آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

زمینه و هدف: یگان ویژه به عنوان نیرویی که وظیفه خطیر و مهم برقراری امنیّت را بر عهده دارد برای افزایش اثربخشی و کارایی مجموه خود نیازمند آموزش های مهارت محور کارکنان است. برای اجرایی نمودن آموزش های مهارت محور در یگان ویژه همواره چالش های زیادی وجود دارد که مسئولان یگان های ویژه وظیفه دارند نیروهای تحت فرماندهی خود را به آمادگی لازم جهت انجام مأموریت ها برسانند؛ از همین رو مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالش های آموزش مهارت محور در یگان های ویژه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شد.روش : این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی تحلیلی و از نظر نوع روش جزو پژوهش های کیفی است. جامعه آماری شامل خبرگان، معاونین و فرماندهان یگان ویژه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد. برای انتخاب نمونه، از شیوه نمونه گیری هدفمند استفاده شد که با ۲۶ نفر به اشباع رسید.یافته ها: در کدگذاری باز 53 گویه از مصاحبه های انجام شده استخراج شد. کدهای محوری شامل چالش های مربوط به تجهیزات و امکانات، منابع مالی و اعتبارات، استادان و مربیان، فراگیران، متون و منابع و برنامه ریزی به دست آمد. در کدهای انتخابی چالش های سرمایه انسانی (تجهیزات، امکانات، منابع مالی، اعتبارات) و سرمایه سازمانی (استادان و مربیان، فراگیران، متون و منابع و برنامه ریزی) طبقه بندی شدند.نتیجه گیری: یگان های ویژه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه آموزش های مهارت محور با دو چالش اصلی شامل چالش های سرمایه انسانی و سرمایه سازمانی مواجه هستند. از دیدگاه پاسخگویان نقش چالش های سرمایه انسانی با مؤلفه های یادشده مهم تر از چالش های سرمایه سازمانی است.

Challenges of skill-based training in special police units

Background and purpose: Special unit as a force that has the important task of establishing security، In order to increase effectiveness and efficiency, skill-oriented training of employees is needed. In order to implement skill-oriented trainings in the special unit, there are always many challenges that the officials of the special units have to prepare the employees to perform the missions. Therefore, this thesis was conducted with the aim of identifying the challenges of skill-based training in special police units.Methodology: This research is applied in terms of purpose, descriptive-analytical in terms of data collection, and qualitative in terms of research method. The statistical population includes experts, deputies and commanders of the special police unit. To select the sample, a purposeful or judgmental sampling method was used, which reached saturation with 26 people.Findings: In open coding, 53 items were extracted from the conducted interviews. Core codes including challenges related to equipment and facilities, financial resources and credits, professors and trainers, learners, texts and resources and planning were obtained. In the selected codes, the challenges of human capital (equipment, facilities, financial resources, credits) and organizational capital (professors and trainers, learners, texts and resources and planning) were classified.Conclusion: For the development of skill-based training, the special units of Faraja are facing two main challenges, including the challenges of human capital and organizational capital. From the respondents' point of view, the role of human capital challenges is more important than the challenges of organizational capital.Key words: training, skill-oriented, challenge, human capital, organizational capital

تبلیغات