آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

تصمیم های سرمایه گذاران در بورس، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. یکی از علل رفتاری که باعث عدم واکنش مناسب سرمایه گذاران به اطلاعات منتشر شده می شود پدیده لنگر ذهنی است. هدف این پژوهش بررسی اثر و علیت گرنجری ویژگی شرکت ها که شامل کیفیت گزارشات مالی و عدم تقارن اطلاعاتی بر میزان پدیده لنگر ذهنی در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دوره 1389 الی 1398 بوده و آزمون فرضیه های این تحقیق به روش پانل دیتا انجام پذیرفت. براساس نتایج این پژوهش، علیت ارتباط به صورت یک طرفه از سمت ویژگی شرکت ها به سمت لنگر ذهنی بوده، به علاوه سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری براساس سود پیش بینی شده مدیریت، با مقایسه این سود و متوسط سود پیش بینی شده صنعت، از پدیده لنگر ذهنی تبعیت می کنند و انتظار سودهای بیشتر با اختلاف زیاد را، با توجه به سودهای پیش بینی شده در شرکت های مشابه، ندارند. کیفیت گزارشات مالی به عنوان یکی از ویژگی های مهم شرکت ها بر میزان پدیده لنگر ذهنی تأثیر منفی دارد. بدین معنی که، استفاده کنندگان از اطلاعات و گزارشات مالی منتشر شده باکیفیت شرکت ها، کمتر دچار لنگر ذهنی می شوند. همچنین عدم تقارن اطلاعاتی به عنوان دیگر ویژگی شرکت ها بر میزان پدیده لنگر ذهنی تأثیر مثبت ندارد. در نهایت براساس شوک های وارد شده به لنگر ذهنی از سمت ویژگی های شرکت ها، نتایج، حاکی از اثر منفی کیفیت گزارشات، و اثر مثبت عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها بر پدیده لنگر ذهنی است.

Granger causality, the effect of quality of financial reports and information asymmetry on the rate of mental anchor phenomenon in Tehran Stock Exchange

The decisions of investors in the stock market are influenced by various factors. One of the causes of behavior that causes investors to not react properly to the published information is the phenomenon of mental anchorage. The purpose of this study was to investigate the effect and causality of corporate characteristics, which include the quality of financial reports and information asymmetry of companies on the amount of mental anchor phenomenon in the Tehran Stock Exchange. The statistical population of this study included companies listed on the Tehran Stock Exchange in the period 1389 to 1398 and the hypotheses of this research were tested by data panel method. According to the results of this study, the causality of the relationship was one-way from the characteristics of companies to the mental anchor. in addition to investors when making decisions based on the projected profit of management, by comparing this profit with the average projected profit of the industry. They follow the mental anchor phenomenon and do not expect more profits with a large difference, given the projected profits of similar companies. The quality of financial reports as one of the important characteristics of companies has a negative effect on the mental anchor phenomenon. This means that users of quality financial information and reports published by companies are less likely to be anchored. Also, information asymmetry as another feature of companies does not have a positive effect on the rate of mental anchor phenomenon. Finally, based on the shocks to the mental anchor from the characteristics of companies, the results are one of the negative effects of report quality and the positive effect of companies#39; information asymmetry on the mental anchor phenomenon.

تبلیغات