آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۱

چکیده

زمینه و هدف: مسئولیت پذیری به عنوان یکی از مؤلفه های مهم و اثربخش در مأموریت های سازمانی دانشجویان افسری فراجا به حساب می آید که می تواند در پیشبرد اهداف سازمانی مؤثر باشد؛ لذا تحقیق حاضر به منظور شناسایی و سنجش مؤلفه های صفت شخصیتی مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع) انجام شد.روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر نوع داده یک تحقیق کیفی کمّی است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان روان شناسی در حوزه پلیس و در بخش کمّی، دانشجویان مصوب دانشگاه تربیت افسری بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه اول (خبرگان)، 12 نفر به صورت هدفمند و از جامعه دوم (دانشجویان)، 247 نفر به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تدوین ابزار جمع آوری اطلاعات، ابتدا شاخص های صفات شخصیتی مسئولیت پذیری دانشجویان پلیس شناسایی و بر اساس شاخص ها، آزمون شخصیتی دانشجویان از طریق گروه کانونی تدوین شد. سپس روایی آزمون از طریق متخصصان و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (97/0) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها در بخش کیفی از طریق گروه کانونی و تأیید خبرگان، مؤلفه ها شناسایی شد و در بخش کمّی از آزمون های تحلیل عاملی به وسیله نرم افزار Lisrel استفاده شده است.یافته ها: بر اساس یافته ها می توان گفت مؤلفه های مسئولیت پذیری شامل اطاعت پذیری، نظم و ترتیب، وظیفه شناسی، تعهد و تکلیف گرایی، تلاش برای موفقیت و تصمیم گیری واقع بینانه است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان علاوه بر سنجش سازه های مسئولیت پذیری نسبت به ارتقا و توانمندسازی آن برنامه ریزی نمود. همچنین می توان ادعا کرد که مدل استخراج شده از سازه های مسئولیت پذیری دارای بیشترین هماهنگی با مأموریت ها و اهداف موجود سازمان فراجا می باشد و درنتیجه، بهترین مدل برای بررسی های سازمانی را فراهم می آورد.

Identifying and Measuring the Components of the Personality Trait of Responsibility in Students of Imam Hassan Mojtabi Police Officers University

Background and aim: Accountability is considered as one of the important and effective components in the organizational missions of Faraja officer students, which can be effective in advancing organizational goals; therefore, the present research was carried out in order to identify and measure the personality trait components of responsibility among the students of Imam Hassan Mojtabi Police Officers University.Method: The current research is applied in terms of purpose, descriptive in nature, and qualitative-quantitative in terms of data type. The research community in the qualitative part was the experts and specialists of psychology in the police field and in the quantitative part, the approved students of Tarbiat Asari University who were studying in the academic year of 2019-2019. From the first community (experts), 12 people were selected purposefully and from the second community (students), 247 people were randomly selected as a sample. In order to develop the data collection tool, first the indicators of personality traits of police students' responsibility were identified and based on the indicators, the students' personality test was developed through the focus group. Then the validity of the test was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (0.97). To analyze the data in the qualitative part through the focus group and expert confirmation, the components were identified and in the quantitative part, factor analysis tests were used by Lisrel software.Results: Based on the findings, it can be said that the components of responsibility include obedience, order and order, conscientiousness, commitment and task orientation, striving for success and realistic decision making.Conclusion: According to the obtained results, in addition to measuring the accountability structures, it is possible to plan for its promotion and empowerment. It can also be claimed that the model extracted from the accountability structures has the most coordination with the existing missions and goals of Faraja organization and as a result, it provides the best model for organizational reviews.

تبلیغات