ابعاد و مؤلفه های کیفیت آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مطالعه ای مبتنی بر روش فراترکیب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از مأموریت های مهم دانشگاه ها انجام آموزش است و مهم ترین عامل تحقق این مأموریت، هیئت علمی است. برای بهبود وضعیت آموزشی اعضای هیئت علمی، عواملی چند دخیل هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های مؤثر بر این موضوع بر اساس روش فراترکیب است. یافته های پژوهش نشان می دهند که این مؤلفه ها در ابعاد 1- صلاحیت ارتباطی و اجتماعی (توان و مهارت ارتباطی، احترام و گشاده رویی، در دسترس بودن، زمینه سازی مشارکت دانشجویان و شاگردپروری) 2- صلاحیت تخصصی (اشراف و تسلط بر موضوع (توانایی علمی)، دانش پژوهی و جستجوگری علمی، منبع شناسی تخصصی، تعامل با دانشجوها و تعهد به دوره و رشته) 3- صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای (مهارت ارائه، طراحی و سازماندهی، مدیریت و رهبری محیط آموزشی، مهارت ارزشیابی و تسهیل یادگیری و تفکر در دانشجوها 4- صلاحیت فردی/ شخصیتی ویژگی های شخصیتی متناسب، علاقه مندی به تدریس و آموزش، رعایت اصول ارزشی و هنجارهای اخلاقی، دینی، فرهنگی، قانون مداری، تجربه و سابقه تدریس، کسب رضایت مندی دانشجویان، مسئولیت پذیری در تدریس، مدیریت زمان، مدیریت تفاوت ها و اختلالات و ویژگی های جمعیت شناختی و 5- شرایط محیطی و مدیریتی (فضا، دانشجو، امکانات و تجهیزات و حمایت مدیریتی) طبقه بندی می شود.DIMENSIONS AND COMPONENTS OF TRAINING QUALITY OF FACULTY MEMBERS: A META-SYNTHESIS STUDY
One of the significant missions of universities is to provide training and the most important factor in accomplishing this mission are the faculty members. There are several factors involved in improving the training status of faculty members. The purpose of this study is to identify the components affecting this issue based on A Meta-Synthesis Study method. Research findings show that these components are classified in the dimensions of: 1- Communication and social competence (communication skill, respect and openness, availability, student participation and apprenticeship), 2- Professional competence ( mastery of the subject (scientific ability), science research and scientific exploration, source ology, engage with students & commitment to the course and field), 3- Professional competencies (presentation, design & organization skills, educational environment management, evaluation skills & facilitate learning and thinking in students), 4- Individual / personality competence ( personality characteristics , interest to teaching and learning, pay attention to value principles, moral, religious & cultural norms, pay attention to the law, having teaching experience, obtaining student consent, responsibility in education, time management, manage differences , disorders & demographic characteristics), and, 5- Environmental and managerial conditions (space, student, facilities and equipment and managerial support).