گسترش دوره های دکترای مهندسی و اهمیت روش تحقیق
آرشیو
چکیده
پژوهش و تحقیق در زمینه علوم مهندسی موتور توسعه فناوری و صنعتی شناخته شده است . از بارزترین بخش های جامعه که مهم ترین نقش را در ارتقای پژوهش و فناوری صنعتی دارند، دانشگاه ها و دانشکده های فنی و مهندسی هستند. در میان گروه های مختلف دانشجویی در دانشگاه ها، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به خصوص دانشجویان دوره های دکتری به دلیل توانایی های علمی بالا در زمینه های مختلف می توانند مهم ترین نیرو برای اجرای پژوهش های بنیادی و کاربردی و تولید دانش و فناوری های جدید در دانشگاه ها باشند. با توجه به عدم اطلاع دانشجویان دوره های تکمیلی از ابزارها و شیوه های جدید، کارآمد و انبوه اطلاعات علمی و فنی، آموزش آنها در ابتدای کار در زمینه روش های مختلف تحقیق توصیه می شود. برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و کاربردی کردن هر چه بهتر نتایج به دست آمده از تحقیق، می توان با استفاده از سرمایه ها، امکانات و منابع آموزش های خاصی را برای این دسته از دانشجویان در ابتدای کار تدارک دید. در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی روند افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان دوره های دکترای مهندسی در کشور طی دهه گذشته، اهمیت پژوهش، لزوم آموزش روش تحقیق، طرق و روش آن و بعضی از فعالیت های مختلف انجام یافته ارائه شود. در این خصوص، درس روش تحقیق در چند کشور مطالعه و با توجه به شرایط فنی و صنعتی کشور سر فصل های روش تحقیق برای دوره دکترای مهندسی پیشنهاد شده است.Recent Developments in Engineering Ph. D. students and the Significance of Research Method
Research and investigation in engineering sciences is recognized as the engine of technological and industrial developments. Engineering schools are the most outstanding parts of the society, which play the most important role in the improvement of research and industrial technologies. Among the various groups of university students, graduate students, especially Ph.D. students, because of their superior scientific abilities in different fields, have the major contribution to doing fundamental and applied research and producting new technologies at the universities. Regarding the lack of information about new techniques and tools and huge amount of scientific and technical data, it is important to train these graduate students “research schemes”. To increase student educational performance, reduce time and expenses, orient their projects to applied industrial problems, use resources and facilities more efficiently, it is suggested to train the Ph.D. student, a research method course at the beginning of there program. Furthermore, in this article the trend of variation of Ph.D. students in Engineering in the past decade of the country is studied. It is found a considerable rate of increase of Ph. D students in the country during the past decade. Regarding such important segment of the human resources with their contribution to conducting future universities and industries, the basic content of a research method course is proposed. For comparison, the contents of such course in other countries are also discussed.