بررسی عوامل مؤثر بر خودکنترلی در نظام نظارت عملیاتی مشارکت مدنی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
باتوجه به اهمیت سیستم خودکنترلی در کاهش هزینه های نظارت، این مقاله به دنبال بررسی عوامل مؤثر بر خودکنترلی و سنجش آن در نظام نظارت عملیاتی تسهیلات مشارکت مدنی است. در این مطالعه با ترکیب نظریه هرزبرگ و نظام نظارتی باورها، مدل مفهومی شامل پنج مرحله در چهار سطح نظارتی بانک مورد مطالعه ارائه شد. سه مرحله اول باتوجه به عوامل بهداشتی و انگیزشی نظریه هرزبرگ شامل تنبیه، تشویق و تشویق های اجتماعی و دو مرحله انتهایی با استفاده از نظام نظارتی باورها شامل صداقت و باور اخلاقی است. در این تحقیق از روش پیمایشی برای اندازه گیری خودکنترلی و بررسی روابط متغیرهای خودکنترلی استفاده شده است. لذا در برخی شعب یکی از بانک های کشور ۴۰ نفر از مسئولان مربوطه در چهار رده شغلی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و اطلاعات لازم طی پرسش نامه طراحی شده از آن ها گردآوری گردید. سپس به وسیله آمار استنباطی اطلاعات داده شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان می دهد هر یک از عوامل بهداشتی، عوامل انگیزشی و باورهای افراد به سازمان، برای تعهد داشتن نسبت به سازمان، ارتباط مستقیمی با خودکنترلی دارند. از دیگر نتایج منتج از پرسش نامه ها این است که سطح خودکنترلی در بازرسان از همه بالاتر و سپس ارزیابان، رؤسای شعب و درنهایت مسئولین اعتبارات به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.Investigating the Effective Factors on Self-Control in the Operational Supervision System of Participatory Contracts
The purpose of this paper is to examine the factors affecting self-control and its evaluation in the operational supervision system of participatory contracts. In this study, by combining the Herzberg theory and the belief system, a conceptual model consisting of five stages in the four supervisory levels of the bank is presented. In this research, a survey method is used to measure self-control and investigate the relationships of self-control variables. The results of this study show that each of the health factors, motivational factors and beliefs of the individuals have a direct relationship with self-control for commitment to the organization. Another result of the questionnaires is that the level of self-control among inspectors is highest, followed by the assessors, branch heads and finally the credit officers respectively.