آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

این مطالعه با هدف ارائه مدل ارزشآفرینی منابع انسانی در شرکت ملی گاز ایرا ن انجام گرفت. روش پژوهش آمیخته )کیفی  کمی( بود. جامعه هدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 14 نف ر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گر دید. ابزار جم عآوری داد هها، مصاحبههای عمی ق و پرسشنامههای محق قساخته بود، داد ههای کیفی جهت شناسایی شاخصهای ارزشآفرینی منابع انسانی با شیوه تحلیل تماتیک مبتنی بر مدل براو ن و کلارک و داد ههای کمی با استفاده از تکنیک دیمتل تحلیل شد و برای این منظور از نرمافزارهای 10Maxqda و 2016Excel استفاده شد. بعد از تحلیل دادهها، 94 مفهو م اولیه در قالب 18 تم فرعی و 9 تم اصلی مؤثر بر ارزشآفرینی منابع انسان ی بیشترین اثرگذاری را بر سایر » انگیز ش « دست هبندی شدند. نتایج نشان داد، شاخص کمترین مقدار را به خود » توسعه سازمان « شاخصها داراست، در مقابل شاخص اختصاص داده است که بهشدت تحت تأثیر شاخصهای دیگر مدل قرار دارد. بیشترین تعامل را با شاخصهای دیگر داشته و » تغییر نگر ش « همچنین، شاخص در مرک ز مدل قرار گرفته است. با توج ه به یافت هه ا، برنام ه ر ی ز ی راهبردی و توجه به انگیزش و شبکه ارتبا ط ی کارکنا ن در س ا ی ه م د ی ر ی ت حم ا ی ت ی د ر شرک ت ملی گاز ایران د ر راستا ی ارز شآفرینی منابع انسا ن ی از اهمیت بسزایی برخوردا ر اس ت باید موردتوجه مدیران قرار ب گ یر د

Presenting the value creation model of human resources in National Gas Company of Iran

This study was conducted with the aim of providing a value creation model of human resources in the National Gas Company of Iran. The research method was mixed (qualitative-quantitative). The target population of the research was the experts who were aware of the research topic, and according to the purposeful selection, 14 people were identified as the research sample. The data collection tools were in-depth interviews and researcher-made questionnaires, qualitative data to identify value-creating indicators of human resources with thematic analysis method based on the Brown and Clark model. Quantitative data was analyzed using Dimetal technique and Maxqda10 and Excel2016 software were used for this purpose. After analyzing the data, 94 primary concepts were categorized into 18 sub-themes and 9 main ones affecting the value creation of human resources. The results showed that the motivation index has the greatest impact on other indices, while the organizational development index has the lowest value, which is strongly influenced by other indices of the model. Also, attitude change index has the most interactions with other indices and is placed in the center of the model. According to the findings, strategic planning and attention to the motivation and communication network of the employees under the support management in Iran National Gas Company is very important in the direction of value creation of human resources and should be taken into the attention of the managers.
Value Creation, Human Resources, Motivation, Organization Development,

تبلیغات