تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

فصلنامه تاریخ روابط خارجی 1381 شماره 11

مقالات

۱.

اوضاع سیاسی و اقتصادی ابناء از ورود به یمن تا پایان سده سوم هجری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 926 تعداد دانلود : 155
مورخان پیشین اقلیت ایرانی یمن را ابناء نامیدند. در واقع این اقلیت بازمانده سپاه ایرانی بودند که برای مبارزه با حبشیان و بیرون راندن آنها از یمن و تحکیم سلطه ایرانیان در دو نوبت به این کشور فرستاده شدند. نقش این اقلیت در تصمیم گیری سیاسی در برخی حوادث تاریخی یمن قابل توجه است.
۲.

روابط « قطب شاهیان » هند با پادشاهان صفوی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 992 تعداد دانلود : 863
سلسله قطب شاهیان که در سده شانزدهم میلادی در سرزمین دکن (آندراپرادش کنونی) هند تاسیس شد، بنا به علایق مذهبی مشترک می کوشیدند تا روابط بسیار نزدیک با دربار ایران و شاهان شیعه صفویه برقرارر نمایند.
۳.

ملاحظات نظامی و سیاسی پیرامون نبرد بغداد و معاهده زهاب ( 9-1048 ق )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 973 تعداد دانلود : 766
معاهده ذهاب یکی از حلقه های زنجیری است که زمینه ساز سقوط دولت صفویه شد چرا که صاحب نظران بر این باورند در نتیجه انعقاد این معاهده در دراز مدت نیروی نظامی ایران به سستی گرایید. در اینجا نیز به علل شکست ایران در نبرد بغداد و مراحل جنگهای بین النهرین پرداخته شده است.
۴.

گذری بر معاهدات گلستان و ترکمانچای و پیامدهای آن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 963 تعداد دانلود : 747
انعقاد این معاهدات موجب شد تا ایران نفوذ سیاسی و معنوی خود را در بسیاری از مناطق از دست بدهد و برخی از کشورها مانند انگلیس در مشرق و جنوب و شمال شرقی ایران نفوذ خود را گسترش دادند و روسها 14 سال پس از معاهده گلستان به سادگی به اهدافی بسیار بیشتر از آنچه که در نتیجه معاهده گلستان به دست آورده بودند، دست یافتند.
۵.

آب هیرمند ، منافع ملی در قربانگاه روابط منطقه ای ( 51-1330 ش )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 120 تعداد دانلود : 946
کلیات مباحث مربوط به آب هیرمند در دوره پیش از 1339 و پس از آن خلاصه می شود. در دوره اول مذاکرات دو کشور ایران و افغانستان دستاورد بسیار مهم تغییر راه حل “تقسیم بالمناصفه آب” به “تحویل مقدار مشخص آب” را همراه داشت. اما در مرحله دوم ایران تسهیلات و امتیازاتی به افغانستان داد که مهم ترین آنها کوتاه آمدن از مواضع خود در رابطه با آب هیرمند بود. در واقع ایران سرسختی در قبال آب هیرمند را به انگیزه یافتن جا پایی در افغانستان کنار گذاشت.
۷.

جبل الطارق ، خاری بر سر راه روابط اسپانیا و انگلیس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 543 تعداد دانلود : 835
در سالهای اخیر مسئله جبل الطارق و امکان استرداد آن به اسپانیا از سوی انگلیس، به دلایل بسیار امکان بروز تنش میان این دو کشور را افزایش خواهد داد. جالب آنکه بیشتر ساکنان جبل الطارق از ادامه حاکمیت انگلیس خرسند هستند.
۸.

محمد مصدق و کودتای 28 مرداد 1332

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 642 تعداد دانلود : 661
در سال 1381 کنفرانسی با نام “محمد مصدق و کودتای 1953” در دانشکده سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد برگزار شد که در آن شماری از پژوهشگران ایرانی و خارجی، جنبه های گوناگون این کودتا و اقدامهای امریکا و انگلیس به ویژه سازمان سیا را دربراندازی حکومت دکتر مصدق مورد بررسی قرار دادند.
۱۰.

کتابخانه ها و مراکز اسناد تاریخی و کتب خطی در لیبی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 999 تعداد دانلود : 161
در این گزارش به طور مختصر به بررسی هفده کتابخانه عمومی بزرگ، هشت کتابخانه شخصی و فهرستهای موجود درباره کتب و رسایل خطی لیبی می پردازد.
۱۱.

اخبار نامه و ترجمه ترکی آن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 332 تعداد دانلود : 56
اخبار نامه تالیف میرزا احمد میرزا خداویردی، اثری است بی نظیر به زبان فارسی که حاوی رویدادهایی است که در یک دوره یک صد ساله از دوره نادر شاه افشار تا پایان سلطنت فتحعلی شاه قاجار در سرزمین تالشان اتفاق افتاده است. در اینجا همچنین به کاستیهای نسخه ترکی آن، ترجمه موسی اصغرلی، در سال 1955 پرداخت شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷