پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اندازه گیری آسیب های رفتاری در مربیان لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است که به شکل میدانی انجام گرفت. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را منتخبی از مربیان خبره فوتبال ایران که حائز شرایط شاخص های مورد نظر تحقیق بودند، تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ...)، استنباطی (مدل معادلات ساختاری) و از نمودار Q-Q plot برای تشخیص وضعیت توزیع نرمالیته متغیرها استفاده شد. با توجه به یافته های پژوهش مؤلفه های ارتباطات غیررسمی، مهارت های عمومی، شخصیت، دانش تخصصی، نگرش و مؤلفه اخلاق فردی تأثیر مثبت و معناداری بر آسیب شناسی رفتاری مربیان دارد. به طور کلی فدراسیون فوتبال می تواند با ایجاد ساختار نظام مند و ایجاد ساختارهای قوی نظارتی و ممیزی در باشگاه ها و نظارت دقیق، فرهنگ سازی و آموزش به مربیان و تشخیص اینکه مربیان در ابتدای ورود به جرگه مربیگری از انعطاف پذیری لازم با محیط، سازگاری شخصیت یا سرسختی ذهنی در برخورد با موقعیت های متفاوت در فوتبال برخوردارند، جلوی بروز بسیاری از مشکلات و آسیب های رفتاری را در ایشان بگیرد.