۱.
کلید واژه ها:
Atheism secularism Agnostic Islamic Beliefs
The difference between how people view atheism varies in the world, in the west, Atheism is seen to be a normalised topic which is accepted by many people whereas in the East, heavily criticised. The openness in western societies with the spread of free secular materialistic thought occurred after the Enlightenment period, has pushed people towards the concept of atheism, especially in the younger generation. On the other hand, the East has much harsher rules when dealing with the influx of atheism where some countries believe death by execution is the solution. This pushed them to westernised way of thought where they began to fight Islamic beliefs, and of course under the support and protection of western regimes that they used as tools against Islam, many managed to flee their countries and go to the west as they consider that religion restricts and prevent them from achieving their goals, while atheism makes them free from all values and allows the achievement of freedom, without any restrictions. From here we see that the spread of Atheism in the Muslim countries stems from western atheism. It is thought that the increase of East atheism is due to cultural, intellectual, educational, psychological, political, social, and religious reasons and it is our duty as Muslims to find out why this is and how to solve it from the concept of Islamic beliefs the same way Imam Sadiq would by adopting a logical concept to convince the atheists during their theological debates and arguments. Due to their lack of evidence, it was not long before their theories were being disproved with one example being from the famous British philosopher Anthony flew was a strong advocator for atheism wrote a book called “Thereis a God” in the later days of his life.
۲.
کلید واژه ها:
relativism religious knowledge Existentialism
The study of human existence from its inception as an individual element to its development of the most complex forms of civilization and society is inseparable from the theory of knowledge; and how that human was through knowledge, was able to fluctuate on earth; to present great experimental models in his movement and history. just as the level of knowledge presented by man during his lifetime was not limited to a specific dimension, so we find that sometimes he focuses on the world of sense or the imagination or the abstract, and sometimes he gives importance to his thought and knowledge or makes it subject to another force. All these different directions were a hostage to circumstances and conditions that a person went through. The cognitive nature of the human being bifurcates us in our search for relativism in knowledge to address the most intellectual trends that have been born or not; at least, it is influenced the emergence of the relativistic concept in knowledge. However, this does not mean that limiting the study to these directions is complete and complete restriction, at all; But we focused on schools that we think that have priority in the search and highlight them, which will be as follows: Kantianism, historicisms, skepticism and existentialism, and then put these trends to the test analysis to show the wrong point in knowledge between the relative between the linkage of intellectual schools.
۳.
کلید واژه ها:
تقارب فرهنگی بومی صلح جهانی قرآن کریم
نظام جهانی به صورت روزافزون نامتعادل تر، نامعین و بی انسجام می نماید. انسان ها به فرهنگ به عنوان یک تکیه گاه، پناهگاه و وسیله مقاومت در برابر تحمیل نظام جهانی رو می آورند. نابرابری و ناموزونی در تبادلات فرهنگی، عدم اطمینان، ناآمنی و آشفتگی ذهنی برای بسیاری از انسان ها به وجود آورده است. منطق طرد و خودشیفتگی افراطی، صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته و حتی به رشد اقتصادی، هماهنگی و انسجام اجتماعی لطمه زده و به حریم کرامت ذاتی انسان ها تحدی کرده و تنوع و خلاقیت فرهنگی را که برای سعادت نوع بشر حیاتی است، در معرض تهدید قرار داده است. اینک باید از خود و عقلانیت یاری گرفت و با نظر و عمل، بطلان نظریه ها و تئوری هایی که عدم برابری، نابردباری و دیگرناپذیری را تجویز نمی کند، اثبات کرد. بر این اساس، به جای پذیرش تنوع باید احترام و تحمل متقابل را ارتقا دهیم. دعوت برای تحریم یک ملت، نشانه ای هشدار دهنده است. چنین خواسته هایی نشان دهنده تمایل به عمیق سازی کلیشه ها و تبعیض علیه «دیگری» است. این تصور که یکسان سازی فرهنگی مستلزم همبستگی است، به همان اندازه ساده انگارانه است که مفهوم تنوع فرهنگی را به معنای درگیری و جنگ قلمداد کرد. در نتیجه، عقلانیت و علایق دینی حکم می کند به اینکه رویکردی فراقومی، فرانژادی و فرازبانی داشت؛ زیرا همه ادیان بر دیدگاه جهانی تأکید دارند و دیدگاه قومی را تجویز نمی کنند.
۴.
کلید واژه ها:
اصول اخلاقی فعالیت های اجتماعی زنان مسلمان
در موضوع فعالیت های اجتماعی زنان مسلمان، دین اسلام نگاه ویژه ای دارد و تکلیف و مشقت بسیاری از فعالیت های اجتماعی سخت و سنگین را از دوش زنان برمی دارد؛ چرا که از دیدگاه اسلام، زنان به مثابه گل های لطیفی هستند. با این دیدگاه، وظیفه اصلی کسب درآمد و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حمایت از خانواده به عهده مرد است. از طرف دیگر، زنانی که می خواهند داوطلبانه در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند، از دیدگاه اسلام منعی ندارند و این امکان برای آنها وجود دارد؛ همچنان که در حال حاضر نیز زنان می توانند در مسیر فعالیت های اجتماعی، راه مردان را دنبال کنند، در جامعه حضور داشته باشند، شغل داشته باشند و در امور دولتی مشارکت کنند؛ اما برای حفظ حریم و ارزش ها برای حضور در جامعه، باید اصول و ضوابطی را رعایت کنند تا از آسیب های اجتماعی مصون بمانند و جامعه اسلامی از مشکلات ناشی از آن رنج نبرد. بر این اساس، عدم اختلاط زنان و مردان با رعایت اصول حیا، عفاف، پرهیز از خودآرایی، شوخی با نامحرم، رعایت پوشش و سایر موارد تأمین می شود. علاوه بر این، تأمین امنیت زنان به سلامت اخلاقی و فرهنگی جامعه نیز کمک می کند.
۵.
کلید واژه ها:
مصلحت مصلحت فقهی رسانه
در عصر حاضر، رسانه ها از نظر فقه شیعه یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین وسایل ارتباط اجتماعی هستند. از سوی دیگر، یکی از علومی که می تواند هنجارهایی برای رسانه ها با توجه به جهانی بودن آن تعیین کند، علم «فقه دینی» است. در میان گزاره های فقهی مذهبی، قاعده «مصلحت» می تواند بیشترین تأثیر را در تعیین هنجار برای رسانه ها داشته باشد. بر این اساس، سؤال اصلی این تحقیق آن است که جایگاه و کاربرد مصلحت در رسانه ها چیست و چگونه تعیین می شود؟ فرضیه تحقیق این است که مصلحت اندیشی، مهمترین قاعده حاکم بر رسانه ها و فعالیت های آن است که از روش اسنادی برای بررسی این فرضیه استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که عنصر مصلحت در رسانه ها تعیین کننده انتشار اخبار و اطلاعات است. همچنین در این تحقیق مشخص شد که معیشت، نظام سیاسی، عدالت و امنیت از مهمترین مشوق هایی است که می تواند بر فعالیت صحیح رسانه ها حاکم باشد تا به هیچکدام از این موارد و ذینفعان آن در جامعه، آسیب نرسد. نتیجه آنکه مقاله حاضر برای توضیح مفهوم مصلحت فقهی دینی در رسانه ها و مطالعه انگیزه های مترتب بر آن و همچنین معرفی مرجع تعیین مصلحت در رسانه ها سازماندهی شد.
۶.
کلید واژه ها:
Awaiting Great Occultation Imam Mahdi
There is no doubt that the subject of Imam Mahdi is a topic agreed upon by Muslims, and many religions and the promised Mahdi is the son of the Prophet Mohammad. A few days before the death of the fourth ambassador, Ali bin Mohammad al-Samri, Imam Mahdi sent a message to his ambassador saying: “In the name of God, the Most Merciful, the Most Merciful, O Ali bin Mohammad al-Samari, the greatest of God; And between six days, gather your command and do not recommend anyone to take your place after your death, for complete occultation has occurred, and there is no reappearance except after the permission of Allah, the Exalted, mentioning him, and that is after a long period, hardness of hearts, and the earth being filled with oppression”. Accordingly, in this article, which has been done with a historical approach and review of documents and narrative sources. We try to use the sources with high accuracy, we will address the subject of the philosophy of the great Occultation of Imam Mahdi and we will talk in it about the philosophy of occultation and its benefits in brief, relying on the book “Imam Mahdi and the Promised Day of Khalil Rzq”.