آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

در دنیای کنونی استفاده کنندگان از اطلاعات مالی و ذینفعان شرکت ها تنها انتظار ارائه گزارشات مالی توسط مدیران نبوده بلکه به صورت روز افزون تقاضا برای ایفای مسئولیت اجتماعی و گزارشگری پایدار توسط شرکت ها افزایش یافته است. تاکنون به صورت پیمایشی در سطح شرکت های بورسی در ایران حمایت از گزارشگری پایدار توسط مدیرانی با رفتار ماکیاولگرایانه تحت تاثیر گرایشات سهامداران به مسئولیت اجتماعی مورد بررسی قرار نگرفته است. بر این اساس در پژوهش حاضر به بررسی گرایشات سهامداران، ماکیاولیسم و حمایت از گزارشگری پایدار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شد. برای دستیابی به هدف پژوهش حدود 228 پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز میان مدیران عامل و مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران توزیع و جمع آوری شد. اطلاعات گردآوری شده توسط پرسشنامه ها به وسیله نرم افزار SPSS24 و Smart PLS3 با استفاده از مدل یابی مع ادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای بررسی کیفیت ابزار سنجش در این پژوهش از پایایی شاخص، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده گردید. تحلیل و بررسی اطلاعات گردآوری شده از پرسشنامه های پژوهش در سطح اطمینان 99 درصد با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد ماکیاولیسم با حمایت از گزارشگری پایدار شرکت ارتباط مثبت و معناداری دارد، لذا افزایش ماکیاولیسم، حمایت از گزارشگری پایدار شرکت را افزایش می دهد. گرایشات سهامداران بر حمایت از گزارشگری پایدار شرکت تأثیر مثبت و معناداری دارد، لذا افزایش گرایشات سهامداران، حمایت از گزارشگری پایدار شرکت را افزایش می دهد. ماکیاولیسم بر گرایشات سهامداران تأثیر مثبت و معناداری دارد، لذا افزایش ماکیاولیسم، گرایشات سهامداران را افزایش می دهد. همچنین ماکیاولیسم از طریق گرایشات سهامداران بر حمایت از گزارشگری پایدار شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد.

Stakeholder Orientation, Machiavellianism, and Support for Sustainability Reporting in Companies Listed on the Tehran Stock Exchange

In today#39;s world, users of corporate financial information and stakeholders are not only expected to submit financial reports by managers, but also the increasing demand for corporate social responsibility and sustainable reporting by companies has increased. So far, the support of sustainable reporting by managers with Machiavellian behavior under the influence of shareholders#39; tendencies towards social responsibility has not been studied in the form of surveys at the level of listed companies in Iran. Accordingly, in the present study, shareholder orientation, Machiavellianism and support for sustainable reporting in companies listed on the Tehran Stock Exchange were investigated. To achieve the research goal, about 228 questionnaires were distributed and collected to collect the required information among the CEOs and financial managers of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The data collected by the questionnaires were analyzed by SPSS24 and Smart PLS3 software using structural equation modeling. Also, to evaluate the quality of the measurement tool in this study, index reliability, convergent validity and divergent validity were used. Analysis of data collected from research questionnaires at 99% confidence level using structural equation modeling showed that Machiavellianism has a positive and significant relationship with supporting firm sustainable reporting, so increasing Machiavellianism increases support for firm firm reporting. Shareholders#39; orientation have a positive and significant effect on supporting the company#39;s sustainable reporting, so increasing shareholders#39; orientation increases the company#39;s support for sustainable reporting. Machiavellianism has a positive and significant effect on shareholder orientation, so increasing Machiavellianism increases shareholder orientation. Machiavellianism also has a positive and significant effect on supporting the company#39;s sustainable reporting through shareholder orientation.

تبلیغات