آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

یکی از تعهدات بایع، به موجب مقررات کنوانسیون بیع بین المللی کالا، این است که بایع باید کالایی به مشتری تسلیم نماید که دارای مقدار و کیفیت (جنس) و وصف مقرر در قرارداد باشد، و به عبارت دیگر، مبیع باید مطابق قرارداد تحویل شود (ماده 35 کنوانسیون)، و در صورت عدم انطباق مبیع با قرارداد، مشتری طبق بند دوم ماده 46 کنوانسیون، حق تعویض و طبق بند سوم ماده مرقوم، حق تعمیر و اصلاح مبیع را با لحاظ شرایطی خواهد داشت. در قانون ایران، اگرچه صریحاً به موضوع حق رفع عیب اشاره نشده، ولی با بررسی قوانین، می توان گفت در مورد مبیع کلی، به استناد مواد 414 و 482 قانون مدنی، خریدار می تواند کالای معیوب را به فروشنده مسترد دارد و تسلیم کالای جانشین را درخواست کند. وقتی مشتری حق درخواست تعویض کالای معیوب را دارد، در نتیجه می تواند حق رفع عیب را نیز دارا باشد. در ضمن اگرچه در کنوانسیون حق تعویض و تعمیر کالا، به عنوان ضمانت اجراهای عدم تطابق کالا با قرارداد، به نفع خریدار پیش بینی شده، ولی با توجه به تخییری بودن مقررات کنوانسیون، طرفین می توانند با توجه به اصل حاکمیت اراده، ضمانت اجراهای مذکور را ساقط و به جای آن، ضمانت اجراهای دیگری را پیش بینی نمایند.

The right to exchange and repair goods under the 1980 International Convention on the Removal of Goods and Iranian Law

According to the provisions of the Convention of the International Sale of Goods, one of the commitments of vendor is that the vendor should sale a good to the customer based on the described quantity and quality which is expressed in the contract. In other words, the goods being sold should be delivered according to the contract (Article 35 of the convention), in case of not complying with the contract, based on the second paragraph of Article 46 of the convention, the customer will have the right of substitution, and based on the third paragraph, the customer will have the right of repair and amending the goods with considering some conditions. In Iran’s Law, although it is not explicitly referred to the rights troubleshooting, but by studying the provisions, it can be mentioned that according to Article 414 and 482 of civil law, the customer can return the defected goods to the vendor and demand the substitution for it. Since the customer have the right of demanding for substitution of the defected goods, therefore, the customer will have the right of troubleshooting, too.

تبلیغات