تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

فصلنامه تاریخ روابط خارجی 1382 شماره 14

مقالات

۱.

حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس از عهد پرتغالی ها تا پایان سده نوزدهم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 832
حضور نیروهای بیگانه در خلیج فارس با ورود پرتغالیها آغاز شد و در پی آنها انگلیسیها نیز وارد شدند. نیمه دوم سده نوزدهم میلادی دوران تحکیم قدرت ایران در سواحل شمالی خلیج فارس بود. اگر اکتشافات نفتی و درآمدهای سرشار آن نبود، حیات اقتصادی و اجتماعی خلیج فارس و نواحی پس کرانه ای آن از بین می رفت.
۲.

چشم اندازی از روابط ایران و گرجستان مقارن تاسیس سلسله قاجار و نقش شاهزاده الکساندر میرزا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 223
کاترین دوم توجه خاصی به توسعه اراضی روسیه داشت. وی پس از جلب آراکلی خان وی را به عنوان حاکم گرجستان انتخاب کرد که این امر با انعقاد معاهده گیورگیوسک رسمیت یافت. عثمانیها اعتراض کردند اما هنگامی که از روسها شکست خوردند از هر گونه ادعایی نسبت به گرجستان و قفقاز صرف نظر کردند. در حقیقت انعقاد معاهده گیورگیوسک، زمینه ساز اصلی بروز جنگهای طولانی ایران و روس شد.
۳.

روابط ایران و هند از 1947 تا 1979

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 868
روابط ایران و هند پس از 1947 از نظر چگونگی روابط، متفاوت از دوره های پیشین است، اما نشانه هایی از گذشته همچنان در آن وجود دارد. پس از پیمان دوستی ایران و هند در 1950، ارتباطات دو طرف به طور کلی، تا حدودی درست، اما سرد، نه چندان کلیدی و متمایل به بدگمانی و بدبینی متقابل و حتی آمیخته با دشمنی باقی ماند.
۴.

ژنرال ایوب خان و پیشنهاد تشکیل کنفدراسیون ایران ، پاکستان و افغانستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 350
پس از سخنرانی تاریخی ژنرال محمد ایوب خان در 1962 در شهر کویته، درباره احداث کنفدراسیون مشترک ایران و پاکستان و افغانستان، واکنشها و تفسیرهای گوناگونی بر پا شد. علایق مشترک تاریخی و فرهنگی این سه کشور و وضعیت سیاسی منطقه در دهه 1960 تاثیر بسزایی در سر برآوردن چنین پیشنهادی داشتند.
۵.

کالبد شکافی یک وحدت ، نگاهی دو باره به جمهوری متحد عربی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 812
در واقع آنچه موجب شکل گیری جمهوری متحد عربی شد نه اندیشه پان عربی، بلکه زمینه های اجتماعی و سیاسی داخل و خارج سوریه بود که آن کشور را به سوی اتحاد با مصر پیش برد. اما هنگامی که سوریها متوجه شدند که بازنده این سیاست بوده اند، دیگر حاضر به ادامه این بازی نشدند و منافع ملی خود را بر اندیشه پان عربی برتری دادند.
۶.

گذری بر جنگ عراق با ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 87
مشروحی از تجاوزات نظامی عراق به ایران در دهه 1980 همراه با گوشه نظری به اختلافهای مرزی ایران و عراق از زمان عثمانی و چگونگی قبول قطعنامه 598 از سوی ایران در پی فشارهای بی امان سیاسی و نظامی قدرتهای بزرگ و شورای امنیت که ایران را ناگزیر از پذیرش این راه حل ساخت.
۷.

شرایط استخدام در وزارت امور خارجه در عصر قاجاریه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 724
در بایگانی اسناد وزارت امور خارجه، اسناد زیادی برای اثبات تاثیر ارتباط و وابستگی به صاحب منصبان و افراد ذی نفوذ، در استخدام افراد در وزارت امور خارجه وجود دارد. با گسترش روابط سیاسی ایران با کشورهای دیگر جهان، از جمله ممالک اروپایی و پیچیده شدن این روابط، تصمیماتی برای جذب نیروهای کارآمد و کارشناس برای خدمت در وزارت امور خارجه گرفته شد.
۸.

قرارنامه های استخدام اتباع خارجی در دوره قاجاریه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 983
استخدام اتباع خارجی در عصر قاجاریه، در آغاز از استخدام مستشاران نظامی خارجی آغاز شد. استخدام غیر نظامیان خارجی، در رتبه دوم اهمیت پس از استخدام نظامیان قرار داشت. مستخدمان غیر نظامی خارجی هم در دو دسته خدمات دولتی و خدمات ویژه درباری به کار گرفته می شدند.
۹.

واکنش ایران به نقض بی طرفی در جنگ جهانی اول ( 1918 - 1914 )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 552
در بررسی نحوه واکنش ایران به نقض بی طرفی در جنگ به نقش جبهه مردمی یا به عبارتی حوزه اجتماعی و نیز عملکرد ایران می پردازیم. در صحنه دولتی کارگزاران دولت ایران و به ویژه وزارت امور خارجه و در جبهه مردمی نیز فتاوای اعلان جهاد علماء در برابر قوای متفقین ایستادگی می کردند.
۱۰.

کتابخانه ملی روسیه فدراتیو در سن پترزبورگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 293
این کتابحانه که در حکم کتابخانه ملی روسیه است، پس از فروپاشی شوروی کتابخانه عمومی سالتیکوف شدرین نامیده شد و یکی از کهن ترین کتابخانه های سراسر شوروی است که مرکز مهم پژوهشهای هماهنگ و روش شناسی مربوط به فعالیتهای کتابخانه ای در روسیه می باشد.
۱۱.

کنفرانس بین المللی سه سده ایران شناسی در سن پترزبورگ

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 257
پس از فروپاشی شوروی به موازات فعالیت شعبه های زبان و ادبیات فارسی و تاریخ ایران در انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه و دانشکده های خاورشناسی روسیه، شعب قفقاز، آسیای مرکزی و افغانستان شناسی در دانشکده های خاورشناسی روسیه فعال تر شده اند.
۱۲.

همایش و نمایشگاه اسناد جا به جایی اقوام در قفقاز 51-1920

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 35
ضرورت همکاری و همزیستی منطقه ای موجب توجه به تاریخ منطقه قفقاز شده است. آگاهی از نحوه تعامل مورخان کشورهای جدید قفقاز با تاریخ این منطقه و شیوه استخراج “تاریخ مستقل خود” از دل “تاریخ مشترک” بر لزوم برگزاری دیدارهای پیوسته علمی دو جانبه و چند جانبه بین آگاهان تاریخ منطقه صحه می گذارد.
۱۳.

تاریخ عمومی شهر بلخ در قرون وسطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 904
این کتاب که نوشته احرار مختار در تاجیکستان است، مجموعه ای ارزشمند از آنچه در قرون پیشین بر این شهر باستانی و مهم از جهت فرهنگی گذشته است و تصویری کامل از این شهر در دوره های مختلف و بناهای آن برای خواننده ترسیم می نماید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷