آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

این تحقیق دو هدف عمده را دنبال می کند؛ هدف اول در واقع بررسی ادبیات جایگاه تلویزیون جهانی در سیاست خارجی است که به نظریه CNNمعروف است و هدف دوم بررسی نقش تلویزیون ایران در پشتیبانی از سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران است. بر مبنای تئوری های موجود، تلویزیون می تواند با بهره گیری از فناوری های تصویری و جلب حمایت افکار عمومی داخلی و بین المللی و نیز پوشش زنده اخبار و اطلاع رسانی سریع، نقش حمایتی و کاتالیزور را در چرخه سیاست خارجی بازی کند. حال این سؤال مطرح می شود که آیا تلویزیون ایران واقف به نقش خود در چرخه سیاست هسته ای است؟ برای پاسخ به این سؤال، محقق با استفاده از روش پیمایشی به جمع آوری نقطه نظرات اندیشمندان سیاسی و رسانه ای کرده است و نتیجه می گیرد که در وضعیت فعلی، اگرچه تلویزیون ایران تلاش های گسترده ای را در زمینه پوشش اخبار هسته ای و جلب حمایت افکار عمومی داخلی از برنامه های هسته ای انجام داده است و تاحدودی ضمن ارسال پیام های سیاسی برای دیگر کشور ها، نقش پشتیبانی از سیاست هسته ای را ایفا کرده است؛ ولی در مقابل دیگر شبکه های جهانی (که از تکنیک های بالای تصویری برخوردارند و از دیپلماسی عمومی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی ایران استفاده می کنند) از تمام توانایی های خود در پشتیبانی از سیاست هسته ای ایران استفاده نکره است.

The Role of TV in Supporting Iran's Foreign Policy

This research aims at two objectives: (1) studying the role of the tone of the global television in the foreign policy which is known as the CNN Effect, and (2) studying the role of Iran's TV in supporting the country's nuclear policy. The question is whether Iran's broadcasting organization has been aware of its role in the nuclear policy process. The researcher used the survey method to collect the viewpoints of political and media experts. It was found that the national TV has taken comprehensive steps to cover the news of the nuclear issue, to generate support in the domestic public opinion and to send political message to other countries. However, it has not employed all its might in supporting Iran's nuclear policy vis-à-vis other global networks which use high techniques and public diplomacy to affect Iran's public opinion.

تبلیغات