آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

با توجه به سیر تحول ارزشیابی آموزشی، در این مقاله مفهوم بازگشت انتظارات در حوزه ارزشیابی آموزش کارکنان بر اساس رویکرد کیفی و روش اسنادی بررسی می شود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. طی جستجو در پایگاه های علمی ایران داک، مگ ایران، سیویلیکا، Elsevier، Emerald، Google Scholar، Amazon، Sciencedirect، IEEE، Springer، SAGE و Wiley تعداد 92 سند و منبع گردآوری شد که در فرایند بررسی و انتخاب اسناد و منابع، تعداد 19 مورد از آنها  انتخاب و بررسی شدند. از روش سه سویه سازی برای افزایش روایی استفاده شد. ضریب پایایی با روش هولستی 85.9 بود. فرایند کدگذاری و تحلیل مضامین با نرم افزار MAXQDA انجام گرفت. در این فرایند تعداد 632 کد به دست آمد که در قالب 55 مضمون پایه، 11 مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون فراگیر طبقه بندی شدند. در پایان، ضمن ارائه شبکه مضامین بازگشت انتظارات، بر مبنای ارتباط بین مضامین سازمان دهنده موجود در ادبیات و پیشینه پژوهش و با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 5 نفر از استادان و صاحب نظران ارزشیابی آموزشی، مدل ارزشیابی آموزشی بازگشت انتظارات طراحی شد. اجزای این مدل فرایندی عبارت اند از: ویژگی ها، الزامات، شناسایی ذی نفعان، تعیین انتظارات، شاخص گذاری، طراحی آموزشی، ارائه آموزش، ارزشیابی اثربخشی، اقدامات حمایتی، پایش، بازخورد و پیامدها. این مدل می تواند میزان اثربخشی برنامه های آموزشی را مبتنی بر شاخص های برآمده از انتظارات ذی نفعان، نشان داده و افزایش دهد. 

Designing the Return on Expectations Training Evaluating Model (ROE): A Qualitative Research

Regarding the evolution of training evaluation, this paper seeks to examine the new concept of return on expectations in the field of training with quality approach and documentary research method. The method for data analysis was thematic analysis. Searching in scientific databases include Irandoc, Magiran, Sivilica, Elsevier, Emerald, Google Scholar, Amazon, Science Direct, IEEE, Springer, SAGE, obtained 92 documents and sources, that 19 of them were selected in the process of reviewing and selecting documents. The triangulation method was used to increase the validity and reliability coefficient calculated using the Holsti method was 85.9. The process of coding was carried out by MAXQDA software. In this process, 632 codes were obtained that were categorized in the form of 55 basic themes, 11 organizing themes and one global theme. In the end, the thematic network of return on expectations in training evaluation was provided, and based on the relationship between the organizing themes in the literature and through semi-structured interviews with 5 training evaluation experts the return on expectations training evaluating model (ROE) was designed. The components of this process model include: attributes, requirements, identifying stakeholders, determining the expectations, indexing, designing the training, delivering training, evaluating, supporting actions, monitoring, feedback, and consequences. This model can show and increase the effectiveness of training programs based on indicators derived from stakeholder expectations.

تبلیغات