شناخت و آگاهی از مهارت های ارتباطی، مهارت های داوری و کارامدی داوران لیگ برتر و تبیین روابط بین آنها، هدف عمده این تحقیق است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی و از نظر راهبرد توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه 96 داور و کمک داور لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 95-94 بودند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند مدنظر قرار گرفت، ازاین رو جامعه و نمونه آماری یکسان در نظر گرفته شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های مهارت های ارتباطی، مهارت های داوری و کارامدی به ترتیب با پایایی 0/81، 0/88، 0/90 استفاده شد. روش های آماری شامل تجزیه وتحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی بود. براساس نتایج رابطه معناداری بین مهارت های ارتباطی، مهارت های داوری و کارامدی داوران وجود دارد. نتایج اجرای مدل های اندازه گیری تحلیل مسیر مهارت های ارتباطی، مهارت های داوری داوران و کارامدی داوران نشان دهنده برازش بالای مدل مذکور و تأیید مدل های مفهومی تحقیق است. بنابراین پیشنهاد می شود در فرایند انتخاب داوران لیگ برتر فوتبال ایران مدل ارائه شده در این پژوهش به عنوان یکی از الگوهای فرایند انتخاب ها و انتصاب های داوران مدنظرقرارگیرد.