مدلسازی ساختاری-تفسیری تلفیق هویت یابی برندمحور و تیم محور هوادران برای ارتقای ارزش باشگاه ها در ورزش های کم طرفدار (مطالعه لیگ برتر کبدی ایران) (مقاله علمی وزارت علوم)
هدف از این پژوهش تلفیق هویت سازی مبتنی بر برند و تیم برای ارتقای ارزش در لیگ برتر کبدی کشور در مدل ساختاری- تفسیری بود. روش تحقیق از نوع ساختاری- تفسیری بود. جامعه آماری شامل افراد علمی و اجرایی آگاه به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه به تعداد قابل کفایت برای روش ISM برآورد گردید و به روش هدفمند نمونه گیری شد (12 نفر: 4 مدیر باشگاه، 4 مدیر هیات و فدراسیون، 4 تحلیلگر و مشاور بازاریابی ورزشی). ابزار پژوهش پرششنامه مشتمل بر 11 متغیر تعیین شده به صورت مقایسه زوجی بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل MICMAC استفاده شد. پس از تحلیل داده ها، مؤلفه ها در هفت سطح قرار گرفتند که براساس آن گراف ISM و مدل پژوهش طراحی شد. نتایج نشان داد که متغیرهای در چهار سطح پژوهش به صورت زیر قرار گرفتند: سطح چهارم (ارزش برند)، سطح سوم (هویت مبتنی بر برند و هویت مبتنی بر تیم)، سطح دوم (یکپارچگی هواداران، تمایز برند، تجربه ثابت گروه، امکانات تیم) و سطح اول (فرهنگ هواداران، پرستیژ برند، تجربه اجتماعی گروه و تاریخچه تیم) . روابط شناسایی شده به صورت اثر فرهنگ هواداران بر یکپارچگی هواداران، اثر پرستیژ برند بر تمایز برند، اثر تجربه اجتماعی گروه بر تجربه ثابت گروه و اثر تاریخچه تیم بر امکانات تیم (اثر متغیرهای سطح اول بر دوم)، اثر یکپارچگی هواداران و تمایز برند بر هویت مبتنی بر برند، اثر تجربه ثابت گروه و امکانات تیم بر هویت مبتنی بر تیم (اثر سطح دوم بر سوم) و اثر هویت مبتنی بر برند و تیم بر ارزش برند (اثر سطح سوم بر چهارم) بود. براساس یافته های پژوهش می توان گفت تلفیق هویت یابی هواداران مبتنی بر برند و تیم به میزان قابل توجهی منجر به ارتقای ارزش باشگاه های لیگ برتر کبدی می شود بنابراین تقویت سازوکارهای هویت سازی تجاری و ورزشی باید دارای همسویی باشند.