شناسایی راهبردهای رسانه ای مؤثر بر نظام حکمرانی آب زاینده رود (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نظر به نقش رسانه ها در بهبود عملکرد نظام حکمرانی آب حوضه زاینده رود، دستیابی به راهبردهای رسانه ای مؤثر جهت ورود به حکمرانی صحیح آب به عنوان هدف اصلی این پژوهش تعیین گردیده است. گردآوری اطلاعات با مصاحبه های نیمه ساختاریافته و به روش نمونه گیری گلوله برفی بوده و جامعه آماری منتخب، 28 نفر از کارشناسان و خبرگان رسانه های عمومی شهر اصفهان و مدیران و کارشناسان مرتبط با حوزه آب است. با استفاده از مدل سوات و تجزیه و تحلیل یافته ها و همچنین استراتژی مناسب به دست آمده در این تحقیق یعنی «استراتژی محافظه کارانه» خلاصه راهبردهای به دست آمده به عنوان نتایج اصلی عبارتند از: استفاده از شبکه های اجتماعی به منظور واکاوی و تبیین چالش های آبی، استفاده از توانمندی های رسانه ها برای تولیدات خلاقانه رسانه ای در موضوع آب و پرداخت به موضوعات تخصصی آب به جای سیاسی نمودن موضوع، انتخاب یک رسانه قوی در حوزه آب و حمایت همه جانبه از آن، تشکیل اتاق فکر رسانه ای باهدف ایجاد همگرایی، استفاده از توانمندی رسانه ها برای ایجاد همکاری استان های درگیر زاینده رود برای جلوگیری از بروز اختلافات قومیتی، ایجاد گفتمان تخصصی بین کارشناسان و گاهی با مخاطب.Identification of Effective Media Strategies on the Water Governance System of the Zayandeh River
Considering the role of the media in improving the performance of the water governance system of the Zayandeh River basin, achieving effective media strategies to enter the correct water governance has been determined as the main goal of this research. Information was collected through semi-structured interviews and the snowball sampling method, and the selected statistical population is 28 experts and experts of the public media of Isfahan city and managers and experts related to the water domain. By using the SWAT model and analyzing the findings, as well as the appropriate strategy obtained in this research, i.e., "conservative strategy," the summary of the strategies obtained as the main results is: the use of social networks to analyze and explain the challenges Abhi, using the capabilities of the media for creative media productions on the issue of water and dealing with specialized issues of water instead of politicizing the issue, choosing a strong media in the field of water and supporting it comprehensively, forming a media think tank with the aim of creating convergence, using the ability of the media to create cooperation between the provinces involved in Zayandeh Rood to prevent the emergence of ethnic differences, to create a specialized discourse between experts, and sometimes with the audience.