تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی 1378 شماره 1

مقالات

۱.

احیای نام ایران در عهد ایلخانان مغول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 625
مغولها با تکیه بر ایدئولوژی ملی ایرانیان سعی در تکیه زدن بر جای امپراتوری باستانی ایرانی داشتند لذا برای نخستین بار در این عهد، از زمان فتوحات اسلامی در ایران، ما به واژه‌هایی چون “ایران” و “ایران زمین” برمی‌خوریم که ایلخانان مغول برای سرزمینهای مفتوحه خویش در غرب جیحون، از این نام‌گذاری استفاده می ‌کردند.
۲.

مناسبات دیپلماتیک تیموریان : دوره زمامداری سلطان حسین بایقرا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 922
به گواهی منابع تاریخی، سلطان حسین بایقرا در نیمی از مدت زمان سلطنتش فلج بوده و بی‌تردید با توجه به وضعیت جسمانی در دو دهة پایانی حکومتش نمی‌توانست رویارویی نظامی با دشمنان را به عنوان راهی مناسب برای حفظ قلمرو خود برگزیند، از این رو به نظر می‌رسد گفتگوهای دیپلماتیک انتخاب وی بوده است.
۳.

سرکنسولگری بریتانیا در بوشهر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 217
پیشینة گستردگی فعالیتهای اقتصادی بریتانیا در خلیج فارس به سدة شانزدهم میلادی می‌رسد. بی‌شک این فعالیتهای اقتصادی زمینه‌ساز حضور نظامیان و به خصوص نیروی دریایی انگلیس در خلیج فارس شد که به پایان تلخ و دردآور دخالتهای سرکنسولگری بریتانیا در خلیج فارس با همکاری دولت انگلیسی هندوستان انجامید.
۴.

ایران و کنفرانس صلح 1919

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 442
در بحبوحة قرارداد 1919 به ابتکار دولت بریتانیا و همدستی وثوق الدوله و کارشکنیهای انگلیس در سر راه حضور هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس صلح 1919 در فرانسه، پیشنهادها و مواضع دولتهای دیگر نیز خواندنی است.
۵.

تحولات انقلابی آسیای مرکزی و تاثیر آن بر مرزهای شمال شرقی ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 908
در پی انقلاب بلشویکی روسیه و حکمفرمایی روسهای کمونیست بر سرحدات روسیه تزاری قدیم در شمال مرزهای ایران، مرزهای شمال شرقی و ایلات خراسان نیز از تأثیرات بنیادی حاصله در مرزهای خاک همسایة خود در امان نماندند. در این میان حضور نیروهای انگلیسی هم خود زمینه‌ساز مشکلات دیگری شد.
۶.

جامعه ایرانی و اصل چهار ترومن

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 37
درسال 1947 سفارت انگلیس در واشنگتن به وزارت امور خارجة امریکا اطلاع داد که دولتش دیگر قادر به جلوگیری از فعالیت کمونیستها در یونان نیست. در پی این خبر غوغایی در آمریکا برپاشد که منجر به برنامة اصل چهار ترومن برای دفاع از دولتهای غیر کمونیستی همچون ایرانی در برابر نفوذ شوروی بود. این مقاله به اختصار به شرح نقشه و فعالیتهای اصل چهار ترومن در ایران می‌پردازد.
۷.

عوامل موثر بر سیاست خارجی ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 270
این نوشتار بر آن است که صرفاً به نقش و تأثیر عوامل کلی جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و ساختار نظام بین‌الملل مؤثر بر سیاست خارجی در ایران بپردازد.
۸.

چشم انداز آینده روابط اردن و ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 620
این نوشته به تحلیل و پیش‌نگاری آیندة روابط ایران و اردن می‌پردازد و عوامل اصلی را که موجب سردی روابط دو کشور گردیده بررسی می‌کند. در پایان پنج راهکار را برای بهبود روابط مطرح می‌کند.
۹.

اسیران جنگی ایالات متحده و آرشیوهای روسیه

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 33
موضوع مقاله اسیران و گم شدگان ارتش امریکا در جنگهای کره، ویتنام و فرمان جنگ سرد و انتقال آنها به شوروی است. این مطالب برای انجام بازجوییهای لازمه، پنتاگون، سرویس اطلاعات خارجی روسیه و نویسندگان تاریخ را به چالش کشانده است.
۱۰.

تحلیل تاریخی نبردهای فرانسه و روسیه در زمان ناپلئون بناپارت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 675
جنگهای ناپلئون را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد که قسمت نخست آن موفقیت آمیز و بخش دوم این جنگها با شکست و ناکامی روبه‌رو شد. جنگ ناپلئون با آلکساندر اول (تزار روسیه) در زمانی روی داد که “عصر طلایی” پیروزیهای نظامی فرانسه به سرآمده و این کشور سیر نزولی را می‌پیمود.
۱۱.

اقتباسات ادبیات پشتو از زبان فارسی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 248
ادبیات پشتو با ادبیات فارسی نزدیکی خاصی داشته و نفوذ زبان فارسی در سدة یازدهم و دوازدهم در این زبان چشمگیر بوده است و حتی ترجمه‌های جذابی از آثار ماندگار زبان فارسی به این زبان صورت گرفته است.
۱۲.

تحولات احتمالی ایران در طول سال 1953

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 458
متن حاضر ترجمة سندی است که کارشناسان سازمان سیا در 8 ژانویة 1953 با هدف بیان وضعیت ایران برای مقامات تصمیم گیرندة دولت آمریکا تهیه شد. این سند پس از گذشت 44 سال از کودتای 28 مرداد از طبقه‌بندی محرمانة این سازمان خارج شده است.
۱۳.

آرشیوها و کتابخانه های روسیه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 401
این گزارش بخشی از شرح مأموریت نویسنده در بازدید از آرشیو وزارت خارجة روسیه (دپارتمان اسناد و تاریخ)، آرشیو نظامی و کلکسیونهای تاریخی روسیه، آرشیوهای تاریخی دولت روسیه در سنت پترزبورگ و کتابخانة مهم دیگر در شهرهای بزرگ روسیه است.
۱۴.

اسناد دوزبانه گرجی – فارسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 781
پروفسور ولادیمیر پرتوریدزه، ایران‌شناس معروف گرجی، این اسناد را در آرشیوهای گرجستان کشف کرد. کشف اسناد جدید دو زبانة گرجی – فارسی به عنوان کمکی برای مطالعات و ارزیابی جدید برخی از امور و موضوعات تاریخ گرجستان ارزیابی شده است.
۱۵.

مجموعه اسناد لانه جاسوسی ؛ ضرورت نگاه دوباره

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 98
با حمایت رهبر فقید انقلاب از اشغال لانة جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام، دانشجویان اشغال کنندة سفارت، دست به افشاگری زده و مجموعه اسناد سفارت امریکا را در بیش از هفتاد جلد کتاب چاپ کرده‌اند، اما از دید سندشناسی، هنوز پرسشهایی در مورد اصالت این اسناد وجود دارد
۱۶.

خاطرات مهاجرت : از دولت موقت کرمانشاه تا کمیته ملیون برلن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 782
خاطرات عبدالحسین شیبانی وحید الملک که به کوشش ایرج افشار و کاوه بیات منتشر شده با خروج بخشی از نیروهای سیاسی از تهران در محرم 1342 آغاز می‌شود تا مقدمة صلح و انعقاد عهدنامة متارکة جنگ، در زمان اقامت مؤلف در هلند ادامه می‌یابد.
۱۷.

ترورهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 279
بررسی ترورهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران یکی از مضمونهای مهمی است که تاکنون بدان توجه چندانی نشده است تا اینکه این کتاب دو جلدی از سوی دکتر علی بیگدلی چاپ شد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷