آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۸

چکیده

 تجربه چند دهه اخیر نشان داده که جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر، مدیریت بازتاب اعتراضات داخلی و همچنین توجیه سیاست های منطقه ای خود عملکرد مطلوبی نداشته است. بخشی از این مسئله به عوامل خارجی و تلاش جبهه ضدایرانی برمی گردد؛ اما نمی توان نقش و تأثیر عوامل داخلی را نادیده گرفت. فقدان درک مشترک از منافع ملی در میان سیاست گذاران و متولیان مدیریت تصویر بین المللی جمهوری اسلامی، امنیت محوربودن سیاست خارجی و مبادلات فرهنگی، فقدان یک نهاد ملی مستقل و مسئول در عرصه تصویرسازی ملی، فقدان ارتباط/ تقسیم کار نهادینه و تعریف شده بین نهادهای فعال در حوزه دیپلماسی عمومی و تصویر بین المللی ایران و نداشتن برنامه بلندمدت در حوزه دیپلماسی عمومی و مدیریت تصویر بین المللی ایران از مهم ترین موانع و چالش های داخلی ایجاد یک تصویر مطلوب از ایران در جهان بوده اند. نهادسازی، برندینگ ملی، به فعلیت رساندن ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، مدیریت مناسب و هدفمند نمایندگی های فرهنگی، مخاطب شناسی دقیق جغرافیایی/ فرهنگی/ سیاسی، بهره برداری بهینه از فضای مجازی و مدیریت پیام های روزمره برخی از راه کارهای ارائه شده در این مقاله برای بهبود مدیریت تصویر بین المللی ایران است.

Managing the International Image of the Islamic Republic of Iran: Pathology and Recommendations

The experience of the last few decades has shown that the Islamic Republic of Iran has not performed well in the field of human rights, managing the reflection of internal protests, and justifying its regional policies. Part of this problem is due to external factors and the efforts of the anti-Iranian front; but the role and influence of internal factors cannot be ignored. Lack of common understanding of national interests among policymakers and those responsible for managing the international image of the Islamic Republic, security-oriented foreign policy and cultural exchanges, lack of an independent and responsible national institution in the field of national image, lack of institutionalized and defined communication/ division of work between active institutions in the field of public diplomacy and Iran's international image and not having a long-term plan in the field of public diplomacy and managing Iran's international image have been one of the most important internal obstacles and challenges in creating a favorable image of Iran in the world. Institutionalizing, national branding, actualizing the capacity of Iranians abroad, appropriate and targeted management of cultural agencies, accurate geographical/cultural/political target audience, optimal use of virtual space and management of daily messages are some of the solutions presented in this article to improve Iran's international image management.

تبلیغات