آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد فرسودگی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نظام آموزش عالی کشور انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای با انتساب متناسب، تعداد 2635 پرسشنامه، توزیع و پس از تکمیل گردآوری شد. ابزار اصلی گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه ای استاندارد بود که روایی آن از سوی متخصصان موضوع و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد (>0.70α). داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS23 و 3SmartPLS تجزیه وتحلیل شد. یافته های مدل سازی معادلات ساختاری بیانگر تأثیر منفی و معنی دار ناکارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نظام آموزش عالی کشور بود؛ این در حالی است که تأثیر منفی و معنی دار خستگی تحصیلی و بی علاقگی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی تأیید نشد. در پایان بر اساس نتایج پژوهش به مدیران و آموزشگران نظام آموزش عالی پیشنهاد شد که در جهت افزایش ارتباط دانشگاه با بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی به منظور عقد قراردادهایی با هدف آموزش خدمت محور تلاش کنند تا ضمن ارتقای مهارت های شغلی دانشجویان، خودکارآمدی علمی و عملی را نیز برای آنان به همراه داشته باشد.

Examining the Impact of Academic Burnout on Students’ Academic Achievement in Iran's Higher Education System

The present study was conducted to assess the impact of different dimensions of academic burnout on students’ academic achievement in Iran's higher education system. The statistical population of the study consisted of all students of public universities and institutes of higher education affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology of the I. R. Iran. Having used a multi-stage cluster sampling method, it was tried to distribute and collect a total of 2635 questionnaires. The main research instrument was a questionnaire whose validity and reliability were assessed and confirmed by thematic experts and Cronbach's Alpha Coefficient (α>0.70), respectively. The data analysis was conducted in terms of descriptive and inferential statistics using SPSS (Version 23) and SmartPlS (Version 3). The results of Structural Equation Modeling showed a negative and significant impact of academic inefficacy on students’ academic achievement in higher education system of the country. However, the negative and significant impact of academic exhaustion and academic cynicism on academic achievement was not confirmed. Based on the results of the research, it is suggested that administrators and educators of the higher education system endeavor to increase the communication between universities and industry, services and agriculture sectors in order to sign contracts in order to deliver service-oriented education. As such, they can improve student's job skills and academic and practical self-efficacy.

تبلیغات