آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی مفهومی برنامه درسی مبتنی بر رویکرد کارآفرینانه در درس فارسی بر اساس نظر متخصصان و معلمان دوره دوم ابتدایی است. نوع پژوهش، کاربردی و روش پژوهش، ارزشیابی- زمینه ای است. ابتدا الگوی پیشنهادی در قالب الگوی برنامه درسی زایس و مؤلفه های دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی طراحی شد سپس برای اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی، از نظر معلمان و متخصصان برنامه درسی و کارآفرینی استفاده شد. بدین منظور، پرسشنامه محقق ساخته با 75 گویه، طراحی شد و در اختیار 289 معلم دوره ابتدایی به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای و همه متخصصان برنامه درسی و کارآفرینی در دانشگاه های استان یزد که درمجموع 48 نفر بودند؛ قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها نیز از آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر معلمان و متخصصان مربوطه، الگوی برنامه درسی پیشنهادی در ابعاد هدف، محتوا، فعالیت های یادگیری و ارزشیابی در حوزه های دانش، نگرش و مهارت دارای اعتبار است. از این رو، به مسئولان محترم در سازمان تألیف کتب درسی پیشنهاد می شود تا به استفاده از هدف ها، محتوا، فعالیت های یادگیری و روش های ارزشیابی برنامه درسی پیشنهاد شده در برنامه های خود اهتمام ورزند.

Validation of Curriculum Model Based on an Entrepreneurial Approach in Farsi Course in the Second Period of Primary School

The present study aims at validating the curriculum model with an entrepreneurial approach in Farsi Course of the second period of elementary schoolfrom the perspective of professionals and teachers. The type of research is applied and the research methodology is evaluation-field study. At first, the proposed model was designed in the form of Zais syllabus and entrepreneurship knowledge, attitude and skill components. Then, for the evaluation of the proposed model, teachers and professionals' perspective on the curriculum and entrepreneurship were used. A researcher-made questionnaire with 75 items was designed and distributed to 289 elementary school teachers via stratified random sampling and all the curriculum and entrepreneurship practitioners in the universities of Yazd province, comprising a total of number 48 people. To test the hypotheses of the research, chi-square test was used. The results showed that, from the viewpoint of teachers and specialists, the proposed curriculum model was validated in terms of objective, content, learning activities and evaluation in the areas of knowledge, attitude and skill. It is; therefore, suggested that materials developers and educational practitioners make use of the objectives, content, learning activities and evaluation methods of the proposed curriculum in their educational programs.

تبلیغات