مرور انتقادی بر کتاب ولنتینا گراسو، عربستان پیشااسلامی: جوامع، سیاست، گرایش های دینی و هویت ها در باستان متأخر
آرشیو
چکیده
از آغاز سده بیست ویکم میلادی و به ویژه طی یک دهه اخیر، توجه پژوهشگران تاریخ بیش از پیش به اهمیت مطالعات باستان شناختی برای بازشناسی و بازنمایی تصویری دقیق تر از تاریخ تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی عربستان در سده های پایانی دوران باستان، که درنهایت به ظهور اسلام انجامید، جلب شده است. نتایج پژوهش های تازه که همچنان به طور فزاینده ای روبرو شدند، اثر شایانی بر شناخت عمیق تر از خاستگاه و بستر تاریخی نزول قرآن دارند و درک ما را از تحول بنیادینی که اسلام در این دوره تاریخی پدید آورده به طرز چشمگیری ارتقا می دهند. با این وجود تنوع موضوعات، تعدد پژوهش های انجام شده و چشم اندازهای متفاوت و گاه متعارض مشارکت کنندگان در این حوزه آن قدر زیاد است که ارزیابی دستاوردهای جدید برای مخاطبان کمتر آشنا چندان آسان نیست. مقاله پیش رو، مروری است انتقادی بر یکی از تازه ترین مشارکت ها در این حوزه که سال گذشته میلادی به بازار نشر علمی پیوسته است. والنتینا گراسو در تک نگاری خود با عنوان عربستان پیش از اسلام: جوامع، سیاست، گرایش های دینی و هویت ها در باستان متأخر با تکیه بر منابع کتیبه ای، باستان شناختی و ادبی تصویری جامع از عربستان پیش از اسلام در بازه زمانی قرن سوم تا هفتم میلادی به دست می دهد. احمد الجلاد، محقق جوان و پرکار در این حوزه کوشیده است با تکیه بر دانش گسترده خود مطالب کتاب را دقیق و موشکافانه بررسی کند و در خلال ارائه خلاصه ای کوتاه از فصل های کتاب، کاستی های روش شناختی در این پژوهش را آشکار سازد، ناآگاهی یا غفلت های نویسنده در مراجعه به منابع اساسی و ادبیات موضوع را یادآور شود و ساده سازی ها یا بدفهمی های او را اصلاح کند. ارزیابی نهایی الجلاد از کتاب گراسو چنین است: این کتاب می توانست مقدمه ای خوشخوان برای مخاطبان ناآشنا با مطالعات پیچیده و روزافزون در موضوع تاریخ عربستان پیش از اسلام و آغاز اسلام باشد، اگر بهتر بر منابع دست اول استوار می شد و از ارجاع گسترده تر و اخلاقی تر به ادبیات موضوع بهره مند بود. اما خوانندگان همچنان ناگزیرند به کتاب ها و مقالات پیشین مراجعه کنند تا در جریان آخرین تطورات، نظریه ها و دیدگاه های محققان این حوزه قرار گیرند.Review of Grasso: PRE-ISLAMIC ARABIA: POLITICS, CULTS AND IDENTITIES DURING LATE ANTIQUITY
From the beginning of the 21st century, and especially in the past decade, historians' attention to the importance of archaeological studies for recognizing and representing a more accurate image of the history of political, cultural, social, and religious developments in Arabia in the late ancient periods, which ultimately led to the emergence of Islam, has been attracted more than ever. The results of recent research, which are still increasing, have a significant impact on our deeper understanding of the origins and historical context of the Quran's revelation and dramatically enhance our understanding of the fundamental transformations that Islam brought about in this historical period. However, the diversity of topics, the multitude of studies conducted, and the different and sometimes conflicting perspectives of participants in this field are so abundant that evaluating the new achievements for less familiar audiences is not so straightforward. The present article is a critical review of one of the latest contributions to this field that entered the scientific publishing market last year. Valentina Grasso, in her monograph titled " PRE-ISLAMIC ARABIA: POLITICS, CULTS AND IDENTITIES DURING LATE ANTIQUITY," based on epigraphic, archaeological, and literary sources, provides a comprehensive picture of pre-Islamic Arabia from the third to the seventh centuries AD. Ahmad Al-Jallad, a young and prolific researcher in this field, has endeavored to meticulously and critically examine the contents of the book based on his extensive knowledge and during the presentation of a short summary of the book's chapters, he reveals the methodological shortcomings in this research, reminds the author of ignorance or oversights in referring to primary sources and relevant literature, and corrects simplifications or misunderstandings. Al-Jallad's final evaluation of Grasso's book is as follows: This book could have been a readable introduction for audiences unfamiliar with complex and evolving studies in the history of pre-Islamic Arabia and the dawn of Islam if it were more firmly grounded in primary sources and benefited from a more extensive and ethical reference to the relevant literature. However, readers are still inevitably required to refer to previous books and articles to be informed of the latest developments, theories, and perspectives of researchers in this field.