و استعاره (زبان حکایت) را هم بررسى مىکند .
ادیان و مفهوم ذات غایى مصاحبهاى با جان هیک و سیدحسین نصر
منبع:
معرفت ۱۳۷۶ شماره ۲۳
حوزه های تخصصی:
دفاعپذیرى خداباورى(مقاله پژوهشی حوزه)
حوزه های تخصصی:
معناى «خدا»(مقاله پژوهشی حوزه)
حوزه های تخصصی:
آیا مىتوانیم درباره خدا سخن بگوئیم؟
حوزه های تخصصی:
واکاوی اراده الهی در اندیشه فلاسفه و متکلمان اسلامی با تأکید بر مدرسه کلامی بغداد و حله(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی منطق، فلسفه و کلام اسلامی فلسفه اسلامی کلیات فلاسفه اسلامی
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی منطق، فلسفه و کلام اسلامی فلسفه اسلامی الهیات بالمعنی الاخص صفات واجب
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی منطق، فلسفه و کلام اسلامی کلام خداشناسی خدا کیست؟
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی منطق، فلسفه و کلام اسلامی کلام فرق و مذاهب تشیع امامیه
«اراده الهی» از مهم ترین مباحثی است که تبیین کلامی و فلسفی آن با یکدیگر متفاوت است؛ هرچند برخی متکلمان در تفسیر «اراده الهی» به اندیشه فلسفی گراییده اند. در اندیشه متکلمان نخستین امامیه، با تأکید بر مضامین احادیث اهل بیت^، اراده یکی از مراتب فعل الهی و به معنای «عزم بر مشیت» بود؛ اما مدرسه بغداد، همگام با معتزله بغداد، آن را به «فعل الهی» یا «امر به فعل» تفسیر کرد؛ گرچه ذاتی دانستن اراده و تفسیر آن به «علم به مصلحتِ در فعل» نیز طرفدارانی داشت. پس از مدرسه بغداد و در طول تاریخ کلام امامیه، تحلیل اراده تحت تأثیر اندیشه فلسفی قرار گرفت و سرانجام در مدرسه حله، اراده به امری ذاتی یا همان داعی، یعنی «علم به مصلحت و خیریت در فعل» تفسیر شد. در این پژوهش، درصدد هستیم با واکاوی چیستی اراده از دیدگاه فیلسوفان و متکلمان، سیر تطور آن را در سده های میانه، به ویژه در اندیشه کلامی مدرسه بغداد و حله بررسی کنیم و با ارزیابی تطبیقی این دیدگاه ها، نسبت آنها را با رویکرد روایات در این زمینه دریابیم.
دین، دینداری و خدا از دیدگاه کانت
حوزه های تخصصی:
- حوزههای تخصصی فلسفه و منطق فلسفه غرب رویکرد تاریخی عصر جدید کانت تا ابتدای دوره معاصر ایده آلیسمِ آلمانی (قرون 18 و 19)
- حوزههای تخصصی فلسفه و منطق فلسفه غرب رویکرد موضوعی فلسفه های مضاف فلسفه دین
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی منطق، فلسفه و کلام اسلامی کلام دین پژوهی
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی منطق، فلسفه و کلام اسلامی کلام خداشناسی خدا کیست؟
خدا در فلسفه کانت(مقاله پژوهشی حوزه)
حوزه های تخصصی:
بررسی تطبیقی باب سوم سفر پیدایش با قرآن(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
نگرش وحیانی به خدا و منتقدان آن
منبع:
سروش اندیشه ۱۳۸۲ شماره ۶
حوزه های تخصصی: