آمادگی پذیرش فناوری های اینترنت اشیاء در مؤسسات و بانک های اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تکنولوژی روز دنیا در مسیر رشد و توسعه خود با چالش های بسیاری روبرو است. پذیرش و رواج گسترده فناوری IoT می تواند بسیار بیشتر و جدی تر از اینترنتی که هم اکنون در دسترس ما است، ما را تهدید نماید. چالش هایی که در اتخاذ چنین فناوری پیش روی ماست هم جنبه اجتماعی و هم جنبه تکنیکی خواهد داشت. هدف این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر سطح آمادگی پذیرش فناوری های اینترنت اشیاء بوده است. پذیرش فناوری اینترنت اشیاء در قالب 6 مقوله اصلی من جمله بعد اجتماعی، فرهنگی، انسانی، تکنولوژیکی، مالی، مدیریتی، قوانین و مقرارت دولتی مورد بررسی قرار گرفته است. نظرات کارشناسان و کاربران حوزه مالی و بورس و مؤسسات مالی در سطح کشور، جمع آوری گردید. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان و کاربران حوزه مالی و بورس و مؤسسات مالی تشکیل داده است. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، 384 نفر به صورت تصادفی در دسترس، انتخاب شده اند. برای اعتبار سنجی مدل و آزمون روابط بین متغیرها نیز از نرم افزار SMART.PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد مقوله های شناسایی شده بر میزان آمادگی پذیرش اینترنت اشیاء تأثیر دارند.Readiness to accept IOT Technologies in Islamic Institutions and Banks
IoT, a state-of-the-art technology, faces many challenges in its growth and development. One of the main concerns is the potential threats posed by the spread of such technology in the world. The widespread adoption and spread of such a technology can threaten us much more seriously than the Internet currently available. The challenges we face in adopting such technology will include both the social and the technical aspects. Technical limitations include security considerations, privacy, as well as the resource, energy, and capacity issues for such a large amount of data and processing. Besides, socially, cultural infrastructure must first be provided for the diffusion of such technologies among the community. This study aimed to investigate the factors affecting the readiness level of the acceptance of IoT technologies. The relationships are examined as six main categories identified, namely the social aspect, the cultural aspect, the human aspect, the technological aspect, the financial aspect, the management aspect, government laws, and regulations. The opinions of senior ICT executives nationwide were collected. The statistical population of this study consists of experts and users of the financial sector, stock exchange, and financial institutions. Since the statistical population is infinite, 384 randomly available individuals are selected. SMART.PLS was used to validate the model and test the relationships between variables. The results indicate the impact of the identified categories on IoT adoption readiness.