هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط استراتژی های بازاریابی بر وفاداری به برند کالاهای ورزشی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی مصرف کنندگان کالاهای ورزشی ایرانی در فروشگاه های ورزشی شهر تبریز بود. از آنجا که حجم جامعه آماری مشخص نبود، حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان برای جوامع نامعلوم 384 نفر در نظر گرفته شد. در این مطالعه از پرسشنامه های استاندارد به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد. پرسشنامه استراتژی پورتر (1378)، حاوی 27 سؤال درباره سه استراتژی رقابتی پورتر (تمایز، تمرکز و رهبری در هزینه) و پرسشنامه استاندارد وفاداری به برند (محمودی و همکاران، 1394) که شامل دو مؤلفه وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی و در مجموع دارای 15 سؤال است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر یازده تن از استادان متخصص در حوزه های مدیریت ورزشی و مدیریت بازرگانی تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در متغیر استراتژی های بازاریابی 0.87 و برای وفاداری به برند 0.85 به دست آمد. نتایج نشان داد که استراتژی های تمرکز (CR=13.96) و رهبری در هزینه ها (CR=7.21)، با شدت زیاد و استراتژی تمایز (CR=8.11) با شدت متوسط، بر وفاداری به برند تأثیرگذار است. با توجه به نتایج تحقیق مدیران شرکت های ایرانی می توانند با ایجاد تمایل بین محصولات خود و برندهای خارجی و با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و ملی کشور و همچنین رهبری در هزینه ها و استفاده از روش های نوین قیمت گذاری و غیره نسبت به جذب و حفظ مصرف کنندگان خود به صورت مؤثرتری اقدام کنند.